آهن مهام » دانشنامه میلگرد » عواملی که موجب از بین رفتن میلگردها می شوند
عواملی که موجب از بین رفتن میلگردها می شوند

عواملی که موجب از بین رفتن میلگردها می شوند

فهرست مطالب

    میلگرد یکی از مصالح پر استفاده و البته پر هزینه در بین مواد مصرفی در ساختمان سازی می باشد. از بین رفتن این مقاطع به وسیله آسیب های ناشی از اکسیداسیون، حمل و نقل و بکارگیری ناصحیح، خسارت هایی را در پی خواهد داشت. به همین جهت نگهداری درست از آنها و شناخت عواملی که موجب بروز آسیب در آنها می شود، در جهت جلوگیری از ضررهای محتمل، کاربرد بسیار زیادی دارد. این محصولات در دسته بندی های گوناگون و استانداردهای متعددی تولید و عرضه می شوند. به طور کلی میلگردهای استاندارد A2، A3 و A4 به منظور استفاده در ساختمان سازی تولید می گردند. نام های دیگری که در صنعت فولاد، این نوع میلگردها را با آنها می شناسند، میلگرد آجدار  و ساختمانی می باشد. این سه استاندارد در تولید انواع میلگرد با سایزهای مختلفی کاربرد زیادی دارند.

    در میان انواع بیان شده میلگرد 32 آجدار A3 و میلگرد 28 آجدار A3، به میزان بسیار زیادی به عنوان آرماتورهای طولی در شناژ بندی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. روش های نگهداری در بین استانداردها و سایزهای مختلف میلگرد ساختمانی با انواع میلگرد استاندارد A1 و یا همان میلگرد صنعتی تفاوت هایی دارد. ضمن این که در برخی از انواع تقویت شده میلگرد مانند، میلگرد گالوانیزه، ریسک بروز برخی آسیب ها به مراتب کمتر از نمونه های معمولی می باشد. به همین علت روش های بکارگیری شده در نگهداری از آنها در برخی موارد با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شناخت عواملی که موجب بروز آسیب در میلگرد و از بین رفتن آنها میشود اشاره کنیم.

    موارد آسیب زا در میلگردهای ساختمانی

    یکی از عمده آسیب هایی که در کمین همه مقاطع فولادی از جمله میلگردهای ساختمانی است، اکسیداسیون و یا زنگ آهن می باشد. زنگ آهن پدیده ای است که در اثر واکنش عنصر آهن با آب رخ می دهد و در نهایت موجب اکسید شدن بافت فولاد، تجزیه و اصطلاحا پوسیدگی آن می شود. به همین جهت میلگردهای ساختمانی را حدالمقدور می بایست دور از مجاورت آب و رطوبت نگهداری کرد. تابش مستقیم خورشید و تغییرات دمایی در دامنه های بسیار بالا (خیلی سرد و خیلی گرم) نیز می تواند برای میلگردها آسیب زا باشد و میزان مقاومت آن را کاهش دهد.

    به همین جهت بسیار حائز اهمیت است که این محصولات را پس از خرید، در یک مکان مسقف نگهداری کنید تا از آب باران، برف و تابش مستقیم خورشید در امان باشند. به خاطر داشته باشید که پیش از تخلیه بندیلهای میلگرد، مکان مناسبی را در نظر بگیرید و در هنگام تخلیه آنها را 10 تا 15 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دهید؛ تا کار را برای نقل و انتقالات بعدی راحت کرده و همچنین از رسیدن آب به آن جلوگیری شود. خاک، گچ و دیگر مصالح پودری که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، جاذب رطوبت هستند، بنابراین سعی کنید که از تماس میلگردها با این مواد نیز جلوگیری نمایید. دسته دیگری از آسیب هایی که در میلگردها بروز پیدا می کنند، مانند انحنا، پیچ خوردگی بندیل، تاب داشتن، شکستگی و … به دلیل حمل و نقل و جابجایی های غیر استاندارد در این مقاطع پدید می آیند. وسایل مورد استفاده در جابجایی میلگردها و مکان نگهداری از آنها در رفع این مشکلات بسیار موثر هستند.

    خرید میلگرد

    یکی از مواردی که در خرید میلگرد از بنگاه های معاملاتی این محصولات، شرکت های بازرگانی و یا کارخانجات تولید کننده، بسیار اهمیت دارد حمل و نقل این مقاطع می باشد. بهتر از پیش از انجام معامله با فروشنده در رابطه با هزینه های حمل و نقل نیز به توافق برسید. بخش مهمی از فرایند خرید میلگرد در انواع مختلف، پروسه حمل و نقل آن می باشد و همانطور که بیان شد، در صورت جابجایی ناصحیح آسیب های مختلفی می تواند به میلگرد ها وارد شوند.

    میتوانید در این رابطه از مسئول فروش و یا افراد دیگر نیز مشورت دریافت نمایید. مجموعه آهن مهام یکی از معتبرترین مراکز عرضه انواع محصولات فولادی و همچنین ارائه دهنده مشاوره در زمینه انتخاب و مقایسه فاکتورهای پر اهمیت در برندهای گوناگون می باشد. هموطنان عزیز در صورت نیاز به کسب اطلاعات در زمینه قیمت میلگرد به عنوان مثال قیمت میلگرد شاهرود، نحوه سفارش و خرید این مقاطع در انواع مختلف می توانند با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 4 =