آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » راهنمای خرید تیرآهن
نکاتی درباره خرید انواع تیرآهن

راهنمای خرید تیرآهن

فهرست مطالب

    عدم توجه به نکات کلیدی در هنگام خرید از بازار آهن آلات می‌تواند موجب ضررهای متعدد شود. راهنمای خرید تیرآهن مجموعه اطلاعاتی است که می‌تواند شما را در هنگام تهیه این محصولات کمک نماید. محصولات فولادی مختلفی که در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، مانند انواع تیرآهن، در صورتی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، خسارت های سنگینی را برای مدیران پروژه در پی خواهند داشت.

    بنابراین، می بایست به نکات استانداردی که برای تولید و عرضه آنها تعریف شده اند، در هنگام تهیه تیرآهن توجه داشت. میزان کیفیت نهایی سازه به صورت مستقیم، بستگی به مقدار مقاومت و مرغوبیت مقاطع فولادی بکارگیری شده در آن دارد.

    ویژگی های قابل بررسی در تیرآهن

    شاخص وزن، که یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت تیرآهن با انواع گوناگون است، از مواردی می باشد که برای مطابقت با جدول های وزنی مختلف، می بایست مورد بررسی قرار گیرد. نوع استاندارد در یک نشان تجاری، به تنهایی تغییر خاصی در هزینه ایجاد نمی کند.

    مثلا تیرآهن IPE و تیرآهن هاش، که دو استاندارد متفاوت با یکدیگر هستند، در صورتی که تحت یک نشان تجاری عرضه شوند و از شاخص های وزنی مشابهی برخوردار باشند، هزینه برابری خواهند داشت. در ادامه این مطلب به بیان نکاتی که باید در زمان دریافت این محصولات مورد توجه قرار گیرند، خواهیم پرداخت.

    مشخصات ظاهری

    شکل هندسی انواع تیرآهن، در استانداردهای مختلف، متفاوت می باشد. برای محاسبه شاخص های وزنی و بررسی مطابقت آنها با جدول وزنی تیرآهن، شناخت مشخصات ظاهری این تولیدات در انواع گوناگون بسیار اهمیت دارد. تیرهای آهنی در دو گروه I شکل و H شکل تولید می شوند.

    انواعی که در نمای عرضی خود شبیه به حرف I هستند، استانداردها IPE ، CPE و INP می باشند و گروهی که در نمای عرضی به حرف H شبیه هستند، به استاندارد IPB معروف هستند. اولین فاکتور در شناخت انواع تیرآهن از یکدیگر، مشخصات ظاهری آنها است. با توجه به این مشخصات و البته فاکتورهای دیگر، می توان از نوع استاندارد تولید آنها نیز اطلاع یافت.

    بیشتر بخوانید: بهترین نوع تیرآهن در بازار ایران

    سایز بندی

    همه انواع تیرآهن، در سایزهای مختلف تولید می شوند. این سایزها با توجه به نوع استفاده ای که از تیرهای آهنی می شود، مورد توجه خریداران قرار می گیرد. به طور عمومی سایزهای رایج در تولید هر یک از این استانداردها، اعداد زوج در بازه 12 تا 30 سانتیمتری هستند. اندازه و ابعاد همچنین ضخامت بال و جان این محصولات از نکات مهم در راهنمای خرید تیرآهن هستند.

    باید توجه داشت که برخی از سایزهای سنگین تر نمونه های وارداتی هستند، که نرخ ارز و نوسانات آن به میزان بیشتری بر بازار تاثیرگذار می باشد. به طور کلی استانداردهای مختلف تیرآهن، در سایزهای عنوان شده، در کارخانجات صنایع فولاد کشور ما تولید می شود، هر چند نمونه های خارجی از همان سایز نیز در بازار آهن عرضه می شوند.

    نشان های اختصاری

    علامت هایی که بر روی انواع تیرآهن وجود دارند و یا در پلاک های دسته‌بندی آنها درج می شوند، بیانگر ویژگی های مختلفی در آنها می باشد. نشان های تجاری، دسته بندی های وزنی، سایز و استانداردهای تولیدی، فاکتورهایی هستند که به وسیله علائم اختصاری بر روی محصول حک شده و یا در پلاک دسته بندی آنها درج می شود.

    علامت تجاری مانند ESCO، که نشان اختصاری بر روی محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. از دیگر علائم تجاری می توان به AKS (فولاد امیرکبیر خزر)، ATJU (فولاد الماس تاکستان)، ARIA (فولاد آریا ذوب)، AGJU (فولاد آناهیتا گیلان) و AFA (آذر فولاد امین) اشاره کرد. علامت اختصاری مقاطع فولادی سنگین، حرف V و علامت مقاطع سبک وزن، حرف L می باشد. IPE ،INP ،CPE و IPB علامت نشان دهنده استانداردهای تولید انواع تیرآهن هستند.

    گواهینامه کنترل کیفیت

    هر محصولی از صنایع فولاد در هنگام عرضه، می بایست دارای برگه ای با مهر مستقیم شرکت تولید کننده باشد. این برگه که بیانگر موفقیت محصول در تست کنترل کیفیت کارخانه است، نشان دهنده ضمانت محصول از طرف شرکت تولید کننده آن می باشد.

    خریداران می توانند این برگه را از عرضه کنندگان محصولات فولادی درخواست کنند. نام محصول، نام تولید کننده آن، استانداردهای فرایند تولید، روش تولید، شاخص های وزنی و … مشخصاتی هستند که در گواهینامه های کنترل کیفی مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن درج می شوند.

    روش و هزینه حمل بار

    توجه به روش های مورد استفاده در حمل و نقل و ارسال این محصولات نکته قابل توجه دیگری در هنگام خرید آنها می باشد. یکی از موضوعات تاثیرگذار بر هزینه تهیه تیرآهن، مبلغ مورد نیاز برای حمل بار می باشد. حتما در هنگام معامله در رابطه با نحوه ارسال کالا و تخلیه آن سوال نموده و در این باره نیز با فروشنده به توافق برسید.

    بیشتر بخوانید: شناخت تیرآهن و اهمیت آن در ساخت و ساز

    نکات جانبی

    برخی از نکات هستند که علاوه بر این موارد در راهنمای خرید تیرآهن، می بایست مورد بررسی و توجه یا تست واقع شوند. رنگ تیرآهن یکی از نکات بسیار مهم در این باره است. تیرآهن با کیفیت و مرغوب، می بایست دارای رنگی یکدست و یکنواخت باشد.

    زنگ خوردگی به صورت عمده و علائم کدری، نشان دهنده رعایت نکردن روش های صحیح در نگهداری از آنها می باشد. تیرآهن های مرغوب از میزان جوش پذیری بالایی برخوردار هستند ولی برعکس نمونه های بی کیفیت، به دلیل ناخالصی و وجود ترکیبات آلیاژی خاص، از این قابلیت به میزان قابل قبولی برخوردار نیستند.

    جمع بندی

    استانداردهای تیرآهن یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار داد. شناخت دقیق این نکات، و رعایت آنها در زمان مورد نیاز، جلوی بسیاری از خسارت هایی که در صورت عدم توجه به آنها محتمل هستند را می‌گیرد و ما را در استفاده بهینه از این محصولات کمک می کند. هموطنان عزیز در صورت نیاز به مشاوره در زمینه انتخاب محصولات مورد نیاز خود در صنایع فولاد، می توانند با همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − دوازده =