آهن مهام » مطالب آموزشی » انواع مختلف سقف در ساخت و ساز
انواع مختلف سقف در ساخت و ساز

انواع مختلف سقف در ساخت و ساز

فهرست مطالب

    میدانیم که هر سازه از اجزای مختلفی تشکیل می شود که هریک، دارای نقش متفاوتی است. یکی از قسمت های اصلی ساختمان، سقف است که در انواع مختلفی ساخته شده و در برابر نیروهای وارده نیز مقاومت بالایی دارد. انواع مختلف سقف، شامل مواردی مانند سقف های تیرچه بلوک، کامپوزیت و غیره می باشد که در این مقاله قصد داریم، به طور مفصل به بررسی هر یک از آنها و ویژگی هایی که دارند، بپردازیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما در آهن مهام باشید.

    انواع مختلف سقف

    همانطور که گفته شد، سقف ها با توجه به شرایط سازه، کاربرد و تشخیص مهندسین، دارای انواع مختلفی از قبیل موارد زیر هستند که در ادامه ی مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
    – سقف دال بتنی
    – سقف کامپوزیت
    – سقف یوبوت
    – سقف وافل
    – سقف تیرچه بلوک
    – سقف کوبیاکس
    – سقف طاق ضربی
    – سقف پیش تنیده

    سقف دال بتنی

    سقف دال بتنی، یکی از انواع سقف در ساختمان سازی می باشد که از آرماتور و بتن تشکیل شده و دارای ضخامت حدود 10 الی 50 سانتی متر نیز می باشد. این نوع از سقف ها، نسبت به سایر انواع سقف، وزن بیشتری دارد و به دلیل مقاومت بالا در برابر زلزله و مقاومت صوتی و حرارتی، صرف هزینه های زیادی را نیز شامل می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از ویژگی های سقف های دال بتنی در سازه این است که هنگام اجرا، تا حد زیادی در مصرف مصالح صرفه جویی می شود که معمولا جهت ساخت سقف مراکز صنعتی و دیگر مراکز مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

    سقف کامپوزیت

    یکی دیگر از انواع سقف ها، سقف کامپوزیت می باشد که از اجزایی مانند تیرفرعی، برش گیر، آرماتور حرارتی و بتن تشکیل شده و در ساخت آن، از بتن و فلز نیز استفاده می شود. برش گیرهایی که در این نوع از سقف ها به کار می رود، گل میخ هستند که اغلب جهت اتصال ورق پوششی و تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، سقف کامپوزیت معمولا به صورت بدون شمع بندی و با کمک شمع بندی اجرا می شود که به انواع مختلفی از قبیل عرشه فولادی، روفیکس و کرومیت نیز تقسیم بندی می شوند.
    عرشه فولادی: این سقف معمولا از ورق گالوانیزه، میلگرد، بتن، گل میخ و فلاشینگ ساخته می شود که دارای وزنی سبک بوده و مقرون به صرفه است. علاوه بر این، در سقف عرشه فولادی، امکان بتن ریزی و سقف گذاری به صورت همزمان وجود دارد که با ایجاد سطحی یکپارچه، ایمنی آن نیز بالا می رود.
    روفیکس: این سقف، از مصالحی مانند میلگرد، بتن و ورق روفیکس ساخته می شود که در اجرا، معمولا از صفحه ای فلزی مشبک و از جنس گالوانیزه به نام روفیکس استفاده می شود.
    کرومیت: سقف کرومیت نیز، نوعی سقف از پیش ساخته شده می باشد که بسیار شبیه به سقف تیرچه بلوک بوده و با استفاده از تیرچه های فولادی، بتن و شمع بندی نیز اجرا می شود.

    سقف یوبوت

    یکی دیگر از انواع سقف در ساختمان سازی، سقف های یوبوت می باشد که از دو ردیف بتن مسلح در بالا و دال مجوف در پایین ساخته می شود. حد فاصل میان این دو بخش، توسط قالب هایی تحت عنوان یوبوت پر می شود. قالب یوبوت، قالب هایی از جنس پلی پروپلین و به شکل مکعب توخالی هستند که به انواع مختلفی مانند قالب یوبوت اصلاح شده، قالب یوبوت پلی استایرن، قالب یوبوت تک و غیره نیز تقسیم بندی می شوند.

    سقف وافل

    سقف وافل، که با نام سقف قابلمه ای یا دال دو طرفه نیز شناخته می شود، یکی دیگر از انواع سقف های پرکاربرد در دنیای امروز می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این نوع سقف ها، نیازی به اتصال به تیرها و میلگردهای تقویتی نیست و نسبت به سقف های عرشه فولادی نیز از قیمت پایین تری برخوردار است؛ از همین رو در مواردی مانند ساخت سقف فرودگاه ها، پارکینگ ها، بیمارستان ها و غیره، کاربرد فراوانی نیز دارد.

    سقف تیرچه بلوک

    سقف های تیرچه بلوک، از دیگر انواع سقف در ساخت و ساز می باشد که از عناصری همچون میلگرد های حرارتی، تیرچه، میلگردهای تقویتی، بتن، بلوک و دال تشکیل شده است. در این نوع سقف ها، تیرچه ها در برابر آتش سوزی، زلزله و باد مقاومت بالایی دارد و درصورتی که به جای بلوک از بونولیت های نسوز استفاده شود، مقاوم تر خواهد بود.

     

    سقف کوبیاکس

    یکی از انواع سقف که سال های متمادی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، سقف کوبیاکس می باشد. این سقف ها براساس ساختار، تا حدودی شبیه با سقف های وافل هستند. با این تفاوت که گوی های توخالی و سبک در این سازه، با ترتیب و نظم مشخص کنار یکدیگر قرار می گیرند و به همین دلیل نیازی به بتن ریزی ندارد.
    لازم به ذکر است که سقف های کوبیاکس، به دلیل صرف هزینه های زیاد و سرعت اجرای پایین، در صنعت ساخت و ساز، جایگاه چندانی ندارد.

    سقف طاق ضربی

    سقف های طاق ضربی، یکی از انواع سقف ها می باشد که در گذشته کاربرد فراوانی داشته و از جمله پرکاربرد ترین سقف در آن زمان به شمار می رفت. این نوع از سقف ها دارای استحکام پایینی هستند که با توجه به در دسترس بودن مصالح، نیازی به قالبی خاص ندارد.

    سقف پیش تنیده

    سقف های پیش تنیده، یگی دیگر از انواع سقف در ساختمان سازی می باشد که در آن، از کابل هایی به جای آرماتور استفاده می شود. این کابل ها، دارای مقاومت کششی بالایی هستند که با آنها دو سر تیر را به یکدیگر وصل کرده و در جای خود ثابت می کنند. از دیگر مزایای سقف های پیش تنیده می توان به امکان اجرای دهانه های زیاد با کمترین ستون و وزن پایین آنها اشاره کرد که در ساخت پل ها، تونل ها و غیره، کاربرد فراوانی نیز دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 + هشت =