آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » نبشی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
نبشی

نبشی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

فهرست مطالب

    اصطلاح نبشی از کلمه نبش به معنی کنج گرفته شده که نمایانگر پیچ یا کنج می باشد. نبشی یکی از مهم ترین سازه ساختمانی می باشد که به دلیل داشتن دو ضلع عمود بر هم، بصورت تکی و یا ترکیبی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی ها قطعاتی فلزی هستند که وظیفه متصل کردن دو قسمت فلزی مانند اتصال پل ها به ستون و یا صفحات به ستون را بر عهده دارند. علاوه بر این، یک سری نبشی هایی نیز وجود دارند که بصورت خرد شده هستند که در ساخت آسانسور کاربرد زیادی نیز دارند.

    انواع نبشی براساس نحوه تولید

    به طور کلی نبشی ها با توجه به روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم بندی میشوند که در ادامه مطلب به شرح مختصر هر یک می پردازیم:
    نبشی پرسی: یکی از انواع نبشی ها در صنعت ساختمان سازی و صنایع دیگر، نبشی پرسی می باشد که بر اساس پروفیل نورد سرد است. در ساخت نبشی پرسی، در مرحله ی اول ورق های فولادی برش داده شده، سپس جهت فرم دهی، وارد دستگاه رول فرمینگ می شود. دستگاه رول فرمینگ شامل تعدادی گیربکس بوده که در آن ورق های فولادی در انواع طول و ضخامتی که دارند خم شده و فرم می گیرد.
    نبشی فابریک: یکی دیگر از انواع نبشی، نبشی فابریک می باشد که ساخت آن بصورت نورد گرم است. در ساخت نبشی فابریک، بلوم یا شمش فولادی با انتقال به کوره های حرارت موجب کاهش ضخامت و افزایش طول آن ها شده و در نهایت بصورت پروفیل نبشی نیز در می آیند.

    انواع نبشی بر اساس شکل ظاهر

    نبشی ها علاوه بر روش تولید، از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند که بر اساس اندازه بال، به دو دسته ی نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم بندی می شوند:
    نبشی بال مساوی: در این نوع نبشی، هر دو بال با هم اندازه هستند و بصورت V انگلیسی بر یکدیگر عمود می شوند.
    نبشی بال نامساوی: نبشی های بال نامساوی یکی دیگر از انواع نبشی می باشد که در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شوند. در این نوع نبشی ها، بال ها با یکدیگر مساوی نیستند و طول یک بال از بال دیگر بیشتر است ( بصورت L انگلیسی ). این نوع از نبشی ها، در مقایسه با نبشی های بال مساوی، کاربرد کمتری داشته و در صورتی که امکان استفاده از نبشی بال مساوی وجود نداشته باشد و همچنین در صنایع خاص، به کار می روند.

    ابعاد نبشی

    به طور کلی نبشی ها در سایز و ابعاد کوچک و بزرگ تولید می شوند که سایز کوچک آن نسبت به سایز بزرگ دارای کاربرد کمتری هستند و در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی استاندارد، دارای سایز 3 الی 10 و در ابعاد 6 متری می باشد.

    انواع دیگر نبشی

    علاوه بر موارد ذکر شده، نبشی ها به انواع دیگری نیز از جمله نبشی ضد زنگ، نبشی گالوانیزه، نبشی اسپیرال، نبشی پلاستیکی و نبشی تاشو پی وی سی تقسیم بندی می شوند.

    نبشی ضد زنگ

    این نوع از نبشی ها، در دو نوع 304 و فولادی T316 می باشند. نبشی ضد زنگ 304، نبشی هایی هستند که طی فرایند نورد گرم تولید شده و عملیات برش و جوشکاری نیز به آسانی بر روی آن ها انجام می شود. علاوه بر این، نبشی های ضد زنگ 304، بیشتر در محیط هایی که در معرض عوامل شیمیایی مختلف قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرند. نبشی ضد زنگ T316، نسبت به نبشی های ضد زنگ 304 مقاومت بالاتری دارند و در صنایعی مانند صنایع دریایی بعنوان پایه و قفسه مورد استفاده قرار می گیرند.

    نبشی گالوانیزه

    نبشی گالوانیزه نوع دیگر از نبشی هایی می باشد که دارای پوشش فلز بوده و در محیط هایی که در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

    نبشی اسپیرال

    نبشی اسپیرال یا گرم نوردیده بال مساوی، دارای بال های مساوی و سبک می باشند که در سایز های 2*20*20 الی 5*50*50 مورد استفاده قرار می گیرند.

    نبشی پلاستیکی

    نبشی پلاستیکی، نوعی نبشی از جنس پلاستیک اتیلن می باشد که در سایز و ابعاد مختلف جهت محافظت از لبه های تیز و همچنین در بسته بندی، حمل و نقل، صنایع کاشی و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    نبشی تاشو پی وی سی

    این نوع از نبشی، می تواند بدون ترک خوردگی و شکستگی، تا 180 درجه تا خورده و زوایا مختلف را پوشش دهد. همچنین در صنایع و مکان های مختلف نیز کاربرد فراوان دارد.

    کاربرد نبشی

    همانطور که گفته شد، نبشی، یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در صنایع به خصوص صنعت ساختمان سازی می باشد که توسط کارخانجاتی مانند کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد کوهپایه، کارخانه صنعتی شکفته، کارخانه آریان فولاد و کارخانه فولاد ناب تبریز تولید می شوند. علاوه بر این، نبشی ها دارای یکسری کاربرد هایی از جمله موارد زیر نیز می باشد:
    اتصال پل و ستون به یکدیگر
    اتصال تیرآهن و بیم باربر به یکدیگر
    ساخت سقف کرمیت و خرپا
    استفاده در دکل های انتقال نیرو
    مهار دیوار های سفالی
    استفاده در سازه های LSF و بادبند
    کاربرد در ماشین آلات صنعتی

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + 4 =