آهن مهام » دانشنامه میلگرد » میلگرد 14 و کاربردهای آن را بشناسید؟
میلگرد 14

میلگرد 14 و کاربردهای آن را بشناسید؟

فهرست مطالب

    یکی از مهم ترین میلگردهای استفاده شده در صنایع گوناگون بخصوص صنعت ساخت و ساز، میلگرد سایز 14 است که بر اساس استاندارد روسی در دو نوع ساده و آجدار و به دو شکل شاخه و کلاف تولید شده و در بازار فولاد عرضه می شوند. از آنجایی که این محصول در پروژه های سنگین نقش بسزایی دارد؛ بنابراین در ادامه مقاله قصد داریم، به معرفی ویژگی ها و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    بررسی مشخصات میلگرد 14

    معمولاً برای پروژه های ساختمانی در حد کوچک تر از میلگردهایی با سایز کوچک استفاده می شود. میلگرد سایز 14 نوعی مقطع فولادی است که قطر آن 14 میلی متر می باشد و از بزرگترین اندازه های استاندارد میلگرد در رنج های پایین به شمار می شود که به دلیل کیفیت بالای آن، به عنوان تقویت کننده و ایجاد ثبات بیشتر در سازه های بتنی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. نوع آجدار آن بر اساس آنالیزهای اختصاصی در سه گرید A2، A3 و A4 تولید می شوند که هر یک از آن ها، ویژگی ها و کاربردهای مختص به خود را دارند.

    میلگردهای آجدار، به عنوان میلگردهای ساختمانی شناخته می شوند و استفاده از آن ها، به منظور بالا بردن استحکام کششی بتن، اهمیت زیادی دارند. بر روی سطح این نوع محصولات، برجستگی هایی با نام آج وجود دارد که موجب می شود پیوستگی بهتری با بتن داشته باشند. برای تولید آن از شمش های فولادی استفاده می شود؛ از این رو، قیمت شمش بر قیمت میلگرد آجدار، تأثیر بسزایی خواهد داشت. در این بین، میلگرد 14 آجدار A3 جزو پرفروش ترین محصولات فولادی موجود در بازار است که از مهم ترین ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • دارای آج های جناقی شکل است و در دسته میلگردهای نیمه نرم یا نیمه خشک قرار دارد.
    • تنش جاری یا میزان مقاومت تسلیم نهایی آن برابر با 400 مگاپاسکال است.
    • این محصول، تنش گسیختگی برابر با 600 مگاپاسکال دارد.
    • هر متر آن، تقریباً 1.25 کیلوگرم وزن دارد.
    • حدود 14 درصد، طول نسبی آن هنگام گسیختگی، تغییر می کند.
    • حدود 180 درجه، توانایی خمیدگی دارند.

    کاربرد میلگرد 14

    همان طور که اشاره کردیم، میلگرد 14 با داشتن برآمدگی هایی روی سطح خود، باعث شده از سرخوردن بتن جلوگیری کند و در نهایت مقاومت سازه ها را افزایش دهد. این محصول نیز به نوبه خود، از دیگر کاربردهای گسترده ای نیز برخوردار است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

    ستون ها، اصلی ترین بخش یک سازه هستند و باید از دوام بالایی برخوردار باشند؛ بنابراین از این نوع میلگرد به عنوان اجزای ستون در ساختمان های بزرگ استفاده می شود.

    معمولاً این محصول برای آرماتورهایی که به شکل طولی و عرضی در ساختمان سازی پیاده سازی می شوند، قابل استفاده هستند.

    مهندسان در اجرای فونداسیون سازه، از آن استفاده می کنند؛ زیرا در کنار وزن کمی که دارد، دارای مقاومت زیادی هم هست.

    استفاده از آن برای ساخت انواع تیرچه و سازه های بتنی آرمه، کاربرد گسترده ای دارد.

    قابل استفاده برای ساخت پل ها، اسکله ها، ساختمان های بلند، سازه های پارکینگ و تأسیسات ساختمانی می باشند و در تولید انواع خاموت نیز به کار می روند.

    نکته: استفاده از محصول در مکان هایی که امکان تغییر شکل وجود دارد، گزینه مناسبی نیست. علاوه بر این، نمی توان از آن برای قاب های خمشی و دیوارهای برشی نیز استفاده کرد.

    قیمت میلگرد

    عواملی همچون وزن، برند تولید کننده، ساده یا آجدار بودن بر قیمت میلگرد تأثیر مستقیم دارد. علاوه بر موارد ذکر شده میزان عرضه و تقاضا، شاخص بورس، نوسانات نرخ ارز، هزینه سوخت و مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، میزان تورم جهانی و همچنین مسائل سیاسی و اقتصادی نیز بر قیمت این کالا تأثیر زیادی دارند. کارخانه ذوب آهن اصفهان، راد همدان، سیدان ابهر، بافق یزد، مجتمع فولاد خراسان، امیرکبیر کاشان، فولاد اهواز، روهینا دزفول، از جمله واحدهای صنعتی هستند که به تولید این مقطع فولادی می پردازند.

    شرکت فولاد تجارت مهام با نام تجاری آهن مهام و مدیریت حاج رحمت تبریزی و با بیش از سی سال سابقه در زمینه فروش آهن آلات، بهترین گزینه برای پیمانکارانی است که قصد خرید انواع محصولات فولادی را برای پروژه های مورد نظر خود دارند، همچنین می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و نحوه سفارش، با کارشناسان ما در بخش ارتباطات تماس برقرار نمایند. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × دو =