آهن مهام » اخبار آهن » اخبار آهن روز شنبه 17 اردیبهشت 1401
انواع قوطی های گالوانیزه

اخبار آهن روز شنبه 17 اردیبهشت 1401

فهرست مطالب

    افزایش تورم و کاهش قدرت خرید

    آهن مهام: تعطیلات نسبتاً طولانی را در هفته ی گذشته سپری کردیم. با مشاهده ی افزایش قیمت در برخی از محصولات، ولی همچنان تغییر قیمتی در بازار آهن آلات بخصوص تا روز پنجشنبه مشاهده نشد و در بازار آهن و فولاد ثبات گسترده ای حاکم بود. همچنین نرخ دلار با نوسانات جرئی 28 هزار تومانی همراه بود، به طوری هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 400 تومان به فروش رسید.
    در هفته ای که گذشت، نوسانات چندانی در نرخ آهن آلات مشاهده نشد و خرید و فروشی صورت نگرفت. به عنوان مثال، تقریباً میلگرد آجدار در عمده ی مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد و به طور کلی می توان نتیجه گرفت که نرخ میلگرد در یک ماه گذشته روندی نزولی داشته است، به طور مثال، قیمت میلگرد آجدار سایز 14 از 18 هزار و 540 تومان به 18 هزار و 42 تومان کاهش پیدا کرده است و این رقم در حدود 2.6 درصد محاسبه شده است.
    نرخ تیرآهن در یک ماه گذشته، کاهش 0.9 درصدی را داشته است به طوری که تیرآهن 14 کیلویی در یک ماه اخیر دچار نوساناتی در بازه قیمتی 18 هزار و 276 الی 18 هزار و 100 تومان بوده است.
    تقریباً در تمامی شرکت ها، قیمت نبشی و قیمت ناودانی مانند دیگر محصولات فولادی ثابت بود ولی می توان گفت نرخ این محصول در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است، به گونه ای که، روند نزولی در نرخ نبشی با 2.5 درصد و نرخ ناودانی با 0.1 درصد مشاهده شده است. به عنوان مثال، قیمت نبشی در یک ماه اخیر در بازه 19 هزار و 688 تومان الی 19 هزار و 190 تومان با نوساناتی همراه بود.
    آنچه در این این روزها شاهد آن بودیم، افزایش رکود تورمی و همچنین افزایش قیمت کالاها در تمامی بازارها بوده است، اما عوامل متعددی از جمله قیمت ارز و جهش روز افزون نرخ تورم، نه تنها بازار آهن و فولاد بلکه همه ی بازارها را تحت تأثیر قرار داده است و نمونه ی آن افزایش قیمت مواد غذایی بود که در این ایام تعطیلات با آن مواجه شدیم.
    نکته ی دیگر، قطعی برق صنایع فولادی است که موجب می شود فولادسازان را با مسئله ی مهمی مواجه کند؛ به دلیل این که با کاهش تولیدات و تعطیلی بعضی از واحدهای کوچک تر، با کمبود محصولات فولادی و افزایش نرخ آن ها رو به رو شویم.
    در نهایت، افزایش قیمت در هر بخشی که رخ دهد سبب می شود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و رکودی بیش از پیش منجر شود و اگر اوضاع با همین روند قبلی پیش برود باید شاهد رکودی سنگین در روزها و هفته های آینده باشیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نه − سه =