آهن مهام » دانشنامه میلگرد » برخی از نکات مهم درباره خاموت
برخی از نکات مهم درباره خاموت

برخی از نکات مهم درباره خاموت

فهرست مطالب

    آرماتورهای ساختمانی در انواع مختلف، دارای مقاطعی عرضی هستند که به آنها خاموت گفته می شود. خاموت ها در ساختمان سازی به نام آرماتور عرضی نیز شناخته می شود. آرماتور طولی شاخه ای صاف است که تعداد مشخصی از آن، در دهانه آرماتورهای عرضی قرار گرفته و به وسیله اتصالات خاصی محکم و ثابت شده است. برای ساخت شبکه های آرماتوری از انواع میلگرد با استاندارد و سایزهای مختلف استفاده می شود. میلگرد 14 آجدار A3 و همچنین میلگرد 12 آجدار A3 دو نمونه از پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده برای ساخت خاموت در آرماتورهای بکارگیری شده جهت ساخت فونداسیون های معمولی هستند.

    البته از این نمونه ها بعضا به عنوان آرماتورهای طولی نیز استفاده می شود. در میان استانداردهای مختلف میلگرد ساختمانی (A4، A2 وA3)، میلگردهای استاندارد A2، به دلیل ساختار منعطف تری که دارند، گزینه های مناسبی برای تولید خاموت در انواع گوناگون هستند. خاموت ها با توجه طرح ها و نقشه های مهندسی سازه، در دسته های متعددی طبقه بندی می شوند، که هر نوع از آنها به لحاظ ساختار ظاهری، نوع کاربری و اتصالات مورد نیاز، متمایز از دیگر انواع می باشد. در ادامه این مطلب به بیان برخی دسته بندی ها و ذکر نکاتی در رابطه با خاموت ها خواهیم پرداخت.

    خاموت و استانداردهای آن

    بسیاری از استانداردها و مولفه هایی که در آیین نامه های مهندسی برای تولید، نصب و اتصالات آرماتورهای طولی و عرضی وجود دارند، توسط انجمن های بین المللی مانند ISO و یا موسسات استاندارد ملی در کشورهای پیشرو در این زمینه تعریف شده اند. موسسه استاندارد آلمان (DIN) یکی از مهمترین مجموعه هایی است که در گردآوری، تنظیم و تدوین این مجموعه ها فعالیت های بسیار زیادی داشته است. خاموت ها در یک دسته بندی، به انواع سنتی، معمولی، سلولار،مارپیچ، ربات و … تقسیم می شوند. کاربردهای هر نوع از خاموت در این دسته بندی با توجه به نقشه های طراحی شده تعیین میگردد. میلگردها در انواع شاخه ای و کلاف، هر دو برای ساخت انواع خاموت مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت میلگرد در دو نوع عنوان شده با یکدیگر تفاوتی نداشته و گفتنی است فقط شاخص های وزنی در تعیین قیمت میلگرد A2 و یا A3 و A4 در انواع شاخه ای و کلاف مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    طبق مقررات ملی ساختمان درباره بکارگیری خاموت، فاصله خاموت ها در نواحی تحت فشار سازه می بایست 250 میلیمتر یا 36 برابر قطر میلگرد خاموت و یا 12 برابر قطر میلگرد طولی باشد و بکارگیری آنها در فاصله های بیشتر تخلف محسوب می شود. طبق این استاندارد فواصل شاخه های طولی در انواع مختلف آرماتور، باید مساوی با یکی از اندازه های 300 میلیمتر، 24 برابر قطر خاموت و یا نصف کوچکترین ضلع مقطع ستون، برابر باشد. همچنین طول نواحی بحرانی در آرماتورهای مختلف نباید از 450 میلیمتر یا اندازه قطر ستون و یا یک ششم از ارتفاع آزاد ستون (با توجه به نوع آرماتور)، کمتر باشد.

    خرید میلگرد و قیمت خاموت

    کارخانجات متعددی در سراسر کشور به منظور تامین نیازهای داخلی در ساختمان سازی و صنایع مختلف در زمینه تولید انواع میلگرد با استاندارد و سایزهای مختلف فعالیت دارند. همانطور که بیان شد در هنگام خرید میلگرد اندازه و بررسی میزان شاخص های وزنی مقاطع بسیار اهمیت دارد. مطالعه کامل گواهینامه های کنترل کیفی محصول، به شما این امکان را خواهد داد، تا از وزن، ترکیبات آلیاژی و میانگین های به دست آمده در تست های مختلف محصولات، اطلاع یابید. همکاران ما در مجموعه آهن مهام از بهترین مهندسان مشاور در زمینه انتخاب، مقایسه تولیدات برندهای گوناگون و بکارگیری بهینه انواع مقاطع فولادی هستند.

    هموطنان عزیز در صورت نیاز به خرید میلگرد، خرید خاموت و دیگر محصولات عرضه شده توسط صنایع فولاد، می توانند از طریق شماره هایی که در بخش ارتباطات وب سایت آهن مهام درج شده، با کارشناسان ما تماس برقرار نموده و قیمت میلگرد بناب و دیگر اطلاعات بازارهای آهن آلات در سراسر کشور را دریافت نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − 1 =