آهن مهام » مطالب آموزشی » آشنایی با انواع مفتول و محصولات آن
آشنایی با انواع مفتول و محصولات آن

آشنایی با انواع مفتول و محصولات آن

فهرست مطالب

    مفتول، یکی ازپرکاربرد ترین آلیاژ ها بصورت تک رشته ای سیمی مانند در جنس های مختلفی مانند پلیمر، سیم فولادی، مس و غیره می باشد که جهت تولید و ساخت انواع محصولات کاربرد دارند. این محصولات، از جمله محصولاتی هستند که از آلیاژ مفتول تولید شده و در صنایع مختلف و ساختمان سازی بعنوان آرماتوربندی ها و قالب بندی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    انواع مفتول

    مفتول ها به طور کلی به چند دسته از جمله مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار و مفتول استنسل استیل  تقسیم می شوند که در ادامه مطلب به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

    مفتول سیاه

    این نوع از مفتول ها که با نام های مفتول آنیل شده یا آرماتوربندی نیز شناخته می شوند، با کشش میلگرد ها و حرارت آنها تولید شده و در صنایع مختلفی مانند صنعت کشاورزی، عایق بندی، آرماتوربندی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    مفتول سیاه

    مفتول گالوانیزه

    مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید، مفتولی مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدن می باشد که در آن یک لایه از فلز را با استفاده از الکترولیز دور تا دور آن می پیچند. علاوه بر این، مفتول گالوانیزه دارای دو نوع مفتول گرم و سرد هستند که به دلیل ضخامت بالاتر و استفاده بیشتر از فلزی روی، نسبت به مفتول های دیگر مقاومت بیشتری داشته و در ساخت تورهای صنعتی، کشاورزی و غیره کاربرد فراوانی نیز دارند.

    مفتول گالوانیزه

    مفتول مسوار

    مفتول مسوار، مفتولی از جنس آهن می باشد که بعد از مراحل کششی، لازم است با استفاده از اسیدشویی، آن را چربی زدایی کرده و هر گونه آلودگی را از روی سطح مفتول از بین برد، در غیر اینصورت لکه هایی سیاه بر روی سطح باقی می ماند و مانع از آبکاری مناسب آن می شود. در مرحله بعد، پس از چربی زدایی، مفتول را وارد وان سولفات مس میکنند.
    از کابرد های مفتول مسوار میتوان به مواردی مانند ساخت انواع پین، ساخت قفسه و باکس، ساخت چوب لباسی، جوش فلزات، آرماتوربندی عمرانی، ساخت وسایل ریلی و غیره نیز نام برد.

    مفتول مسوار

    مفتول استنلس استیل

    مفتول استنلس استیل، یکی دیگر از مفتول های ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت می باشد که در صنایعی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی جهت مصارفی مانند ساخت و ساز های دریایی، تولید قطعات و لوازم ماشین، تولید لوازم اجاق گاز و فر، کارخانجات لبنیات و مواد خوراکی و غیره نیز کاربرد فراوان دارد.

    مفتول استنلس استیل

    خصوصیات محصولات مفتولی

    علاوه بر موارد ذکر شده، محصولات مفتولی، دارای یکسری ویژگی هایی از قبیل موارد زیر می باشند. از جمله این ویژگی ها عبارتند از:
    – دارای ماندگاری بالا
    – دارای مقاومت در برابر فشار
    – قابلیت شکل پذیری و انعطاف پذیری بالا
    – دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه

    انواع محصولات مفتولی و کاربرد آن

    گفتیم که محصولات مفتولی، محصولاتی هستند که از آلیاژ مفتول تولید شده و در ساختمان سازی و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین محصولات مفتولی میتوان به مواردی از قبیل توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون، توری مش و غیره نام برد که در ادامه به شرح مختصر هر یک از محصولات نیز می پردازیم.
    توری حصاری: توری های حصاری همانطور که از نامشان پیداست، حصاری است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و جهت ساخت حفاظ و حصارکشی باغ و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.
    توری مرغی: یکی دیگر از محصولات مفتولی، توری مرغی می باشد که دارای مقاومت بالایی بوده و در ساختمان سازی و حصارکشی لانه ی حیوانات کاربرد فراوانی دارد. علاوه بر این، از جمله موارد مصرف این نوع از محصولات می توان به مواردی از قبیل حصار کشی لانه حیوانات، ساخت ستون، کچ کاری و عایق کاری ساختمان و قابل استفاده در نگهداری عایق نیز اشاره کرد.
    توری گابیون: توری گابیون، یکی از انواع محصولات مفتولی با سیم های بافته شده و به شکل های مربع، مستطیل و شش ضلعی می باشند که با توجه به نوع فلز به کار گرفته شده در تولیدشان، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. علاوه بر این، از جمله موارد مصرف این محصول میتوان به مواردی مانند ساخت حفاظ، جلوگیری از پوسیدگی لوله، ساخت مبلمان، ساخت شومینه و سد سازی نیز اشاره کرد.
    توری مش: یکی دیگر از انواع محصولات مفتولی، توری مش در جنس های پلاستیکی، آهنی و گالوانیزه می باشد. ساختار این محصول بصورت شبکه ای بوده که در آن فولاد های افقی و عمودی بر روی هم قرار می گیرند و در مصارفی مانند ساخت پانل، زیر ساخت های ورزشگاه ها و مصارف مربوط به صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده − هفت =