آهن مهام » مطالب آموزشی » مزایا و معایب استفاده از تیرورق
مزایا و معایب استفاده از تیرورق

مزایا و معایب استفاده از تیرورق

فهرست مطالب

    تیرورق ها مقاطعی هستند که از آنها در برخی از سازه های فولادی صنعتی، ساختمانی و عمرانی استفاده می شود. همانطور که از نام آنها مشخص است، شاخه های تیر مانندی هستند که ورق های فولادی در تولید آنها کاربرد دارند. این مقاطع به لحاظ ساختار، ظاهری شبیه به تیرآهن ها دارند، با این تفاوت که تیرهای آهنی ساختاری یکپارچه داشته و در تولید آن از اتصالات استفاده نمی شود. در تولید تیرورق، اندازه بال و جان با توجه به نقشه های طراحی شده و به صورت سفارشی مورد توجه قرار می گیرند. استیفنر و یا سخت کننده، نام اتصالاتی است که در متصل سازی ورق ها برای ساخت تیرورق استفاده می شوند.

    قیمت ورق سیاه، به عنوان یکی از پرمصرف ترین انواع ورق فولادی که برای تولید تیروق کاربرد دارد، یکی از اصلی ترین فاکتورهای موثر بر هزینه های تولید این مقاطع است. گفتنی است در ساخت هایی که زیر 7 تا 8 طبقه باشند، استفاده از تیرآهن مقرون به صرفه تر تیرورق است، اما برای ساختمان هایی با طبقاتی بیشتر از این تعداد و یا برج سازی، به منظور صرفه جویی در هزینه های پروژه، بهتر است از تیرورق استفاده شود. این مقاطع به عنوان شاخه های افقی در سازه های سنگین و فوق سنگین بکارگیری می شوند و مقاومت آنها در سایزهای مشترک با تیرآهن و در مقایسه با آنها بسیار بالاتر می باشد. در ادامه این مطلب به برخی ویژگی های تیرورق و همچنین مزایا و معایب استفاد از آن اشاره خواهیم داشت.

    چرا از تیرورق استفاده می شود

    برای شناخت مزایا و معایبی که در بکارگیری تیرورق ها وجود دارند، ابتدا باید به روش های دیگری که به جای استفاده از آنها بکار گرفته میشوند اشاره کرد. به طور کلی زمانی که به علت بالا رفتن میزان طول دهانه ها و افزایش اندازه فشار لنگر خمشی در سازه، مقاطع موجود در بازار تامین کننده این میزان از مقاومت در سازه نبودند، سه راه مورد توجه مهندسان قرار می گیرد. تقویت مقاطع با استفاده از رابط و تیرهای فرعی، استفاده از شبکه های تقویت سازه مانند خرپا و یا ویراندل و بکارگیری تیرورق ها راه های مختلفی هستند که در این زمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت. تقویت اتصالات اصلی با استفاده از رابط ها و تیرهای فرعی را به دلیل محدودیت های بسیاری که در ظرفیت لنگر خمشی وجود دارد، نمی توان به عنوان راه مناسبی انتخاب نمود، مگر در موارد بسیار معدود.

    بکارگیری شبکه های تقویت سازه مانند خرپا و همچنین تولید انواع تیرورق و استفاده از آنها راه های دیگری هستند که باقی می مانند. در این میان، استفاده از تیرورق ها مزایای بسیار بیشتری نسبت به شبکه های تقویت سازه دارند. زمان بر بودن و هزینه های بالایی که در جوشکاری سازه های خرپا وجود دارد، یکی از علل برتری استفاده از تیرورق ها در مقایسه با آنها می باشد. تیرورق ارتفاعی بسیار کمتر داشته و ظاهری شکیل تر به اسکلت فولادی می بخشد. یکی دیگر از مزایای بکارگیری تیرورق ها به جای شبکه های خرپا، امکان بکارگیری مقاطع مرکب از فولاد و بتن در تیرورق ها به وسیله نصب اتصالات برشی در بال های فوقانی آنها است، که در سیستم های خرپایی این امکان موجود نیست. حمل و نقل دشوار انواع تیرورق، مدون نبودن استانداردهای مربوط به سایزهای مختلف و همچنین عدم یکپارچگی در ساختار آنها را می توان به عنوان نقاط ضعف و معایب این محصولات در مقایسه با انواع تیرآهن برشمرد.

    ساخت تیرورق، فرایندی است که در برخی از کارخانجات فولاد سازی انجام می گیرد. این مقاطع بر اساس نقشه و طرح های ارائه شده، به صورت پیش ساخته در این مراکز صنعتی تولید شده و به محل پروژه منتقل می گردند. همانطور که بیان شد، خرید ورق با کیفیت، یکی از مراحل تولید تیرورق می باشد. هموطنان عزیز در صورت نیاز به کسب مشاوره در زمینه انتخاب ورق مناسب و بکارگیری بهینه این محصولات در ساخت تیرورق و دیگر کاربری ها، همچنین به منظور اطلاع از قیمت ورق آهن، نحوه سفارش و خرید آن می توانند با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 5 =