آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » همه چیز در مورد قوطی مبلی
قوطی مبلی

همه چیز در مورد قوطی مبلی

فهرست مطالب

    پروفیل سبک یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی و همچنین صنایع مختلف است. پروفیل ها بر اساس روش تولید آن ها، دارای کاربردهای متفاوتی است. پروفیل یا قوطی مبلی، از پرمصرف ترین پروفیل های فولادی به شمار می رود که ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به شرح قوطی مبلی بپردازیم و سپس ویژگی ها و کاربردهای آن را بیان کنیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.همچنین می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت آهن مهام از قیمت قوطی مبلی ، قیمت ورق سیاه ، قیمت ورق گالوانیزه ، قیمت ورق آلومینیوم مطلع شوید.

    قوطی مبلی چیست؟

    پروفیل یا قوطی مبلی محصول نورد سرد است و در ضخامت های 0.7 الی 1.5 میلی متر تولید می شود. این مقطع پرکاربرد فولادی در صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد که به پروفیل های با ضخامت کم احتیاج داشته باشد. معمولاً سطح مقطع پروفیل سبک به چهار حالت سه گوش، چهارگوش، دایره ای و یا ترکیبی می باشد. پروفیل سبک با سطح مقطع مربع و مستطیل، متداول ترین حالت های پروفیل سبک به شمار می رود. قوطی های مبلی بر اساس نوع کاربردشان در سه جنس ورق سیاه، ورق آلومینیوم و ورق گالوانیزه تولید و عرضه می شوند.

    قوطی مبلی تولید شده با ورق سیاه

    ورق های سیاه از روش نورد گرم تولید می شود و با ورق های نورد سرد بسیار متفاوت است. معمولاً پروفیل های تولید شده از ورق سیاه، در صنایع بزرگ کاربرد دارد؛ به جهت این که ورق سیاه در برابر ضربه بسیار مقاوم است و همچنین استحکام کششی بسیار مطلوبی دارد.

    قوطی مبلی تولید شده با ورق آلومینیوم

    معمولاً ورق های آلومینیومی به صورت آلیاژی تولید می شوند. این ورق ها در مقایسه با ورق های فولادی و آهنی، شکل پذیری و انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد. پروفیل های تولید شده از ورق آلومینیوم، خصوصیات منحصر به فردی دارد.

    قوطی مبلی تولید شده از ورق گالوانیزه

    یکی از بهترین روش های افزایش مقاومت آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی، روی اندودکردن یا گالوانیزاسیون ورق های فولادی است. بنابراین قوطی مبلی تولید شده از ورق گالوانیزه نسبت به قوطی مبلی با ورق سیاه، در برابر زنگ زدگی از مقاومت بیشتری برخوردار است.

    ویژگی های قوطی مبلی

    پروفیل سبک نیز مانند دیگر محصولات فولادی، ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود را دارد؛ در ادامه مقاله، قصد داریم ویژگی های این محصول را بر اساس مشخصات ظاهری، شیمیایی و فیزیکی آن بررسی کنیم.
    مشخصات ظاهری پروفیل مبلی
    پروفیل مبلی برای ساخت وسایل خانگی از جمله پایه های صندلی، میز و مبلمان کاربرد گسترده ای دارد؛ به دلیل این که ظاهری بسیار زیبا و برّاق دارد. نکته ی دیگر این که، این پروفیل در ابعاد و سایزهای بسیار دقیقی تولید می شود و همچنین دارای درز جوش بسیار ظریفی است.
    مشخصات شیمیایی پروفیل مبلی
    مواد اولیه ی به کار رفته در قوطی های مبلی، آلیاژی هستند؛ به این صورت که اگر برای تولید این پروفیل از ورق های فولادی استفاده شده باشد پس در نتجه عناصر فلزی از جمله فولاد و کربن هم استفاده می شود. نکته ی دیگر این که این نوع محصول، قابلیت آبکاری و رنگ کاری بسیار مطلوبی دارد.
    مشخصات فیزیکی پروفیل مبلی
    به طور کلی، مشخصات فیزیکی پروفیل ها شامل سایز، ضخامت و وزن آن ها می باشد. لازم است بدانید که هر تولید کننده ای پروفیل های مبلی خود را مطابق با استاندارد خاصی تولید می کند؛ به همین دلیل مشخصات فیزیکی محصولات یک کارخانه نسبت به سایر کارخانه ها متفاوت است. تولید کنندگان ویژگی های فیزیکی محصولات فولادی را در یک جدولی با عنوان جدول وزنی محصول عرضه می کنند؛ پس در نتیجه، شما خریداران می توانید با مراجعه به جدول وزنی قوطی و پروفیل، محصول مورد نظر خود را با دقت پیدا کنید.

    کاربردهای قوطی مبلی

    پروفیل مبلی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین کاربردهای این پروفیل، عبارت است از:
    – کاربرد برای تولید انواع فرفوژه در شکل ها و ابعاد مختلف
    – قابل استفاده برای ساخت انواع دوچرخه های سبک
    – قابل استفاده برای ساخت تجهیزات و مبلمان
    – کاربرد در صنایع هوایی
    – تولید تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردهای کوچک و بزرگ
    – صنعت خودروسازی برای تولید قطعاتی مانند اگزوز

    کارخانه های تولید کننده قوطی مبلی

    معمولاً بیشترین کارخانه های تولید کننده ی محصولات فولادی در زمینه ی تولید قوطی مبلی فعالیت دارند؛ به دلیل این که، تقاضای پروفیل مبلی در بازار آهن آلات بسیار زیاد است. از معروف ترین کارخانه های تولید کننده ی قوطی مبلی می توان به کارخانه های لوله و پروفیل سپنتا، خاور صنعت هما، جهان پروفیل فارس، لوله و پروفیل دلیجان و لوله و پروفیل ساوه اشاره کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 − دو =