آهن مهام » مطالب آموزشی » آلیاژ مفرغ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آلیاژ مفرغ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    به طور کلی، آلیاژ، از دیرباز تا به امروز، نقش مهمی در زندگی انسان ها داشته است و امروزه بسیاری از سازه ها، دستگاه ها و ابزارآلات، از آلیاژ ساخته شده و یا حداقل یک یا چند فلز در ساختار آنها به کار رفته است. اولین آلیاژی که توسط انسان کشف و مورد استفاده قرار گرفت، آلیاژ مفرغ یا برنز است که در زمان های دور کاربرد فراوانی داشته و توسط طبقات بالای جامعه مانند اشراف و بزرگان، جهت ساخت ظروف، مجسمه، سکه و غیره مورد استفاده قرار می گرفت. در این مقاله ما قصد داریم شما را با این نوع آلیاژ، مزایا و ویژگی هایی که دارد بیشتر آشنا کنیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.همچنین میتوانید قیمت ورق آلیاژی و قیمت ورق CK45 را در وبسایت ما ببینید.

    از صفحات دیگر ورق های آلیاژی نیز بازدید کنید:

    آلیاژ مفرغ چیست؟

    گاهی اوقات ممکن است از خود بپرسید که آلیاژ مفرغ چیست و از چه عناصری تشکیل شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که آلیاژ مفرغ یا برنز، اولین آلیاژ ساخته شده توسط انسان ها می باشد که از ترکیب عناصر مس و قلع به وجود می آید. به این صورت که سنگ مس همراه با فلزاتی با قرار گرفتن در کوره، ذوب شده و فلزاتی که دارای نقطه ی ذوب پایین تری هستند، ته گودال یا کوره ته نشین می شوند و بدین ترتیب آلیاژ مفرغ را به وجود می آورند.

    انواع آلیاژ مفرغ

    آلیاژ مفرغ یا برنز، به طور کلی، در انواع رنگ هایی مانند نارنجی، قرمز و قرمز کم رنگ تولید شده و به سه دسته نیز تقسیم بندی می شوند که از جمله عبارتند از:
    آلیاژ مفرغ گاما: این نوع از مفرغ، چکش خواری مناسبی ندارد و شکننده است.
    آلیاژ مفرغ آلفا: این نوع از مفرغ، در حالت سرد دارای چکش خواری مناسبی می باشد.
    آلیاژ مفرغ بتا: این نوع مفرغ نیز در حالت گرم، دارای چکش خواری بالایی است.

     

    ویژگی های آلیاژ مفرغ

    زمانی که یک لایه از مس بصورت سطحی اکسیداسیون می شود، کربنات مس تولید خواهد شد و بدین ترتیب، از آلیاژ در برابر خوردگی نیز محافظت می کند. علاوه بر این، آلیاژ برنز، مانند سایر آلیاژ ها، با توجه به نوع فلز به کار رفته در آنها، دارای یکسری خواص و ویژگی های دیگری از قبیل موارد زیر هستند که از جمله عبارتند از:
    – مقاومت بالا در برابر خوردگی اتمسفری
    – قابلیت جوشکاری مناسب
    – عدم جرقه سایشی
    – ماشین پذیر و نرم
    – دارای نقطه ذوب و چگالی پایین
    – هادی مناسب گرما و الکتریسیته
    – قابلیت شکل پذیری مناسب

    کاربرد آلیاژ مفرغ

    علاوه بر موارد ذکر شده، آلیاژ مفرغ در گذشته، جهت ساخت انواع ظروف، ابزار آلاتی مانند چاقو و نیزه کاربرد فراوانی داشت که توسط طبقات ثروتمند و متوسط جامعه مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه، این آلیاژ، با توجه به ویژگی هایی مانند غیرمغناطیسی بودن، در صنایع مختلف جهت موارد متعددی استفاده می شود که از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:
    – تولید انواع چرخ دنده ها و پره موتور کشتی ها
    – ساخت قطعات ابزار موسیقی مانند ساکسیفون و سیم گیتار
    – قابلیت استفاده در ساخت وسایل تزیینی
    – ساخت لوله و دریچه ها
    – کاربرد در صنایع کشتی سازی، خودروسازی و مجسمه سازی
    – قابلیت استفاده در تولید محصولات الکتریکی
    – قابلیت استفاده در تولید انواع ظروف
    – ساخت ابزار های سوارکاری
    – کاربرد در ساخت انواع لوستر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × چهار =