آهن مهام » دانشنامه میلگرد » دلیل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی
دلیل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

دلیل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

فهرست مطالب

    میلگرد یکی از مواد اصلی مورد استفاده در فونداسیون و شناژ بندی ساختمان های امروزی می باشد. نزدیک به یک قرن است که از میلگردها برای تقویت پایه، ستون و پی ساختمان استفاده می شود. امروزه انواع مختلفی از این محصول در کارخانجات صنایع فولاد جهان در سایزهای متنوع تولید می شود. میلگرد در برخی از استانداردها، برای مصارف صنعتی نیز تولید می شود. ساخت آرماتورهای صنعتی و تولید قطعات مختلف را میتوان به عنوان کاربردهای مختلفی که برای میلگردها در صنعت تعریف شده، برشمرد. استانداردهای بکارگیری شده در تولید انواع میلگرد، بسیاری از موضوعات را در رابطه با آنها تعیین می کند. گفتنی است قیمت میلگرد، چندان متاثر از این فاکتور نبوده و در خرید میلگرد برای تعیین قیمت بیشتر به فاکتورهای وزن و ابعاد قطعه توجه می شود.

    البته نوع استاندارد آلیاژی در قیمت میلگرد A1 (یا همان میلگرد صنعتی) تاثیر گذار می باشد. میلگردهای ساختمانی (یعنی استانداردهای A2، A3 و A4) در انواع شاخه ای و کلاف به منظور کاربردهای مختلف تولید می شوند. تناسب اندازه سازه و حجم مواد بتنی با میزان میلگردهای بکارگیری شده در بتن آرمه در طول فرایند ساخت فونداسیون بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مطلب به نقش میلگردها در ساختمان سازی و همچنین دلیل استفاده از آنها در ساخت و ساز اشاره خواهیم کرد.

    چرا از میلگرد استفاده می شود

    عمده کاربرد میلگردها در ساختمان سازی همان تسلیح بتن می باشد. تسلیح و یا مسلح سازی بتن، نام فرایندی است که در طی آن مواد بتنی و میلگردهای فولادی در کنار یکدیگر برای ساخت فونداسیون سازه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. میلگردها در سایز و اندازه های مختلف برای این کار استفاده می شوند. سایزهای 20 و 22 به دلیل متوسط بودن اندازه آنها، به میزان بیشتری در ساختمان سازی مورد کاربری واقع می گردند. همانطور که بیان شد سایزهای مختلف به دلیل تفاوت های وزنی که با یکدیگر دارند موجب تفاوت قیمت میشوند وگرنه به عنوان مثال در اختلاف قیمت میلگرد 20 آجدار A3 با قیمت میلگرد 22 آجدار A3، سایز بندی موضوعیتی ندارد. آرماتورهایی که در بخش های مختلف از اسکلت های بتنی تعبیه می شوند، وظیفه دارند تا ضعف های بتن را در میزان مقاومت کششی جبران کنند.

    بتن به تنهایی مقاومت فشاری بالایی دارد، اما اندازه مقاومت کششی در آن بسیار ناچیز بوده و همین امر موجب ضعف در آن می شود. میزان مقاومت کششی موجب می شود اسکلت در صورت نیاز بدون از هم گسیختگی در بخش های مختلف آن، در برابر فشارهای ناشی از حرکت زمین، وزن و یا ارتعاشات وارده، واکنش داشته باشد. استفاده از میلگرد، به صورت ترکیبی در کنار مواد بتنی موجب یکپارچه سازی، حرکت و واکنش های مقاومتی در سازه می شود. تقسیم فشارهای وارده در محورها و بخش های مختلف بتن، یکی دیگر از عملکردهای مثبت میلگردهای بکارگیری شده در سازه ها و اسکلت های بتنی می باشد.

    خرید میلگرد

    از جمله موارد حائز اهمیت در هنگام خرید میلگرد، توجه به نوع استاندارد، سایز و اندازه و شاخص های وزنی می باشند. در ساخت میلگردهایی که با استانداردهای ساختمانی (A2، A3 و A4) تولید میشوند، از گریدهای مختلف فولاد کربنی استفاده شده است، ولی اغلب فولاد بکارگیری شده در تولید میلگرد صنعتی و یا همان استاندارد A1، فولاد آلیاژی می باشد و در موارد کمتری برای ساخت آنها فولاد کربنی کاربرد دارد. مجموعه آهن مهام با سابقه چند دهه ای و فعالیت های مختلف در عرضه محصولات فولادی به سراسر کشور، یکی از مراکز معتبر جهت دریافت مشاوره در زمینه شناخت، مقایسه، سفارش و خرید انواع مقاطع فولادی می باشد. هموطنان عزیز می توانند به منظور دریافت خرید میلگرد و تولیدات دیگر در این بازارها با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده + شش =