آهن مهام » دانشنامه میلگرد » انواع میلگرد و کاربرد آن ها در ساختمان سازی
انواع میلگرد و کاربرد آن ها در ساختمان سازی

انواع میلگرد و کاربرد آن ها در ساختمان سازی

فهرست مطالب

    یکی از اساسی ترین محصولات فولادی که برای احداث سازه ها استفاده می شود، میلگرد است و در سه نوع ساده، آجدار و کلاف تولید می شوند. مشخصه اساسی که تفاوت بین میلگردها را نشان می دهد، سایز آنها است. به هر حال سؤال بسیاری از افراد این است که میلگرد در صنعت ساختمان سازی چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم درباره همین موضوع صحبت کنیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    انواع میلگرد بر اساس استاندارد

    میلگرد A1: سطح این نوع میلگردها صاف و فاقد هر گونه آج است و در مقایسه با میلگرد آجدار مقاومت کمتری دارد و به همین علت در آهنگری و جوشکاری بسیار کاربرد دارند.
    میلگرد A2: این نوع محصول آج های موازی و منفرد دارد و به آن میلگرد فنری و مارپیچی گفته می شود. بر روی آن نمی توان جوشکاری کرد، اما در برابر ضربه ها مقاومت بالایی دارند.
    میلگرد A3: آج های این میلگرد به صورت ضربدری می باشد و استفاده از آن در ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد.
    میلگرد A4: این میلگرد از مقاومت کششی بالایی برخوردار است و استفاده از آن باعث شده که به میزان قابل توجه ای هزینه های پروژه کاهش پیدا کند و حتی به نوعی از اتلاف منابع جلوگیری می کند. آج های آن به صورت دوکی شکل است و معمولاً در ساخت آن از فولادهایی با کربن بالا استفاده می شود.

    کاربردهای میلگرد ساده و میلگرد آجدار

    میلگردهایی از نوع ساده و آجدار در صنعت و ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارند. برای شکل دهی ساختمان از فوندانسیون گرفته تا بالاترین نقطه ممکن یعنی ستون ها از میلگرد استفاده می شود. شناسنامه میلگرد یا علامت اختصاری میلگرد از حروف و اعداد تشکیل شده است و مشخص می کند که این محصول در کدام کارخانه تولید شده است. 

    میلگرد ساده: همان طور که گفته شد، میلگرد ساده سطح صافی دارند و بدون آج هستند. به آسانی می توان آن را خم کرد و یا برش داد؛ به همین خاطر در سازه های سنگین و پل سازی به کار نمی روند. اما در قطعات خودروسازی، اتصالات ساختمانی، اتصالات زیربنایی در بزرگراه ها و جاده ها و همچنین در ساخت اتصالات صنعتی کاربرد فراوانی دارند.

    میلگرد آجدار: بر روی سطح این میلگرد، آج یا فرورفتگی وجود دارد و همین عامل باعث شده که در برابر فرسودگی مقاوم باشد و همچنین سازگاری خوبی با بتن و فولاد داشته باشد. میلگرد آجدار در سازه های بتنی، نقش بسیار مهمی در افزایش سطح مقاومت کششی آن ها دارد. از بهترین نوع میلگرد آجدار می توان میلگرد ترمکس را نام برد که استفاده از آن موجب افزایش مقاومت سازه های بتنی به ویژه در کنار سیمان مسلح می شوند. مهم ترین کاربردهای دیگر میلگرد آجدار می تواند شامل موارد زیر نیز شود:

    قابل استفاده در سازه های بتنی مانند ایستگاه های اتوبوس، پل ها، برج ها

    قابل استفاده در سازه های فولادی جهت تقویت سازه و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله

    قابل استفاده برای مسلح کردن بتن

    استفاده از میلگرد در کشور ما به اندازه ای است که کارخانه های مختلفی در حوزه تولید این محصول مشغول به فعالیت هستند و همین موضوع سبب شده که بسیاری از کارخانه ها هم در زمینه تولید این مقطع فولادی به خود کفایی برسند. مجتمع فولاد شاهرود یکی از تولید کنندگان میلگرد است که در فاصله ای 12 کیلومتری از شهرستان شاهرود واقع شده است.این کارخانه در سال بالغ بر 200 هزار تن ظرفیت تولید دارد و انواع میلگرد ساده و آجدار تولید می کند. میلگرد آجدار با گرید A2 این کارخانه، آج مارپیچی دارد و صفت مشخصه آج آن 340 است و از نظر نمره سختی در دسته ی میلگردهای نستاً ترد قرار دارد. تنش جاری و تنش گسیختگی این میلگرد به ترتیب 3000 و 5000 نیوتن بر متر مربع است و در پروژه های ساختمانی به ویژه خاموت زنی کاربرد دارند. ترد بودن آن باعث شده که برای عملیات جوشکاری مناسب نباشند. میلگرد آجدار با گرید A3 این کارخانه، آج ضربدری شکل دارد و صفت مشخصه آج آن 400 است و از نوع میلگردهای شکننده محسوب می شوند. تنش جاری و تنش گسیختگی آن به ترتیب 4000 و 6000 نیوتن بر مترمربع است و در عملیات صنعتی و ساختمانی کاربرد فراوانی دارند. در جوشکاری از این نوع میلگرد استفاده نمی شود؛ زیرا شکنندگی آن زیاد می باشد. شرکت آهن مهام نمایندگی فروش میلگرد شاهرود را دارا می باشد و یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع آهن آلات در سطح کشور است و هموطنان عزیز می توانند برای اطلاع از قیمت میلگرد شاهرود و سایر قیمت میلگرد ها  با کارشناسان ما در تماس باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × چهار =