آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد رامکا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
میلگرد رامکا

میلگرد رامکا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    آیا تا کنون درباره میلگرد رامکا چیزی شنیده اید؟ رامکا چیست و چه تاثیراتی در دوام و استحکام سازه دارد؟ این محصولات در کدام بخش از سازه مورد استفاده قرار می گیرند؟ همه ی این ها سوالاتی است که ممکن است به ذهن هر یک از ما خطور کند. بنابراین ما قصد داریم در این مقاله به بررسی بیشتر این میلگرد، ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند یپردازیم. پس با ما همراه باشید. همچنین میتوانید از صفحه قیمت میلگرد نیز بازدید کنید.

    میلگرد رامکا چیست؟

    یکی از قطعات مهم فولادی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند، میلگرد ها هستند. این محصولات در بتن ریزی دارای تنوع زیادی می باشند که یکی از انواع آن، میلگرد رامکا است. میلگرد های رامکا که با عنوان میلگرد های پاشنه بتن نیز شناخته می شوند، بخشی از میلگرد های سایز 10 یا 12 هستند که طول آنها با طول ستون برابر است. این نوع از میلگرد ها، ستون های عمودی و افقی سازه را در یک راستا قرار می دهد و تعیین کننده فاصله ی بین میلگرد و قالب ستون است. به بیانی دیگر، وظیفه ی اصلی میلگرد های رامکا، قرار دادن ستون های طبقات مختلف و همچنین ستون های موجود یک طبقه در یک خط می باشد.

     

    انواع میلگرد رامکا

    میلگرد های رامکا، نوعی میلگرد های آجدار هستند که معمولا از آلیاژ هایی با گرید های مختلف تولید و روانه بازار می شوند. علاوه بر این، این محصولات اغلب از فولاد ضد زنگ ساخته شده و دارای انواع مختلفی از جمله موارد زیر نیز می باشند که عبارتند از:
    میلگرد رامکا ورق فلزی: این نوع از میلگرد ها از قطعات ورق های فولادی تولید می شوند که معمولا جهت تقویت سقف ساختمان، صفحات کف و راه پله ها مورد استفاده قرار می گیرند.
    میلگرد رامکا فولادی کربنی: این نوع از میلگردها که بعنوان میله ی سیاه نیز شناخته می شوند، نسبت به سایر انواع میلگرد ها متداول تر است و معمولا مناسب استفاده در مناطقی با رطوبت بالا نیستند زیرا به راحتی خورده می شوند.
    میلگرد رامکا با روکش اپوکسی: این نوع از میلگرد ها، به دلیل داشتن روکش اپوکسی، در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند از همین رو معمولا در مناطق دارای آب و نمک مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، میلگرد های رامکا با روکش اپوکسی، در مقایسه با سایر انواع میلگرد ها، دارای قیمت بالاتری نیز هستند.
    میلگرد رامکا فولاد ضد زنگ: یکی دیگر از انواع میلگرد های رامکا، میلگرد های رامکا فولاد ضد زنگ می باشد که در مقایسه با سایر میلگرد ها مقرون به صرفه بوده و به دلیل استفاده از فولاد ضد زنگ هنگام ساخت، دربرابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. از همین رو معمولا در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد.

    نحوه اجرای میلگرد رامکا

    نحوه ی اجرا و نصب میلگرد های رامکا از اهمیت بالایی برخوردار است و کوچت ترین بی دقتی میتواند موجب بروز حوادث جبران ناپذیر شود. از همین رو لازم است با روش های اصولی نصب و اجرا شوند. روش اجرای این میلگرد ها به این صورت است که، ابتدا 4 میلگرد را برش داده و سپس از قسمت پایین و با فاصله ی 10 سانتی متری از ستون، دور تا دور آن نصب میکنند. در مرحله آخر نیز آنها را با استفاده از سیم های آرماتور بندی یا جوشکاری محکم میکنند. اما باید توجه داشت که استفاده از روش جوشکاری در نصب و محکم کردن رامکار ها میتواند موجب کاهش سطح مقطع میلگرد و در نتیجه عدم استحکام آن شود، بنابراین بهتر است از سیم های مخصوص آرماتور بندی استفاده شود.
    علاوه بر این، جهت اجرا و نصب بهتر میلگرد های رامکا، میتوان از ریسمان و شاقول نیز استفاده کرد. به این صورت که با استفاده از این روش، مکان دقیق تر ستون های میانه مشخص شده و تراز ستون های یک طبقه با سایر ستون های عمود برهم نیز با اطمینان بیشتری انجام می گیرد.

    نحوه اجرای رامکای بتنی

    از جمله مهم ترین ابزار و تجهیزات لازم در اجرای رامکای بتنی، تخته های برش خورده، ریسمان و بتن می باشد. در این روش، ریسمان در پایین ستون ها و در امتداد یکدیگر کشیده می شود تا آنها را هم تراز کند. سپس، تخته هایی به عنوان قالب دور تا دور ریسمان و بصورت چارچوب قرار گرفته و با استفاده از بلوک یا آجر محکم می شوند تا عملیات بتن ریزی انجام شود. در مرحله ی آخر نیز عملیات بتن ریزی با ارتفاع حدودا 10 سانتی متر درون قالب ها انجام می گیرد.

    نحوه اجرای رامکای بتنی

    کاربرد میلگرد رامکا

    میلگرد های رامکا، علاوه بر تراز کردن ستون در یک راستا، در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی نیز دارد. از جمله مهم ترین کاربرد های این محصولات عبارتند از:
    – جذب تنش کششی و جلوگیری از – ترک خوردن و شکستگی از طریق تقویت بتن
    – کنترل نیروهای برشی ناشی از بار خارجی در سازه
    – کاهش ضخامت یتن بر روی سطح فوندانسیون
    – مقاوم در برابر انبساط حرارتی
    – جلوگیری از مشکلات احتمالی در قالب بندی ستون
    – مهار قالب ها از طریق بولت
    – دسترسی به اندازه دقیق فاصله انتهایی میلگرد تا پایین ستون
    – مقاوم در برابر انبساط حرارتی
    – تقویت بتن و ایجاد قدرت و استحکام در سازه

    نکات مهم در اجرای رامکا

    میلگرد های رامکا، از جمله محصولات مهم و حیاتی در صنعت ساختمان سازی  و ایجاد ستون هستند. از همین رو لازم است حین اجرای آنها به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:
    – میلگرد های رامکا به دلیل استفاده در بخش پایینی ستون، لازم است جهت جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر، با دقت زیاد نصب و اجرا شوند.
    – عملیات بتن ریزی و میزان بتن لازم با دقت فراوان انجام گیرد تا از بروز حوادث و مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
    – در صورتی که بتن بصورت دستی آماده شود لازم است آن را با استفاده از سیمان با عیار بالا رقیق کرد.
    – عدم استفاده از میلگرد های شکسته و دارای درز و جوش
    – عدم استفاده از رامکا های فولادی در مناطق مرطوب به دلیل خوردگی، زنگ زدگی و در نتیجه آسیب به ستون ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست + 14 =