آهن مهام » دانشنامه میلگرد » بازیافت میلگرد چگونه انجام می شود؟
بازیافت میلگرد

بازیافت میلگرد چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

    گاهی ممکن است بارها از خود بپرسید که میلگرد ها چگونه بازیافت می شوند و یا اینکه در صورت بازیافت میلگرد، آیا مانند قبل نیز مقاومت خود را حفظ می کند یا خیر؟ این ها سوالاتی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد برسد. میلگرد ها، یکی از رایج ترین مواد بازیافتی هستند که در صنایع مختلف قابلیت استفاده مجدد را دارند. بنابراین ما قصد داریم در این مقاله شما را با نحوه بازیافت میلگرد، مزایا و کاربردی که دارند بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

    نحوه بازیافت میلگرد

    از جمله مهم ترین ویژگی بازیافت میلگرد این است که قادر به جبران برخی هزینه ها مانند تامین بودجه خرید برخی مواد اولیه می باشد. از همین رو لازم است در چند مرحله از جمله موارد زیر بازیافت شوند.
    – جمع آوری ضایعات
    – کنترل و بررسی
    – پردازش
    – تصفیه
    – شکل دهی

     

    جمع آوری ضایعات

    در مرحله اول لازم است ضایعاتی را با توجه به سایز و ابعاد مورد نظر، از سازه یا کارخانه، محوطه های جمع آوری زباله و مراکز اسقاط ماشین آلات جمع آوری کرد که لازم است بر اساس برخی استاندارد های ایمنی کنترل شوند.

    بررسی و کنترل

    پس از جمع آوری ضایعات، نوبت به بررسی و کنترل آنها می رسد. در این مرحله، میزان زنگ زدگی، شکستگی و همچنین قابلیت مصرف و غیر قابل مصرف بودن آنها مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد تا از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری شود. علاوه بر این، در این مرحله، جهت بررسی و کنترل، اغلب از آهن رباهای بزرگی استفاده می کنند تا فلزات عاری از ناخالصی تشخیص داده شده و از بازیابی میلگرد هایی که با استاندارد های ایمنی مغایرت دارند نیز جلوگیری کنند.

    پردازش

    مرحله ی پردازش در مقایسه با مراحل دیگر، به دلیل افزایش کیفیت محصول، دارای اهمیت بیشتری است. در این مرحله ابتدا تشخیص داده می شود که میزان ترمیم میلگرد چقدر است و در صورتی که طول میلگرد به اندازه کافی بلند باشد، با اعمال کمی تغییرات قابل استفاده می شوند. ولی درصورتی که با صاف کردن نیز قابل استفاده مجدد نیستند، آنها را خرد کرده و پس از تفکیک سازی، آنها را در داخل کوره ای بزرگ ذوب می کنند.

    تصفیه

    در این مرحله، درصورتی که میلگرد بعد از ذوب شدن دارای ناخالصی هایی باشد، تصفیه می شود. نکته قابل توجه در این خصوص این است که مرحله تصفیه، تاثیر بسزایی در بالا بردن کیفیت میلگرد های بازیافتی دارد.

    شکل دهی

    در مرحله ی آخر بازیافت ضایعات میلگرد، نوبت به مرحله ی شکل دهی می رسد. در این مرحله ضایعات میلگرد پس از تصفیه، سرد شده و به اشکال مختلفی در می آیند و به میله، میلگرد آرماتوربندی و سایر قطعات فولادی نیز تبدیل می شوند.

    ضایعات میلگرد

    مزایا و کاربرد های میلگرد های بازیافتی

    بازیافت ضایعات میلگرد، علاوه بر تامین هزینه های موجود در تامین مواد اولیه، دارای یکسری کاربرد و مزایایی از قبیل موارد زیر نیز می باشند. از جمله این مزایا عبارتند از:
    قابلیت استفاده در تولید قطعات تزئینی
    – صرفه جویی در هزینه های تولید
    – قابلیت استفاده در مجسمه سازی
    – کاهش آلودگی هوا
    – صرفه جویی در 90 درصد مواد خام و اولیه
    – صرفه جویی در مصرف انرژی
    – کاهش مصرف آب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده − 14 =