آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » پرکاربردترین تیرآهن ها
پرکاربردترین تیرآهن ها

پرکاربردترین تیرآهن ها

فهرست مطالب

    علاوه بر ساختمان سازی و صنعت، ساخت پروژه های عمرانی نیز یکی از کارهایی است که در آن نیاز به استفاده از انواع تیرآهن می‌باشد. پرکاربردترین تیرآهن ها در ساخت پل با انواع مختلف، تقویت جداره تونل ها و ساخت بسیاری دیگر از سازه های شهری کدامند؟ کدام سایز و ابعاد این مقاطع، بیشتر مورد استفاده مصرف کنندگان قرار دارد؟ برندهای پرفروش این محصولات در کشور ما کدامند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این محتوا با آهن مهام همراه باشید.

    دوام و استحکام بالایی که در سازه های فولادی نسبت به دیگر انواع سازه وجود دارد، یکی از دلایل بکارگیری این تولیدات برای ساخت و توسعه بسیاری از پروژه های عمرانی می باشد. طول پل، شرایط محیطی و آب و هوایی، الگوهای ترافیکی، وزن و قیمت تیرآهن در استانداردهای مورد نیاز، فاکتورهای مختلفی هستند که برای ساخت و ساز مورد توجه قرار می گیرند.

    معرفی پرکاربردترین تیرآهن ها

    دسته بندی هایی که در بین نمونه های مختلف از این محصولات به لحاظ ویژگی های وزنی انجام می گیرد، یکی از موارد قابل توجه در تعیین قیمت می باشد. در ادامه این مطلب به شناخت برخی از انواع تیرآهن که به میزان بیشتری در پروژه های عمرانی کاربرد دارند خواهیم پرداخت.

    تیرآهن معمولی (IPE)

    تیرآهن IPE، یکی از اساسی ترین تیرآهن های بازار فولاد به شمار می رود که به آن تیرآهن بال نیم پهن هم گفته می شود. تولید این محصول، مطابق با استاندارد اروپایی انجام می گیرد. شکل ظاهری این تیرآهن به حرف انگلیسی I شباهت دارد و نسبت به تیرآهن های دیگر از محبوبیت و میزان مصرف بیشتری برخوردار است. این محصول به صورت ستون یا خرپا، لانه زنبوری و همچنین تیر در پوشش سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

    بیشتر بخوانید: تیرآهن IPE و کاربردهای آن

    سایزهای پر استفاده در تیرآهن

    استانداردهای IPE به عنوان تیرآهن های معمولی در سایزهای 8 تا 60 سانتیمتری تولید می شوند و استانداردهای دیگر (IPB و CPE) به عنوان تیرآهن های خاص، سایزهایی بین 10 تا 100 سانتیمتر دارند. در این بین برخی سایزها به میزان بیشتری برای ساختمان سازی و تولید سازه های فولادی، نسبت به دیگر اندازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    توجه داشته باشید که سایز تیرآهن یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورها در نوع کاربری آن می باشد. به همین جهت لازم است به منظور صرفه جویی در هزینه ها و استفاده بهینه از آنها، این نکته را در مد نظر قرار دهید. تیرآهن 14 که در انواع سبک و سنگین، با محدوده وزنی 12.9 تا 33.7 کیلوگرم در هر متر طولی تولید می شود، یکی از سایزهای پرمصرف به نسبت دیگر اندازه ها می باشد.

    پس از تیرآهن 14، سایزهای 16 و 18 در دسته های سبک و سنگین، رتبه های دوم و سوم در میزان مصرف را دارند. بکارگیری این سایزها در ساخت شبکه های پشتیبان و تقویت سازه در ساخت های معمولی، سنگین و فوق سنگین، یکی از علل استفاده بیشتر از آنها نسبت به دیگر اندازه ها است.

    پرکاربردترین نوع تیرآهن در ساخت پل

    پرکاربردترین انواع تیرآهن در پروژه های عمرانی

    تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری در پروژه های عمرانی کاربرد گسترده ای دارند. در ادامه، به توضیح مختصری در مورد این دو نوع تیرآهن می پردازیم.

    تیر هاش: این مقاطع به دلیل برخورداری از سطح مقطع بزرگتر نسبت به دیگر تیرهای فولادی به عنوان پایه اصلی در انواع سازه به کار می‌رود. این مقاطع دارای سختی بسیار بالاتری هستند و می‌توانند میزان ارتعاشات وارد بر سازه را تا 20 درصد کاهش دهند.

    تیر لانه زنبوری: تیرآهن لانه زنبوری به این دلیل در ساخت انواع پروژه های عمرانی مورد کاربرد واقع می شود که بتواند کمان خمشی بیشتری را با کمترین تغییر شکل، تحمل کند. بریدن و جوش دادن این تیرآهن سبب افزایش ارتفاع آن می شود. ضمن اینکه با این کار ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند.

    پرفروش ترین برندهای تیرآهن در کشور

    کارخانجات متعددی در کشورمان انواع تیرآهن را تولید و عرضه می‌کنند. اما محصول برخی از این کارخانجات در بین مصرف کنندگان محبوبیت بیشتری دارد. موارد زیر پرفروش ترین برندهای تیرآهن در کشور هستند.

    • ذوب آهن اصفهان
    • کارخانه ی ظفر بناب
    • کارخانه ی فولاد البرز ایرانیان

    کارخانه ی ذوب آهن اصفهان

    یکی از کهن ترین و بزرگ ترین کارخانه های تولید کننده ی مقاطع فولادی، کارخانه ی ذوب آهن اصفهان است. محصولات این کارخانه در میان افراد فعال در حوزه ی آهن آلات، از محبوبیت بسیاری برخوردارند. زیرا محصولات آن، کیفیت بالایی دارد. یکی از اساسی ترین فعالیت های این کارخانه، تولید تیرآهن با سایز 12 تا 30 می باشد. مهم ترین انواع تیرآهن های ذوب آهن، شامل موارد زیر می شود.

    • تیرآهن های IPN با استاندارد DIN1025-1
    • تیرآهن های بال پهن موازی با استاندارد ISIRI 14484
    • تیرآهن های بال نیم پهن موازی با استاندارد DIN 1025-5
    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 2 =