آهن مهام » دانشنامه ورق » انواع پوشش های فلزی بر روی ورق فولادی
ورق فولادی

انواع پوشش های فلزی بر روی ورق فولادی

فهرست مطالب

    آلیاژهای فولادی گروه های مختلفی از فلز تقویت شده آهن هستند که مقاومت بسیار بیشتری نسبت به آن دارند. در دهه های گذشته با پیشرفت های متعددی که در علم متالوژی شکل گرفته، صنعتگران به استانداردهای آلیاژی مختلفی دست یافتند که موجب گسترش دامنه کاربری فولاد در زندگی بشر شد. با این حال واکنش های سریعی که در بین عنصر آهن و آب وجود دارد، از مقاومت آن کاسته و موجب محدودیت استفاده از آن در محیط های مجاور رطوبت و حاوی آب می شود. فولاد زنگ نزن که با نام گرید های مختلف استیل نیز شناخته می شود، یکی از نمونه های تقویت شده انواع فولاد می باشد که در برابر اکسیداسیون و آسیب های ناشی از آن مقاومت بالایی دارد. استفاده از پوشش های آلیاژی، راه بسیار ساده، پرکاربرد و کم هزینه تر از تولید انواع استیل برای جلوگیری از زنگ زدگی در فولاد می باشد.

    ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق های رنگی و ورق قلع اندود، نمونه ها گوناگونی از ورق های فولادی تقویت شده به وسیله روکش های فلزی در برابر اکسیداسیون می باشند. گفتنی است گروه های مختلف آلیاژی با ابعاد و میزان ضخامت های مختلف به وسیله این روکش ها پوشش داده می شوند. قیمت ورق در انواع روکش دار، علاوه بر ضخامت و ابعاد با توجه به عناصر مورد استفاده در پوشش دهی و روش های بکارگیری شده در این فرایند تعیین می شود. به دلیل بالا بودن قیمت ورق استیل 316، استفاده از ورق های روکش دار در کاربری های مجاور آب و رطوبت بسیار زیاد می باشد. در ادامه این مطلب به شناخت عناصر مورد استفاده در پوشش ورق های فولادی خواهیم پرداخت.

    عناصر مورد استفاده در پوشش ورق

    همانطور که بیان شد، برخی از انواع عناصر فلزی که در برابر آب خنثی عمل می کنند، برای ایجاد پوشش بر روی ورق های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. روی، آلومینیوم، قلع و سرب از بیشترین مواد بکارگیری شده برای این کار هستند. البته بهتر است بدانید، این مواد به صورت ترکیبی نیز در پوشش دهی ورق ها و دیگر مقاطع فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات، روی، آلومینیوم و یا آلیاژ سرب و قلع از جمله ترکیبات آلیاژی هستند که در ساخت پوشش ورق های فولادی کاربرد دارند. میزان این ترکیبات با توجه به پارامترهای مورد نیاز در ورق های فولادی تعیین می گردد.

    ترکیباتی که در آنها از عنصر سرب استفاده شده است، به نام حلب سربی نیز در بازار معروف هستند. فلز روی در این ترکیبات به عنوان اصلی ترین عنصر در ساخت روکش برای انواع ورق ها و دیگر مقاطع فولادی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. در میان ورق های روکش دار نیز نمونه های گالوانیزه شده نیز به میزان بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع ورق روکش دار تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در تولید ورق های رنگی نیز از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

    خرید ورق فولادی

    با توجه به آنچه تاکنون بیان شد، به علت مناسب بودن هزینه های تولید و قیمت ورق گالوانیزه در بازار به نسبت دیگر ورق های دارای روکش فلزی، این نوع از ورق به میزان بیشتری تولید و در بازار عرضه می شود. روش های غوطه وری، الکتریکی، پودری و اسپری، نمونه های گوناگون از روش های بکارگیری شده در گالوانیزه سازی مقاطع فولادی از جمله ورق ها می باشند. استفاده از این روش های مختلف در گالوانیزاسیون، موجب ایجاد سطوح کیفیتی متفاوتی در این محصولات می شود. در این میان تولیداتی که در گالوانیزه سازی آنها از روش غوطه وری استفاده می شود، کیفیت بالاتری نسبت به دیگر نمونه ها دارند.

    توجه به این نکات برای خرید ورق در انواع گوناگون از جمله ورق های روکش دار بسیار حائز اهمیت است. همکاران ما در وب سایت آهن مهام از خبره ترین مهندسان مشاور در زمینه انتخاب، مقایسه و بکارگیری بهینه از انواع تولیدات صنایع فولاد می باشند. هموطنان عزیز در صورت نیاز به اطلاع از آخرین اخبار در بازار آهن آلات، مانند قیمت ورق آهنی کاویان، روند سفارش و خرید این محصولات می توانند با کارشناسان ما در این وب سایت تماس حاصل نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 1 =