آهن مهام » دانشنامه ورق » آزمایشاتی که بر روی ورق انجام می شود
آزمایشاتی که بر روی ورق انجام می شود

آزمایشاتی که بر روی ورق انجام می شود

فهرست مطالب

    یکی از بخش های فعال در کارخانجات صنایع مختلف، واحدهای کنترل کیفی هستند که به بررسی میانگین های به دست آمده از آزمایشاتی که بر روی محصول صورت می گیرد و مطابقت آنها با استانداردهای تعریف شده برای آن محصول می پردازند. نتیجه فعالیت کارشناسان در این واحدها، رفع عیوب احتمالی در خطوط تولید و همچنین ارتقاء راندمان کار توسط فرایندهای آزمون و خطا است. تولید کنندگان صنایع فولاد نیز در ساخت محصولات خود ملزم به رعایت برخی استانداردها در این حوزه هستند. در بسیاری از کارخانجات صنایع فولاد از فرایند نورد کنترل شده برای تولید ورق های فولادی استفاده می شود.

    محصولات ساخته شده با استفاده از این روش علاوه بر میزان استحکام و مقاومت بسیار بالا از جوش پذیری، فرم پذیری و کیفیت سطحی بالاتری نسبت به نمونه های دیگر برخوردار هستند. البته استانداردهای آلیاژی و کیفیت مواد شیمیایی مورد استفاده در طول عملیات تولید این مقاطع نیز در کیفیت و قیمت ورق آهنی در انواع گوناگون تاثیر گذار می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی آزمایشاتی خواهیم پرداخت که در واحدهای کنترل کیفی کارخانجات تولید کننده ورق فولادی بر روی این محصولات انجام می گیرد.

    فاکتورهای قابل بررسی در کیفیت ورق فولادی

    خواص مختلفی در ورق های فولادیمورد تست واقع می شوند. برینل و راکول، نام دو آزمایش بر روی این محصولات هستند که به منظور سنجش میزان سختی در این مقاطع صورت می گیرند. میزان مقاومت کششی که به نام تنش گسیختگی نیز معروف است، یکی از مهمترین فاکتورهای مورد آزمایش در ورق ها و بسیاری از دیگر محصولات فولادی است. یکی دیگر از تست های قابل بررسی در ورق ها که نقش تعیین کننده ای در کیفیت نهایی محصول دارد، میزان تنش سیلان در این محصولات است. تنش سیلان در صنعت فولاد با نام مقاومت جاری نیز شناخته می شود.

    نتیجه این آزمایش با محاسبه بیشینه ارتعاش و فشار قابل حمل در محورهای مختلف مقطع به دست می آید. آزمایشات سختی، انعطاف، کنترل چشمی و ضربه پذیری نمونه های مختلفی از تست های قابل انجام بر روی ورق های فولادی هستند. عیوبی مانند ترک، پیچیدگی، تاب داشتن، انحنا، تا خوردن و موارد دیگری که به وسیله مشاهده کردن محصول قابل بررسی باشند در واحد کنترل چشمی انجام می گیرد. گفتنی است، این آزمایش با استفاده از دستگاه های پیشرفته رادیوگرافی و مغناطیسی بر روی ورق ها و دیگر محصولات صنایع فولاد انجام می گیرد.

    اندازه گیری میزان عمق و توزیع سختی در طی فرایند کوئنچ و خنک سازی، در آزمایش سختی پذیری مشخص می شود. در آزمایش ضربه، با استفاده از آونگ چرخشی بر روی نمونه ها ضربه زده می شود تا میزان کیفیت آنها از نظر درصد تغییر شکل به دست آید. از دیگر تست هایی که بر روی انواع ورق فولادی صورت می گیرد، می توان به آزمایش ذرات مغناطیسی، تست های متالوژیکی، خزش، رادیوگرافی، خوردگی، فشرده سازی و تست سایش اشاره نمود.

    در تست های متالوژیکی، با استفاده از مشاهدات میکروسکوپی بر روی سطح ورق، اندازه دانه ها، میزان چقرمگی و نوع قرارگیری کریستال های فولاد را بررسی می کنند. همانطور که میدانید، آلیاژ سازی یکی از مهمترین فرایندها در تولید مقاطع فولادی است. میزان مقاومت ورق در برابر حلال ها و مواد شیمیایی به وسیله آزمایش خوردگی انجام می گیرد. به ایجاد پیوندهای مخربی که در بین بافت فولاد با آب، مواد شیمیایی، الکتروشیمیایی و … ایجاد میشود، خوردگی می گویند. این فاکتور یکی از اصلی ترین موارد قابل بررسی در محصولات تولید شده بر روی خطوط فولاد زنگ نزن (انواع استیل) و همچنین برخی از آلیاژها مانند A36 می باشد.

    یکی از مواردی که در تامین مواد اولیه کارخانجات برخی از صنایع مانند خودروسازی، تولید لوازم خانگی، ساخت ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و … مورد نیاز است خرید ورق فولادی می باشد. مهندسان ساختمان سازی و بسیاری از مشاغل کارگاهی نیز از نمونه های گوناگون ورق فولادی در سازه ها و محصولات خود استفاده می کنند. استفاده از محصولات شرکت های معتبر و تهیه آنها از مراکز با سابقه، می تواند بخشی از کیفیت نهایی سازه و یا محصول شما را تضمین کند. هموطنان عزیز و صاحبان محترم صنایع و مشاغل به منظور اطلاع از قیمت روز ورق همانند قیمت ورق گالوانیزه و …، روند سفارش، خرید این مقاطع و همچنین برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب و مقایسه محصولات می توانند با همکاران ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 7 =