آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » بررسی کاربردهای نبشی و سپری
بررسی کاربردهای نبشی و سپری

بررسی کاربردهای نبشی و سپری

فهرست مطالب

    یکی از مهمترین مصالح مورد نیاز در ساخت اسکلت های فولادی پس از انواع تیرآهن، نبشی ها و سپری ها هستند. این مقاطع به دلیل تفاوت های عمده ای که در ساختار ظاهری با یکدیگر دارند، در موارد مختلف مورد کاربری واقع می شوند. این محصولات در انواع فابریک و پرسی تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت ورق سیاه به دلیل کاربرد بسیار زیادی که در تولید آنها در نوع پرسی دارد، نقش موثری در تعیین قیمت نبشی و قیمت پرسی ایفا می کند. در ادامه این مطلب به بیان تفاوت هایی که در کاربری این مقاطع وجود دارد خواهیم پرداخت.

    سپری و کاربردهای آن

    سپری، یکی از انواع پروفیل های فولادی است که در نمای عرضی شبیه به حرف T می باشد. این محصول به لحاظ ساختار ظاهری در دو نوع لبه تیز و لبه گرد تولید می شوند. البته سپری 507 نیز یکی از انواع این محصول می باشد که در پایان این بخش به معرفی آن خواهیم پرداخت. سپری های لبه گرد در اندازه های 30 تا 140 میلیمتر و نمونه های لبه تیز با سایزهایی بین 20 تا 140 میلیمتر تولید می شود. ساخت شبکه های مختلف تقویت سازه را میتوان به عنوان مهمترین کاربردهای این محصول در سازه های فولادی برشمرد. تولید درب و پنجره، نورگیر های تعبیه شده در دیوار و سقف و همچنین ساخت نماهای شیشه ای، از جمله مواردی هستند که در آنها از انواع سپری استفاده می شود. سپری در نمونه های سنگین، برای سد سازی و ساخت سازه های بتنی سنگین نیز مورد کاربرد واقع می شود. این محصولات به صورت تکی مورد استفاده قرار می گیرند و برخلاف نبشی ها، امکان استفاده از آنها به صورت دوبل وجود ندارد. در برخی از انواع سپری اندازه بال با جان مساوی است و در برخی دیگر میزان عرض در این دو بخش مساوی نیستند. رایج ترین استانداردهایی که در تولید انواع سپری به آنها توجه می شود DIN EN 10055، DIN 59051 و DIN102 می باشد، که هر سه توسط انجمن استاندارد ملی کشور آلمان تدوین و تنظیم گردیده اند. سپری 507، نوعی از این محصول است که در تولید شافت های مورد استفاده در ساخت درب و پنجره کاربرد دارند. این محصولات مانند دیگر انواع سپری دارای بال بوده و به جای جان، در آنها از ساختاری مکعبی در شکل های مستطیل و مربع استفاده می شود.

    نبشی و کاربردهای آن

    نبشی ها، یکی از شناخته شده ترین مقاطع فولادی هستند که کاربردهای بسیار زیادی در ساختمان سازی و صنعت دارند. نام دیگری که نبشی را با آن نیز می شناسند، پروفیل L است. این نامگذاری به جهت شباهت شکل ظاهری نبشی ها در نمای عرضی با این حرف می باشد. انواع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی، سبک و سنگین، فابریک و پرسی، نمونه هایی از تقسیم بندی های انجام گرفته بر روی نبشی ها هستند. نبشی ها در ساخت خرپا و همچنین در سازه های سبک، به عنوان ستون های کناری و کنج نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اتصالات آسانسور به دیوارها و سقف های بتنی یکی از مهمترین کاربرد هایی است که برای نبشی ها میتوان در نظر داشت. یکی از مواردی که در ساخت اتصالات برای آسانسورها اهمیت دارد، تعداد توقف هایی است که برای آن تعریف می شود. به اندازه ای که میزان این توقف ها بیشتر باشد، سازه هایی که در نگهداری آن استفاده می شوند، می بایست مقاوم تر باشد. نبشی ها در محل اتصال ستون ها به صفحه آنها نیز مورد استفاده هستند. این محصولات در چهار طرف ستون ها با اتصالات مختلف موجب تقویت استحکام آن می شوند. نبشی ها به صورت تک و دوبل در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند و نقش اصلی آنها ایجاد ارتباط در بین اتصالات سنگین و تقویت آنها می باشد. انتقال نیرو از دیوارها به سقف و برعکس، کاری است که در بین مقاطع فولادی تنها از نبشی ها بر می آید.

    خرید نبشی و پرسی

    آشنایی با نشان های تجاری فعال در زمینه تولید این مقاطع و همچنین بررسی میزان کیفیت آنها و انجام مقایسات دیگر در بازار پروفیل های فولادی، نیاز به کسب مشاوره از متخصصین این فن دارد. مجموعه آهن مهام یکی از مراجع معتبر و با سابقه چندین دهه ای است، که در سالهای گذشته به عرضه این محصولات در سراسر کشور اشتغال داشته است. هموطنان عزیز به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب و بکارگیری بهینه این محصولات و برای اطلاع از قیمت روز سپری و نبشی می توانند با همکاران ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × سه =