آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد زیگزاگ چیست؟
میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگرد زیگزاگ چیست؟

فهرست مطالب

    یکی دیگر از محصولات پرکاربرد فولادی، میلگرد زیگزاگ می باشد که به روش های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. میلگرد زیگزاگ، که به عنوان میلگردهای عرضی یا خرپا نیز شناخته می شوند، میلگردی است که از اتصال میلگردهای آجدار A3  و میلگردهای ساده به صورت زیگزاگ تولید می شود و نحوه اتصال آنها، اغلب به صورت جوشی و و قلابی می باشد. میلگردهای زیگزاگ در صنایع مختلف بخصوص صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی نیز دارد. افزایش مقاومت کششی بتن و جلوگیری از ترک خوردن آن، یکی از دلایل استفاده رایج این محصولات در ساختمان سازی است و همچنین به دلیل خصوصیت بالای باربری، در ساخت انواع سقف کاربرد فراوانی نیز دارد.

    مشخصات میلگرد زیگزاگ

    علاوه بر موارد ذکر شده، میلگردهای زیگزاگ، کمتر در معرض ساییدگی و زنگ زدگی هستند زیرا در داخل بتن قرار گرفته و همین امر موجب ماندگاری بالاتر آنها می شود. در قسمت پایینی این میلگردها، دو میلگرد به صورت موازی با آج 500 و ابعاد 400 یا 340 قرار دارند که با نورد سرد و گرم تولید شده اند.
    میلگردهای زیرین دارای قطر 6 الی 16 میلی متر می باشند که انتخاب آن برعهده ی سازنده است. میلگردهای عرضی با قطر 4 میلی متر و از نوع میلگردهای 340 یا میلگرد ساده 240 می باشند که به روش نورد گرم تولید می شوند.
    میلگردهای بالایی نیز از نوع میلگرد های 340 می باشند که هم به صورت نورد گرم و هم به صورت نورد سرد تولید می شوند.

    اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگزاگ

    علاوه بر موارد ذکر شده، میلگرد زیگزاگ، دارای اجزای تشکیل دهنده از جمله: میلگرد های زیرین (عضوکششی)، میلگرد های بالایی و میلگرد های عرضی (زیگزاگ) می باشند که در ادامه مطلب، به بررسی هرکدام نیز می پردازیم.

    میلگرد های زیرین

    بخش زیرین میلگرد زیگزاگ، بعنوان عضو کششی عمل می کند و دارای مقاومت بالایی نیز می باشد. به این صورت که توانایی حمل نیروی کششی که در اثر لنگر خمشی ناشی از وزن تیرچه به وجود می آید را دارد. علاوه بر این، قطر میلگرد های زیرین معمولا 6 الی 16 میلی متر است.

    میلگرد های بالایی

    این میلگرد ها در قسمت بالایی میلگرد زیگزاگ قرار می گیرند و نیروی ناشی از وزن سازه را حمل می کنند، به عبارتی دیگر، عملکرد آن مانند بال تیرآهن می باشد، به این صورت که ابتدا وزن تیرچه زیگزاگ، سپس وزن سقف دو عاملی را حمل می کنند. یکی دیگر از کاربرد میلگرد بالایی، خنثی کردن قسمتی از نیروهای فشاری است که با عمل انبساط و انقباض وارد تیرچه می شود.

    میلگرد زیگزاگ

    میلگرد های عرضی

    میلگردهای عرضی که با عنوان میلگردهای زیگزاگ نیز شناخته می شوند، یکی از اجزای تشکیل دهنده ی میلگرد زیگزاگی می باشد که وظیفه ی ایجاد پیوستگی بین ملات و میلگرد را بر عهده دارد. میلگردهای عرضی، نیروهای برشی مختلف در قسمت های سازه را که ممکن است موجب از هم گسیختگی بتن شود، به خوبی متحمل شده و موجب استحکام بیشتر سازه نیز می شود.

    روش تولید میلگرد زیگزاگ

    میلگردهای زیگزاگ، به طور کلی، به دو روش دستی و مکانیزه تولید و روانه بازار می شوند که در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی دقیق تر هر یک از فرآیند تولید می پردازیم.

    روش دستی

    این روش به صورت دستی و بدون دخالت ماشین آلات انجام می شود. به این صورت که برای سطح مقطعی مثلثی، لازم است که سه میلگرد آجدار و میلگردهای صاف در روش درست در کنار هم قرار گیرند. در این روش، ابتدا میلگرد های آجدار را در طول مشخصی علامت زده و با دستگاه برش می زنند. سپس در مرحله ی بعدی، میلگردهای ساده را به صورت زیگزاگ V مانند در می آورند و جوش می زنند. در این مرحله، میلگردها لازم است به طور کامل و در فواصل مشخص به یکدیگر برش زده شوند. نکته قابل توجه این است که در این روش علاوه بر جوش زدن، می توان میلگردها را به یکدیگر قلاب کرد که این روش زمان بر بوده و به نیروی کار بیشتری نیز نیاز دارد به همین جهت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    روش مکانیزه

    این روش، برعکس روش دستی بدون دخالت دست انجام می شود و نسبت به روش دستی، طول میلگردها زیاد و بلند می باشد. در این روش ابتدا میلگردهای طولی، بعد از اینکه بر روی هم کلاف شدند، از طریق دستگاه های مخصوصی صاف شده و سپس با استفاده از دستگاه های فشار، به شکلV در می آیند. در مرحله ی بعدی نوبت به جوشکاری میلگردها می رسد. جهت جوش زدن، لازم است قطعات را به روش الکتریکی و استفاده از نقطه جوش و آرماتوربندی به یکدیگر متصل کرد. یکی از مزیت های روش مکانیزه کردن این است که در این روش، به دلیل عدم نیاز به استفاده از الکترود جهت جوش و اتصال میلگردها، دیواره میلگرد در نقطه اتصال کم بوده و گل جوش نیز به وجود نمی آید. برای اطلاع از قیمت میلگرد کلاف ساده به وبسایت آهن مهام مراجعه نمایید.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 3 =