آهن مهام » دانشنامه میلگرد » محاسبه میزان مقاومت کششی در میلگرد
محاسبه میزان مقاومت کششی در میلگرد

محاسبه میزان مقاومت کششی در میلگرد

فهرست مطالب

    دسته بندی میلگردها با توجه به استانداردهای آلیاژی تعریف شده برای ساخت، دارای چهار گروه اصلی می باشد. یکی از آزمایشات بسیار مهمی که از انواع میلگرد به منظور تعیین سطح کیفی در آنها، محاسبه مقدار مقاومت کششی است. این فاکتور با نام های استحکام کششی و یا مقاومت نهایی نیز شناخته می شود. مقدار این مولفه عبارت است از بیشینه تنشی که یک میلگرد تا زمان پیش از تغییر شکل متحمل می شود.

    عدد نهایی آن با استفاده از نتایج آزمایشات انجام گرفته و ثبت نمودار تنش، کرنش به دست می آید. بالاترین عدد ثبت شده در این نمودار نشان دهنده پایان آستانه مقاومت کششی است و همان عدد به عنوان نتیجه آزمون ثبت می شود. این عدد در انواع میلگرد به دلیل تفاوت هایی که در میزان کربن با یکدیگر دارند متفاوت می باشد. قیمت میلگرد در استانداردهای آلیاژی مختلف با شاخص های وزنی محاسبه می گردد. میلگردهای ساده که به میلگرد صنعتی نیز معروف هستند، به لحاظ میزان مقاومت کششی، آخرین رتبه را دارد. علت این امر پایین تر بودن مقدار کربن در بین ترکیبات آلیاژی آن است.

    قیمت میلگرد A1، یعنی همان میلگرد صنعتی، به دلیل پرداخت سطحی بهتر و قابلیت هایی مانند چکش خواری و شکل پذیری که در آن مشاهده می شود، بالاتر از نمونه های ساختمانی می باشد. قیمت میلگرد آجدار A2 و قیمت میلگرد آجدار A3 که از نمونه های میلگرد ساختمانی هستند، در هر نشان تجاری تنها با توجه به وزن تعیین می شود. میزان مقاومت کششی در بین انواع میلگرد و همچنین مقایسه آنها از این نظر، مسائلی هستند که در ادامه این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

    رابطه مقاومت کششی و کیفیت میلگرد

    لازم به ذکر است، استحکام کششی، مقاومت نهایی و تاو کششی (Tensile strength) نام های دیگری هستند که به این فاکتور در میلگرد و قطعات فولادی دیگر میگویند. علاوه بر نوع آلیاژ، عملیات های حرارتی و برودتی که در طی فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرند بر میزان این پارامتر تاثیرگذار هستند. در میلگردها و دیگر مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ورق و …، به مقدار تحمل تنش وارده در محورهای مختلف، قبل از شکسته شدن مقاومت کششی گفته می شود. گفتنی است، علاوه بر مقدار کربن در یک گروه آلیاژی، میزان اکسیژن موجود در بافت یک قطعه نیز بر نتیجه این آزمایش اثر می گذارد. با توجه به نوع کاربرد میلگردهای ساختمانی، بالا بودن این عدد در قطعه بیانگر کیفیت آن و میزان تاثیر قطعه بکارگیری شده در عملکرد بهتر بتن آرمه می باشد.

    اساسا، میلگردهای و دیگر قطعاتی که در مسلح سازی بتن استفاده می شوند، مانند قوطی صنعتی و قوطی ستونی، برای جبران مقاومت کششی بتن آرمه و جلوگیری از گسیختگی مقاطع مختلف آن در اثر ضربه و فشارهای ناشی از زلزله و نشست ساختمان، بکارگیری می شوند. بهتر است بدانید، به ترتیب، قیمت میلگرد مشهد و قیمت میلگرد بناب، در مقایسه با دیگر نمونه ها، پس از میلگرد اصفهان رتبه دوم و سوم را نسبت به میزان کیفیت دارند.

    اصلی ترین دلیل اهمیت این فاکتور در میلگرد، ضرورت بالا بردن این ضریب در بتن آرمه است. استفاده از قطعات با کیفیت در تسلیح بتن آرمه موجب می شود ساختمان بتواند در برابر عوامل محیطی مانند زلزله و طوفان، تکانه های وارده را به صورتی یکدست بر بخش های مختلف فونداسیون تقسیم کرده و در صورت ایجاد شکست در بتن، از جدا شدن آن جلوگیری کند.

    میزان مقاومت کششی در استانداردهای مختلف

    بر اساس یک استاندارد روسی GOST 5781، میلگردها به چهار گروه تقسیم می شوند که از این میان یک دسته به میلگردهای صنعتی و سه دسته دیگر به نمونه های ساختمانی اختصاص داده شده اند. تولیدکنندگان انواع میلگرد در ایران برای ساخت این قطعه از استاندارد صنعتی یعنی A1 و دو استاندارد ساختمانی یعنی A2 و A3 استفاده میکنند. استاندارد صنعتی که با نام میلگرد ساده نیز شناخته می شود، دارای میزان استحکام کششی 360 مگاپاسکال می باشد. علامت اختصاری این قطعه در استاندارد ملی س 240 می باشد. این گروه در رده بندی میلگردها در نوع نرم قرار می گیرد. میزان تغییر شکل نسبی در این استاندارد 25 درصد اندازه گیری شده است. این نوع میلگرد دارای قابلیت های جوش پذیری و ماشین کاری بالایی می باشد.

    استاندارد A2 که یکی از انواع میلگرد ساختمانی است، با نام آج 340 در استاندارد ملی معرفی شده و دارای 500 مگاپاسکال استحکام کششی است. این گروه از انواع میلگرد تا مقدار 19 درصد، تغییر شکل نسبی پیش از گسیختگی دارند. مقاومت کششی در استاندارد A3 که نام آن در استاندارد ملی، آج 400 می باشد، تا 600 مگاپاسکال اندازه گیری شده است. میزان تغییر شکل نسبی این گروه 14 درصد می باشد. گفتنی است، نام گریدهای مختلف میلگرد در استاندارد ملی بر اساس میزان تنش سیلان در این قطعات ثبت شده است. تنش سیلان که با نام های تنش جاری، مقاومت سیلان و یا مقاومت گسیختگی نیز شناخته می شود نام فاکتور دیگری است که در انواع تولیدات فولادی از جمله میلگردها مورد آزمایش قرار می گیرد.

    خرید میلگرد

    در کشور ما کارخانجات شرکت های معتبری هستند که در دهه های اخیر به تولید و عرضه میلگرد با استانداردهای مختلف اشتغال داشته اند. توجه به نشان تجاری و دیگر فاکتورهای وارد شده در گواهی کیفیت محصول نکات بسیار مهمی هستند که در زمان خرید میلگرد باید مورد توجه قرار داد. کارخانجات شرکت سهامی ذوب آهن، مجتمع فولاد خراسان، ظفر بناب، فایکو، سیدان ابهر، آریا ذوب و راد همدان، مراکزی هستند که در سال های گذشته محصولات با کیفیتی را به بازارهای آهن ایران عرضه می کنند. هموطنان محترم، جهت استفاده از خدمات تیم مشاوره ای آهن مهام، در زمینه قیمت روز میلگرد و دیگر تولیدات فولادی، همچنین، نحوه سفارش و خرید آنها میتوانند با شماره های درج شده در وب سایت، تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 5 =