آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » دسته بندی های وزنی در ناودانی
دسته بندی های وزنی در ناودانی

دسته بندی های وزنی در ناودانی

فهرست مطالب

    ناودانی ها نیز مانند دیگر انواع پروفیل های فولادی به دو صورت کلی فابریک و پرسی تولید می شوند. این دسته بندی در روش های بکارگیری شده در تولید این مقاطع، باعث تفاوت های متعددی در نوع کاربری آنها نیز می شود. ناودانی های پرسی با استفاده از انواع ورق فولادی تولید شده و ناودانی های فابریک با به وسیله انجام فرایند نورد گرم بر روی شمش ها ساخته می شوند. قیمت ناودانی پرسی نیز مانند قیمت نبشی و سپری از نوع پرسی، به صورت مستقیم وابسته به قیمت ورق خصوصا قیمت ورق سیاه می باشد. در ادامه این مطلب دسته بندی های وزنی را در این محصول شرح می دهیم.

    ناودانی سنگین

    بخش قابل توجهی از تولیدات صنایع فولاد، بر اساس وزن و با توجه به میانگین وزنی موجود در یک دسته، سایز و یا نوع به دو بخش سنگین و سبک تقسیم می شوند. عموما ناودانی های سنگین وزن، با استفاده از فرایند نورد گرمی که بر روی شمش های فولادی انجام می گیرد، تولید می شوند. این دسته از ناودانی ها را با نام UNP نیز می شناسند. در بازارهای ایران اگر با نام ناودانی فابریک برخورد کردید، بدانید که این دسته از ناودانی ها مورد نظر می باشد.

    بسیاری از سایزهای این محصول در کشور ما، نمونه های وارداتی از کشورهای دیگر هستند، ولی با این وجود برخی از کارخانجات مجهز صنایع فولاد نیز به تولید و عرضه ناودانی سنگین در کشور پرداخته اند. نشان اختصاری و علامت مقاطع سنگین وزن در محصولات فولادی، حرف V می باشد. در روند تولید این نوع از ناودانی، ابتدا شمش های فولادی در استانداردهای آلیاژی مورد نیاز، در دمای 1000 تا 1100 درجه سانتی گراد حرارت داده می شوند و پس از آن فولاد گداخته را برای غلطک کاری بر روی خطوط نورد گرم قرار می دهند. در مرحله بعد این مقاطع را تحت فشار و نیروی کششی غلطک ها به حالت ناودانی پرس کرده و برای رسیدن به میزان ضخامت مورد نیاز، این کار را ادامه خواهند داد. گفتنی است بخشی از ظرفیت خط تولید این محصولات با هدف انجام گالوانیزاسیون و یا پوشش های مختلف دیگر به واحدهای نورد سرد انتقال پیدا می کنند.

    ناودانی سبک

    برخی از ناودانی ها با استفاده از عملیات نورد سرد تولید می شوند. در فرایند تولید این محصولات از ورق های فولادی در انواع گوناگون، به عنوان مواد اولیه استفاده می شود. استانداردهای آلیاژی، مقدار ضخامت جداره در یک محصول و همچنین پرداخت ها و میزان کیفیت سطحی ناودانی های سبک، در تولید ورق ها تعریف می گردند. ناودانی های سبک به میزان بیشتری از نمونه های سنگین وزن، در داخل کشور ما تولید شده و بخش قابل توجهی از محصولات موجود در بازار این مقاطع نمونه های داخلی هستند. به ناودانی های تولید شده با استفاده از ورق های فولادی، ناودانی های پرسی نیز گفته می شود. جالب است بدانید این دسته بندی در رابطه با انواع نبشی و سپری نیز اعمال می گردد. در طی عملیات تولید ناودانی پرسی، ابتدا ورق های فولادی را در دستگاه های مخصوص از حالت رول خارج می کنند. سپس آنها را از میان غلطک ها عبور داده تا هر گونه انحنا در آنها رفع شود.

    با عبور ورق ها از میان دستگاه برش، این مقاطع را به نوارهای باریک تری تبدیل کرده و پس از آن تسمه ها را برای فرم دهی به صورت ناودانی وارد دستگاه پرس می کنند. پس از آن مقاطع در اندازه های استاندارد برش داده شده و دسته بندی می گردند. گفتنی است همه ویژگی هایی که از ناودانی های پرسی مورد انتظار است، در ورق های استفاده شده برای ساخت آنها در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال برای ساخت ناودانی های پرسی با ویژگی گالوانیزه از ورق گالوانیزه استفاده می گردد و همینطور دیگر ویژگی های این مقاطع نیز به این صورت تامین می شوند. لازم به ذکر است علامت اختصاری ناودانی های سبک حرف L بوده و این علامت بر روی خود محصول و یا در گواهینامه های کنترل کیفی آنها درج می شوند.

    خرید ناودانی

    استانداردهایی که در تولید نبشی، ناودانی، سپری و دیگر پروفیل های فولادی استفاده می شوند، در بسیاری از موارد مشترک هستند. بررسی این استانداردها و توجه به گروه های آلیاژی بکارگیری شده در طول فرایند تولید این مقاطع، در گواهینامه های کنترل کیفیت آنها، به شما کمک خواهد کرد تا خرید ناودانی و دیگر محصولات مشابه را به صورتی تضمین شده تر انجام دهید. شما عزیزان می توانید به منظور اطلاع از قیمت روز نبشی، ناودانی، سپری و پروفیل های دیگر و همینطور برای کسب مشورت در زمینه انتخاب و انجام مقایسات کیفی در میان محصولات برند های مختلف با همکاران ما در وب سایت آهن مهام تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × سه =