آهن مهام » دانشنامه میلگرد » نکاتی در رابطه با خرید انواع میلگرد
نکاتی در رابطه با خرید انواع میلگرد

نکاتی در رابطه با خرید انواع میلگرد

فهرست مطالب

    در انجام هر خرید، نکاتی هستند که باید مد نظر قرار گیرند. نوع محصولی که در بازار به دنبال آن هستید، دسته بندی ها، کاربردها و تولیدات مشابهی که برای همان کاربری ساخته شده اند، همه و همه نکاتی هستند که در هنگام خرید باید به آنها توجه نمود.

    میلگردها یکی از اصلی ترین مصالح مورد کاربرد در ساختمان سازی و صنعت هستند. برای شناسایی انواع مختلفی که در بازار مشاهده می کنیم و همچنین تشخیص جنس اصلی از تقلبی نکاتی تعریف شده اند که باید آنها را مورد بررسی قرار داد. قیمت میلگرد به نسبت بسیاری از مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین هزینه هایی است که در یک پروژه ساختمانی وجود دارد، به همین منظور برای انجام خریدی مقرون به صرفه و بهینه، توجه به این نکات در زمان خرید میلگرد بسیار ضروری می باشد. در ادامه این مطلب به بیان و توضیح پارامترهایی خواهیم پرداخت که به وسیله آن می توانید محصول مورد نظر خود را در جنبه های مختلف با دیگر تولیدات مشابه از لحاظ کیفیت مقایسه کنید.

    وزن میلگرد

    یکی از مهمترین ویژگی ها در تشخیص مرغوبیت میلگرد، شاخص های وزنی آن می باشد. جدول وزن میلگرد که با نام جدول اشتال میلگرد نیز شناخته می شود، راهی است برای انجام محاسبات وزنی در این مقاطع. جدول های وزن محصولات نیز مجموعه هایی هستند که از طرف تولیدکنندگان برای بیان استانداردهای محصولات تولید شده ارائه می شوند. نکته قابل توجه این است؛ محصولاتی که در فرایند وزن کشی، عددی کمتر از استانداردهای تعریف شده، در جدول هایی که از آنها نام بردیم، ثبت کنند، از درجه اعتبار ساقط و غیر قابل اطمینان هستند. نکته دیگر این است که بسیاری از متقاضیان خرید میلگرد، به دنبال محصولات سبک وزن هستند، که بعضا محصولی تقلبی و یا کیفیت پایین خریداری می کنند.

    لازم به ذکر است، از بین نمونه های قابل مشاهده در بازارهای ایران تولیدات شرکت سهامی ذوب آهن از وزن و کیفیت بالایی برخوردار می باشند. گفتنی است قیمت میلگرد اصفهان به نسبت کیفیت بالای این محصولات بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. از انواع میلگرد سبک و باکیفیت میتوان به محصولات کارخانجات راد همدان و ظفر بناب اشاره کرد و در این بین قیمت میلگرد بناب و قیمت میلگرد میانه که محصولاتی شناخته شده تر می باشند، بهتر از نمونه های همتراز از نظر کیفیت است. شاخص های وزنی از مهمترین فاکتورهایی است که در خرید میلگرد می بایست مورد دقت و توجه قرار داد.

    علامت اختصاری محصول

    در بازارهای ایران برندهای مختلف با سطوح کیفی متفاوت عرضه می شوند. کارخانجات معتبری که در سراسر کشور به تولید انواع میلگرد و دیگر مقاطع فولادی می پردازند، نشان تجاری خود را بر روی محصول تولیدی درج می کنند. توجه به این علامت اختصاری، شما را در شناسایی محصول مورد نظرتان بسیار کمک می کند. پلاک نصب شده بر روی بندیل حاوی برخی از اطلاعات در رابطه با نوع محصول و کارخانه تولید کننده آن می باشد. SA علامت میلگردهای آجدار به صورت مرکب، CT علامت محصول تولید شده به روش ترمکس و آج جناقی، CU علامت تولیداتی با آج 400 از نوع جناغی، T علامت میلگرد آجدار 360 و تولید شده به روش ترمکس و TU علامت اختصاری مقاطعی است که دارای آج 340 و نوع مارپیچ هستند، می باشد.

    گواهی کنترل کیفی

    محصولاتی که در کارخانجات معتبر و مطابق با استانداردهای تعریف شده تولید می شوند، دارای گواهینامه کنترل کیفیت از سوی بخش بازرسی کارخانه می باشند. شما می توانید این گواهینامه را از فروشندگان انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، درخواست کنید. این برگه حاوی نتایج آزمایشاتی است که با توجه به فاکتورهای مختلف میلگرد انجام گرفته اند. میزان استحکام کششی که به آن تنش گسیختگی نیز گفته می شود. تنش سیلان، مقاومت جاری و یا نقطه تسلیم، مولفه دیگری است که در این مقاطع مورد تست واقع می شود. قطر فک خمش، میزان انعطاف و تا شدگی، جوش پذیری از جمله تست های دیگری هستند که بر روی میلگرد انجام می گیرد. یکی دیگر از تست هایی که نتیجه آن در گواهینامه کنترل کیفیت انواع میلگرد وارد می شود، آزمایش ازدیاد طول و میزان درصد تغییر شکل محصول در اثر فشار است. نام محصول، استاندارد آلیاژی مورد استفاده در فرایند تولید، ابعاد و سایز محصول، شاخص های وزنی و در برخی موارد قابلیت های خاص مانند گالوانیزه و یا روکش دار بودن این مقاطع پارامترهای مختلفی هستند که در گواهینامه های کنترل کیفی میلگردها قابل بررسی و دقت می باشند.

    خرید میلگرد

    با توجه به آنچه در رابطه با ویژگی های قابل بررسی در انواع میلگرد بیان شد، باید دانست رعایت حداکثری استانداردهای تولید در ساخت این مقاطع تنها مولفه ای است که در بررسی این ویژگی ها به دنبال آن هستیم. همانطور که بیان شد، ویژگی های مختلفی که برای خرید میلگرد 20 آجدار A3 مورد نظر در پی آن هستیم، در برندهای متفاوتی موجود می باشد. توجه به این تفاوت ها در زمان انتخاب، تاثیر بسیار زیادی در استفاده بهینه از این مقاطع دارد. شرکت های بزرگی مانند سهامی ذوب آهن اصفهان، فایکو، مجتمع فولاد خراسان و ظفر بناب، تعدادی از برترین تولیدکنندگان انواع میلگرد و دیگر مقاطع فولادی هستند. هموطنان عزیز برای کسب مشاوره در زمینه انتخاب، نحوه سفارش و خرید این محصولات و همچنین اطلاع از قیمت روز میلگرد با استاندارد و سایزهای مختلف میتوانند با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 − پنج =