آهن مهام » مطالب آموزشی » انواع لوله چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
انواع لوله چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

انواع لوله چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    در پست های قبل گفتیم که لوله ها، قطعاتی به شکل استوانه تو خالی هستند که کاربرد زیادی در انتقال گاز و مایعات دارند. علاوه بر این، یکی از پرکاربرد ترین قطعاتی هستند که در صنایع مختلفی مانند صنعت آب و فاضلاب، صنعت کشاورزی، صنایع نفت و گاز و غیره مورد استفاده قرار قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع لوله و ویژگی ها و کاربرد هر یک را در صنعت مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

    انواع لوله

    لوله ها با توجه به ویژگی ها، مواد به کار رفته در تولید و کاربردشان، به انواع مختلفی از جمله لوله های پلاستیکی، لوله های گازی، لوله های گالوانیزه، لوله های اسپیرال، لوله های مبلی (روغنی)، لوله های مانیسمان و لوله های جدار چاه تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب به طور مفصل درباره هر یک از انواع می پردازیم.

    لوله پلاستیکی

    لوله های پلاستیکی، لوله هایی با قطعات همسان می باشند که در برابر پوسیدگی و فشار بالا مقاوم بوده و به راحتی نصب می شوند. از دیگر مزیت های لوله های پلاستیکی میتوان به موادری از قبیل استحکام بالا، ماندگاری زیاد و بهداشتی بودن نیز اشاره کرد.
    لوله های پلاستیکی علاوه بر مزایا، دارای معایبی نیز هستند از جمله اینکه دارای انعطاف پذیری پایینی بوده و در برابر گرما مقاومت کمی دارند.

    لوله گازی

    این نوع از لوله ها، لوله هایی از جنس فولاد و پلی اتیلن هستند که در دو نوع توکار و روکار، جهت توزیع و انتقال گاز از پالایشگاه و یا ایستگاه ها به محل مصرف کاربرد فراوانی نیز دارند. علاوه بر این، لوله های گازی دارای دو نوع خطوط از جمله خطوط لوله تغذیه و خطوط لوله شبکه توزیع هستند که خطوط لوله تغذیه، گاز را از ایستگاه تقلیل فشار به داخل شهر انتقال داده و خطوط لوله شبکه توزیع نیز گاز طبیعی را در لوله های شهری توزیع می کند.
    لوله های گازی با توجه به ویژگی هایی که دارند، کاربرد گسترده ای در کارخانه های صنعتی، سوله ها، ساختمان های مسکونی و اداری و غیره نیز دارند.

    لوله گالوانیزه

    لوله گالوانیزه، نوعی لوله فولادی پوشیده شده از روی و در طول 6 متر می باشد که با روش غوطه ور سازی و عمل گالوانیزاسیون تولید و روانه بازار می شوند.این نوع از لوله ها یکی از مهم ترین اجزا در خطوط آبرسانی بوده که با توجه به ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و رسوبات معدنی، ماندگاری بالا، قابلیت بازیافت و غیره، در مصارف مختلف از جمله انتقال آب در ساخت و ساز و سیستم های آبیاری، کاربرد آن در سیستم های تهویه و غیره نیز کاربرد فراوانی دارند.
    نکته قابل توجه این است که لوله های گالوانیزه، علاوه بر انتقال مایعات، جهت انتقال گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    لوله گالوانیزه

    لوله اسپیرال

    لوله های اسپیرال، لوله هایی از جنس فولاد، گالوانیزه، آلومینیومی، برنج و غیره هستند که طی نورد گرم و بصورت مارپیچ تولید می شوند. علاوه بر این، لوله اسپیرال با توجه به ویژگی هایی از قبیل استحکام زیاد، اندازه گیری آسان و غیره، کاربرد زیادی در صنایع مختلف اعم از صنعت نفت و گاز و صنعت برق نیز دارد.

    لوله مبلی

    لوله های مبلی  که با نام های لوله روغنی و یا لوله های سبک نیز شناخته می شوند، لوله های از ورق های کم ضخامت هستند که طی روش نورد سرد و یا جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا تولید می شوند.
    لوله مبلی، یکی از مهم ترین انواع لوله می باشد که با توجه به ویژگی هایی نظیر دارای قطر و ضخامت استاندارد، قابلیت آبکاری، مقاومت در برابر دمای شدید و رطوبت، کاربرد زیادی در صنایع دارد و در مصارفی مانند ساخت کانکس های صحرایی، ساخت لوازم منزل، ساخت لوله های موتور ماشین و غیره، مورد استفاده قرار می گیرند.

    لوله جدار چاه

    این نوع از لوله ها، لوله هایی استوانه از جنس فلز و یا پلی اتیلن می باشند که طی روش نورد شده و یا مارپیچی تولید و روانه بازار می شوند. لوله جدار چاه، یکی از مهم ترین قطعات هستند که جهت پمپاژ و خارج کردن سیالاتی مانند نفت و گاز و همچنین جلوگیری از ریزش و تخریب چاه، با فاصله درون اعماق زمین قرار می گیرند.
    علاوه بر این، از جمله موارد مصرف دیگر لوله جدار چاه میتوان به مواردی از قبیل افزایش عمر چاه، امکان جداسازی لوله های نفت و گاز، قابلیت نگهداری پسماند های هسته ای و غیره نیز اشاره کرد.

    لوله مانیسمان

    این نوع از لوله ها، لوله هایی استوانه ای بدون درز و از جنس فولاد می باشد که در دو سایز 6 و 12 متر و معمولا در رده های 20، 40، 60، 80 و 120 موجود هستند. لوله مانیسمان یکی دیگر از انواع لوله ها می باشد که به روش های سنبه کاری چرخشی، ریخته گری توسط نیروی گریز از مرکز، ریخته گری پاششی و نورد تولید شده که در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنعت کشاورزی و غیره نیز کاربرد فراوان دارند.

    قیمت لوله داربست

    روند تولید لوله

    به طور کلی، لوله ها به روش تولید می شوند، یکی تولید لوله های درزدار و دیگری نیز تولید لوله های بدون درز.
    لوله های درز دار، با استفاده از ورق های فولادی تغییر شکل یافته، بصورت طولی به یکدیگر جوش خورده و لوله ای استوانه با درز مشهود را تولید می کنند، اما در لوله های بدون درز، شمش های فولادی به جای ورق، طی حرارت و فرایندی به شک لوله استوانه ای شکل در می آیند که هیچگونه درز و بریدگی بر روی سطح ندارند.

     

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × پنج =