آهن مهام » دانشنامه ورق » با ورق سیاه آشنا شوید
با ورق سیاه آشنا شوید

با ورق سیاه آشنا شوید

فهرست مطالب

    ورق های سیاه، بخش بزرگی از تولیدات ورق هستند که، در ساخت بسیاری از محصولات دیگر صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل استفاده از نورد گرم در فرایند تولید این مقاطع، به آنها ورق نورد گرم نیز گفته می شود. کشش عمیق و قرار دادن این مواد اولیه در زیر فشار غلطک های سنگین، برای رسیدن به میزان ضخامت مورد نیاز، عملیات مختلفی هستند که در طی نورد گرم، بر روی قطعه انجام می شوند. قیمت ورق سیاه با توجه به استانداردهای آلیاژی که برای این محصول در نظر گرفته می شود، میزان ضخامت و همچنین شاخص های وزنی محاسبه می گردد. نشان های تجاری نیز فاکتور دیگری هستند که بر قیمت ورق در بازارهای آهن ایران تاثیر گذار می باشند.

    قیمت ورق کاویان و قیمت ورق فولاد مبارکه با توجه به میزان کیفیتی که در اختیار کاربر قرار می دهند، نسبت به برندهای دیگر مقرون به صرفه تر است. در ادامه این مطلب به انواع ورق سیاه و استانداردهایی که آلیاژهای مورد استفاده در تولید این مقاطع را طبقه بندی می کنند، خواهیم پرداخت.

    نورد گرم چیست

    به طور کلی به عملیات نقل و انتقال مواد اولیه آلیاژی که در تولید انواع مقاطع فولادی از جمله ورق ها استفاده می شود، نورد می گویند. این فرایند در صورتی که برای انتقال فولاد گداخته در دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد انجام گیرد، نورد گرم نامیده می شود. در طرف دیگر نوعی از نورد در طول فرآوری و تولید مقاطع فولادی استفاده می شود که در آن دمای مقاطع، حداکثر تا میزان 300 درجه سانتیگراد یعنی پایین تر از دمای تبلور مجدد، بالا می رود.

    این عملیات که برای تولید ورق روغنی و زیر مجموعه های آن مانند ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … استفاده می شود، نورد سرد نامگذاری شده است. نورد سرد واحدی است که کارهای آن در ادامه فرایند نورد گرم بر روی برخی از مقاطع انجام می شود. بنابراین می توان گفت از بین مقاطع فولادی به مقاطعی که در تولید آنها از نورد سرد استفاده نمیشود، فولاد نورد گرم گفته می شود، و به تولیداتی که در ساخت آنها نورد سرد هم بکارگیری می شود، فولاد سرد می گویند.

    استانداردهای ورق سیاه

    ورق های سیاه در دو گروه اصلی ورق سیاه صنعتی و معمولی تولید و عرضه می شود. ST37، ST44 و ST52T، گریدهای مختلف یک استاندارد آلیاژی هستند که در تولید اغلب ورق های سیاه مورد استفاده هستند. قیمت ورق CK45، قیمت ورق دریایی یعنی همان استاندارد A36 به دلیل خواص منحصر به فرد مانند استحکام و سختی بالا، مقاومت در برابر حرارت، آتش و اکسیداسیون، به مراتب از نمونه های دیگر ورق سیاه کمی بیشتر می باشد. A516-GR60,70، A285-GR C و A283-GR C گریدهای مختلف استانداردهای گروه آلیاژی C هستند که در بین نمونه هایی با اندازه و ضخامت مشابه از میانگین های فنی بالاتری برخوردار هستند. صنایع پتروشیمی و نفتی، خودروسازی، تولید لوازم خانگی، ساخت ماشین آلات صنعتی و … از مصرف کنندگان انواع ورق های سیاه هستند.

    در صنایع فولاد از انواع ورق سیاه در تولید مقاطعی مانند، پروفیل C، پروفیل Z، پروفیل های درب و پنجره و آبرو، همچنین انواع قوطی های فولادی استفاده می شود. به عنوان مثال قیمت نبشی پرسی به دلیل استفاده از این مقاطع در ساخت آنها، بسیار وابسته به قیمت ورق سیاه می باشد.

    ورق سیاه در بازارهای ایران

    در بازارهای ایران، نمونه های مختلفی از مقاطع تولید داخل و خارجی مشاهده می شوند. ورق های سیاه وارداتی مانند، نمونه های چینی، ورق 17MN4 کره، MMK روسیه و انواع آلمانی، گروه های متنوع وارداتی هستند که در بازارهای ایران بیشتر یافت می شوند.

    کشور ما نیز یکی از پیشروان صنعت فولاد در منطقه است. محصولات تولید شده در کارخانجات داخلی علاوه بر تامین نیازهای داخلی در بازارهای مختلف جهان نیز عرضه می شوند. در استاندارد های CK45 و CK60 که گروهی از پر مصرفترین استانداردهای آلیاژی هستند، از بین نمونه های وارداتی، ورق های روسی محبوبیت بیشتری دارند. در گروه آلیاژی ST، نیز می توان گفت محصولات آلمانی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. ورق های سیاه تولید شده در کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، مجتمع فولاد گیلان و شرکت کاویان، نیز به ترتیب از نظر رتبه بندی کیفیت، به همین ترتیب هستند.

    قیمت ورق سیاه

    ورق های سیاه در بازار ایران، در گروه های آلیاژی مختلف و با نشان های تجاری متنوع عرضه می شوند. این مقاطع از مهمترین مصالح مورد نیاز در صنایع و همچنین ساختمان سازی هستند. ورق سیاه با شاخه ها و زیر مجموعه های فراوان، بخش وسیعی از ظرفیت های تولید کارخانجات صنعتی کشور را به خود اختصاص داده اند. رعایت استانداردهای تعریف شده در استفاده از این مقاطع و بکارگیری محصولات مرغوب، از فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در تعیین سطح ایمنی و کیفیت سازه نهایی به صورت مستقیم تاثیر می گذارند. هموطنان عزیز برای بهره گیری از مشاوره در انتخاب، سفارش و خرید این محصولات، همچنین به جهت اطلاع از قیمت ورق آهنی و دیگر مقاطع فولادی، می توانند به وسیله تماس با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام، از خدمات گسترده این گروه در زمینه های مختلف بازار آهن استفاده کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − ده =