آهن مهام » دانشنامه میلگرد » اهداف استفاده از خاموت در ساختمان سازی چیست؟
اهداف استفاده از خاموت در ساختمان سازی چیست؟

اهداف استفاده از خاموت در ساختمان سازی چیست؟

فهرست مطالب

    خاموت یا میلگرد عرضی نوعی دیگر از مقاطع فولادی هستند که تولید آن به دو شکل مربع یا مستطیل صورت می گیرد. این محصول برای جلوگیری از ترک خوردگی سازه ها و همچنین افزایش مقاومت در مقابل تنش های برشی و پیچشی در کنار آرماتورهای طولی مورد استفاده قرار می گیرند. خاموت ها از لحاظ شکل ظاهری، زاویه خم و فرآیند تولید به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی خاموت، کاربرد و اهداف استفاده از آن در سازه ها بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام و قیمت میلگرد 12 آجدار A3 همراه باشید.

    معرفی خاموت

    در اصطلاح، میلگردهای عرضی به عنوان خاموت شناخته می شوند و در تیرها و دال ها جهت مقاومت سازه ها در برابر نیروهای پیچشی و برشی به کار می روند و به ترتیب آن ها را خاموت ستون و خاموت سقف می نامند. معمولاً میلگردهای آجدار به دلیل انعطاف پذیری بالای آن در تولید خاموت به کار می روند. در حالت کلی، مقاومت مقطع در برابر فشارهای وارد شده و باز شدن ترک های مورب با وجود این محصول فولادی افزایش می یابد و حتی از شکستن سقف و ستون بتنی نیز جلوگیری می کند.

    مهم ترین کاربردهای خاموت

    این نوع مقطع فولادی به منظور ایمن ساختن تکیه گاه جانبی و حفظ میلگردهای طولی در جای خود، در ستون و تیرهای بتنی کاربرد دارند. به صورتی که امکان کمانش میلگردهای طولی، تنها در فاصله میان دو تنگ وجود داشته باشد. از طرف دیگر، مانع گسترش ترک و تجمع نیروهای برشی نیز می شوند.

    قابل استفاده در ستون

    در طول ستون از خاموت هایی با قطر 6 میلی متری استفاده می شود تا از کمانش میلگردهای طولی و مضرات ناشی از پیچش و برش، جلوگیری کند. برای افزایش شکل پذیری و استحکام بتن بسیار اهمیت دارند. در برابر برش جانبی مقاوم هستند و مانع از خم شدن زودرس میلگردها می شوند. همچنین برای ایجاد استحکام جانبی آرماتورهای طولی نقش بسزایی دارند.

    قابل استفاده در تیر بتنی

    تیر بتنی باید در برابر نیروهای برشی، مقاومت زیادی داشته باشند و به همین علت خاموت در سقف ساختمان ها کاربرد گسترده ای دارد. با توجه به اینکه بیشترین نیروی برشی در نزدیکی تکیه گاه و نقاط بحرانی در تیر بتنی ایجاد می شود در نتیجه فاصله خاموت و قطر آن ها در این نواحی زیادتر خواهد بود. عملکرد لنگر خمشی را بهبود می بخشد. استحکام سازه ها را افزایش می دهند و در مقابل کشش های سطحی بسیار مقاوم هستند.

    نکات مهم درباره استفاده از خاموت در ساختمان سازی و سازه ها

    مشخص شدن تعداد و انواع خاموت بستگی به نقشه ساختمان دارد. خاموت ها باید عمود بر تیرها و ستون ها و در فواصل مناسبی قرار بگیرند تا باعث جلوگیری از کمانش آن ها شود. به طور معمول به دو روش تنگ بسته یا تنگ باز در سازه های بتن مسلح مورد استفاده قرار می گیرند. در جاهایی که نیروی پیچشی تأثیر کمتری دارند از خاموت تنگ باز استفاده می شود و برای تحمل نیروهای پیچشی، خاموت تنگ بسته بسیار کاربرد دارند. پس از آماده ساختن خاموت باید به اندازه 135 درجه انتهای آن را به قسمت داخلی خم کنند تا مقاومت ساختمان در برابر نیروهای وارد شده افزایش یابد. نکته حائز اهمیت این است که در فونداسیون از خاموت استفاده نمی شود و میلگرد عرضی دیگری با عنوان خرک به کار می رود.

    خاموت ها در مقاومت سازه ها نقش بسیار مهمی دارند. به طور کلی، بتن در برابر حوادثی مانند زلزله از مقاومت کمی برخوردار هستند و به همین علت برای افزایش استحکام سازه ها از خاموت استفاده می شود. از این محصول به شکل عمودی و گاهی به صورت مورب استفاده می شود تا مانع باز شدن ترک های مورب و همچنین افزایش مقاومت مقطع شود.

    قیمت خاموت

    قیمت انواع خاموت بستگی به نوع خاموت، سایز و کیفیت میلگرد استفاده شده دارد. از آنجایی که برای ساخت خاموت، میلگردهای آجدار نوع A2 که کمترین میزان کربن دارند و قابلیت خم کاری آن ها بسیار مناسب است، استفاده می شود. از این رو، قیمت میلگرد A2 بر قیمت خاموت بسیار تأثیرگذار است. با توجه به اهمیت این مقاطع فولادی، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آهن مهام مراجعه کنید. این مجموعه با بیش از 35 سال سابقه درخشان در حوزه ی خرید و فروش انواع محصولات فولادی و با راه اندازی بستری متفاوت در فضای دیجیتال، آماده خدمت رسانی به تمام شرکت های عمرانی و ساختمانی می باشد. هدف ما رضایت کامل مشتریان عزیز از زمان خرید تا زمان تحویل است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × سه =