آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » با قوطی ستونی و کاربردهای آن در صنعت آشنا شوید
قوطی ستونی

با قوطی ستونی و کاربردهای آن در صنعت آشنا شوید

فهرست مطالب

    قوطی ستونی یکی دیگر از انواع مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. هدف از نوشتن مقاله، آشنایی بیشتر با قوطی ستونی، کاربرد و ویژگی های آن است. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    قوطی ستونی چیست؟

    به پروفیلی که از ورق های سیاه و در ابعاد 400*400 میلی متری تولید شود، قوطی ستونی گفته می شود و برای ساخت سوله، ستون های ساختمان، انبارها و همچنین کارگاه ها کاربرد دارد. وزن قوطی های ستونی متغیر است و به ورق های سیاه به کار رفته در تولید آن بستگی دارد. این نوع پروفیل ها در شاخه های 12 متری تولید و بسته بندی می شوند. از اوایل دهه ی 50 میلادی، تولید این محصولات در قالب مقاطع مربع و مستطیلی آغاز شد و برای ساخت ساختمان های تجاری و عمومی مورد استفاده قرار می گرفت.
    در حال حاضر، قوطی ستونی یکی از پرمصرف ترین محصول برای سازه های فولادی به شمار می رود؛ به دلیل وزن کم، مقرون به صرفه بودن، ویژگی های فنی، پایین بودن ضریب کشش و همچنین سطح مقطع آن سبب شده است که بسیاری از فعالان صنعتی در پروژه های خود از آن استفاده کنند.

     

    انواع قوطی ستونی

    به طور کلی، قوطی های ستونی به دو نوع ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند و بر اساس ضخامت و کاربردشان با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه مقاله، قصد داریم هر کدام را به طور مفصل توضیح دهیم.
    قوطی ستونی ساختمانی
    این نوع پروفیل ها از ورق سیاه تولید می شوند و شکل مقطع آن ها مربعی است و ابعادی 100 تا 1400 میلی متری دارند. ضخامت پروفیل های ستونی ساختمانی بین 2 تا 6 میلی متر متغیر است. این محصول برای ساخت اسکلت فلزی بزرگ، ستون ساختمان ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به پ

    قوطی ستونی چیست؟

    روفیل ستونی صنعتی وزن کم تری دارد.
    قوطی ستونی صنعتی
    این پروفیل ها یکی از مقاطع فولادی توخالی به شمار می رود و به طور معمول، ضخامت و طول آن ها به ترتیب حدود 6 میلی متر و 12 متر است. این محصول مانند پروفیل های ستونی ساختمانی در ساختمان سازی برای ساخت سوله، کارگاه ها، انبارها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این پروفیل ها به ورقه های آهنی به کار رفته در تولیدشان بستگی دارد و به همین علت تغییر قیمت ورق های سیاه تأثیر مستقیمی بر قیمت آن ها دارد.
    برای اطلاع از قیمت قوطی ستونی ، قیمت پروفیل و قیمت ورق سیاه بر روی نام محصول کلیک کنید.

    قوطی ستونی صنعتی

    خصوصیات قوطی ستونی

    این پروفیل ها مانند دیگر مقاطع فولادی، ویژگی های مخصوص به خود را دارند که از جمله ی این خصوصیات می توان به قابلیت جوش پذیری و فرم پذیری عالی، مقاومت و استحکام بالا و مناسب بودن کیفیت سطحی آن اشاره کرد. این ویژگی ها سبب شده است که قوطی های ستونی در ساختمان سازی و صنایع کاربرد گسترده ای داشته باشد. انواع مختلف قوطی های ستونی از جمله پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. کیفیت سطح خارجی قوطی های ستونی تولید شده از نورد گرم در مقایسه با قوطی های جوش داده شده در نورد سرد بیشتری دارد و به همین دلیل استفاده از آن ها برای تولید سازه های فلزی مانند ساختمان های عمومی، پایانه های فرودگاه، ایستگاه راه آهن، مراکز خرید و غیره بسیار اهمیت دارد.

    کاربردهای قوطی ستونی

    مهم ترین کاربردهای استفاده از قوطی ستونی عبارت است از:
    قابل استفاده در صنعت برای تولید انواع تجهیزات و ماشین آلاتی مانند جرثقیل ها
    قابل استفاده در لوازم پزشکی برای ساخت انواع تخت های بیمارستانی، لوازم حمل بیمار و وسایل آزمایشگاهی
    کاربرد برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی کوچک و بزرگ و همچنین تولید تابلوهای راهنمایی و رانندگی درن شهری، برون شهری و میان جاده ای
    قابل استفاده در وسایل خانگی برای تولید انواع مبلمان فلزی، سرویس های غذاخوری فلزی، انواع جالباسی و قفسه های فلزی
    قابل استفاده در صنعت ساختمان سازی و عمران برای تولید انواع پایه های بندرها و اسکله ها، ساخت ماشین آلات ماسه شویی و در و پنجره ها
    کاربرد برای تولید حفاظ های پیرامون پارک ها، دانشگاه ها، مزارع و باغ ها، اطراف بانک ها و مناطق مسکونی
    قابل استفاده در صنایع خودروسازی برای ساخت انواع تریلرها، یدک کش ها و چرخ دستی های برقی
    قابل استفاده در لوازم ورزشی برای ساخت وسایل ورزشی موجود در پارک ها، شهربازی ها، آلاچیق ها و سایبان ها در سواحل و ایستگاه های سلامت
    قابل استفاده در زمینه ی آموزشی برای ساخت میزهای تحریر و نیمکت ها و وسایل آزمایشگاهی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 − یک =