آهن مهام » دانشنامه میلگرد » انواع میلگرد و کاربردهای آنها را در صنعت بشناسید؟
میلگرد

انواع میلگرد و کاربردهای آنها را در صنعت بشناسید؟

فهرست مطالب

    میلگرد، پروفیل هایی است که سطح مقطع آن ها دایره ای شکل و توپر می باشد و معمولاً از جنس فولاد هستند. انواع مختلفی از این محصول تولید و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از افراد، نوع آجدار آن را که کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد، می شناسند. در ایران تولید میلگردها در چهار گرید A1، A2، A3 ، A4 و بر اساس استاندارد کشور روسیه صورت می گیرد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع میلگرد و کاربرد هریک از آن ها بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    کاربرد انواع میلگرد

    میلگردها از نظر شکل ظاهری و ویژگی های مکانیکی با یکدیگر متفاوت هستند و همین مسئله موجب  شده که هر یک از آن ها کاربرد منحصر به فردی داشته باشند. مهم ترین کاربردهای میلگرد A1، A2، A3 و A4 می تواند شامل موارد زیر باشد.

    میلگرد A1

    میلگرد ساده ای هستند که به آن میلگرد داکتیل نیز گفته می شود. هیچ گونه آجی بر روی سطح این محصول وجود ندارد. خم کاری و جوشکاری این نوع میلگرد به دلیل مقاومت پایین آن نسبت به میلگردهای آجدار مناسب تر است. استفاده از آن برای اتصالات زیربنایی در بزرگراه ها و جاده ها، اتصالات خودروسازی، خاموت زنی، اتصالات صنعتی و… کاربرد گسترده ای دارد. به عنوان میلگرد مقاومتی کاربردی ندارند؛ چرا که آجدار نیستند و نمی تواند پیوند خوبی با بتن ایجاد کند. 

    میلگرد A2:

    یک نوع میلگرد آجدار است و آج آن به شکل مارپیچی می باشد. این محصول در انواع ستون ها ، تیرچه ها، دیوارهای برشی و همچنین تولید خاموت ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت خاموت به دلیل نوسانات قیمت میلگرد A2 به طور مرتب دچار تغییر خواهد شد. از آنجایی که میلگردهای a2 و a3 در ساختمان سازی نقش مهمی دارند؛ در نتیجه آن ها را میلگرد ساختمانی می نامند. آج میلگرد A2 به صورتی است که نسبت به بتن، مقاومت کششی کمی دارد و توصیه می شود که در مناطقی با تغییرات دمایی زیاد از آن استفاده نشود. در حالت کلی، میلگرد a2 قابلیت شکل پذیری بالایی نسبت به میلگرد a3 دارد و در جاهایی که نیاز به این قابلیت دارند، بسیار مناسب هستند.

    میلگرد A3:

    این نوع میلگرد، میزان کربن بالایی دارد و به همین دلیل ترد و شکننده است و نباید جوشکاری بر روی آن انجام داد. میلگرد a3 به عنوان میلگرد طولی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است بدانید که نباید از آن در دیوارهای برشی، ستون ها و تیرهای بتنی استفاده شود. 

    میلگرد A4:

    این نوع میلگرد برای طراحی و ساخت انواع سازه های بتن آرمه و در کل سازه های سنگین کاربرد دارند. استحکام بالای این  محصول باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش فضای طراحی سازه شده است. با این وجود، مصرف میلگرد a4 در کشور زیاد نیست. از طرفی، میلگرد a2 و a3 در بازار، بیشترین تقاضا را دارند و به همین علت بسیاری از کارخانه های فولادی در زمینه تولید این نوع میلگردها فعالیت دارند.

    تفاوت میلگرد A2 و A3

    استفاده از دو میلگرد a2 مانند میلگرد 8 آجدار A2 و a3 در ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد. بنابراین دانستن تفاوت میان این دو میلگرد بر اساس ظاهر و کاربرد، می تواند به هر کسی که در بازار آهن آلات فعالیت دارد، کمک بسزایی کند. شکل آج این میلگردها از لحاظ ظاهر و استاندارد با هم تفاوت دارند. میلگرد a2، آجی به شکل مارپیچ دارد، در حالی که در طول میلگرد a3، آج هایی جناغی شکل وجود دارد. از این رو، از نظر شکل آج و زاویه آج ها، به خوبی می توان فرق بین این نوع میلگرد را تشخیص داد. البته تولیدکنندگان میلگرد در بعضی موارد و برخلاف استاندارد برای تولید میلگرد a2 وa3 از هندسه آج ثابتی استفاده می کنند. در این مواقع، دیگر تشخیص این دو میلگرد از لحاظ شکل ظاهری، مشکل خواهد بود. به همین علت می توان تفاوت میلگرد a2 و a3  را با توجه به علائم اختصاری مانند CU، JU JT و CT که بر روی میلگردها حک شده است، تشخیص داد. حروف J و L مشخص می کند که میلگرد از نوع A2 است و حروف C و H نشان می دهد که محصول مورد نظر، میلگرد A3 است.

    قیمت میلگرد

    هنگام خرید میلگرد باید شناخت کافی از شکل ظاهری، نوع آج، کاربردها و همچنین قیمت میلگرد داشته باشید تا بتوانید با داشتن اطلاعات کافی نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنید. یکی از پرکاربردترین انواع میلگردها، میلگرد 8 آجدار A2 است که برای ساخت خاموت های ربات، سولار و معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر وزن ، سایر مواردی که بر قیمت آن تأثیرگذار است می توان به کارخانه تولید کننده، نرخ ارز، موضوعات سیاسی و اقتصادی و غیره اشاره کرد. شما مشتریان عزیز می توانید برای خرید انواع محصولات فولادی از وب سایت آهن مهام کمک بگیرید و خریدی مطمئن و امن را تجربه کنید.   

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − دوازده =