آهن مهام » دانشنامه پروفیل (قوطی) » با پروفیل در و پنجره بیشتر آشنا شویم؟
پروفیل در و پنجره

با پروفیل در و پنجره بیشتر آشنا شویم؟

فهرست مطالب

    پروفیل در و پنجره، یکی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در صنعت می باشد که باعث افزایش کیفیت ساختمان می شود و همچنین نقش بسزایی در ظاهر ساختمان دارد. این نوع پروفیل نیز همانند دیگر محصولات فولادی دارای ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی است که در این مقاله قصد داریم به شرح این محصول پرکاربرد بپردازیم. پس با در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    پروفیل در و پنجره چیست؟

    به مقاطع فلزی یا غیر فلزی توخالی به کار رفته برای ساخت در، پنجره و چارچوب سازه ها، پروفیل در و پنجره گفته می شود. برای تولید این نوع پروفیل، هم ورق روغنی و هم ورق سیاه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً پروفیل در و پنجره از جنس های UPVC، فولاد، آلومینیوم، کامپوزیت و چوب ساخته می شود که هر کدام از آن ها، ویژگی های مخصوص به خود را دارد. پروفیل در و پنجره UPVC، به جهت این که تنوع گسترده ای دارد، در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
    پلیمر PVC را با یک پایدارکننده ی خاصی ترکیب می کنند تا محصول UPVC تولید شود؛ زیرا PVC در برابر گرما و نور از مقاومت پایینی برخوردار است و همچنین به آسانی با اکسیژن واکنش نشان می دهد. امروزه با وجود آلودگی های صوتی و جوی، از پنجره های دو جداره نسبت به پنجره های معمولی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و از طرفی، پروفیل در و پنجره ی UPVC و آلومینیوم بیشترین کاربرد را دارد.

    نحوه ی تولید پروفیل در و پنجره

    برای تولید پروفیل در و پنجره، در ابتدا ورق های فولادی را با استفاده از دستگاه های مخصوصی برش می دهند سپس برای ساخت فریم کامل از دستگاه سوراخ زن، دستگاه سوراخ یراق آلات، دستگاه شیار زن، دستگاه جوش پروفیل و همچنین دستگاه پلیسه گیر استفاده می شود. قوطی گالوانیزه برای محکم شدن پنجره در شیار وسط پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد و محکم شدن آن با پیچ و پرچ انجام می گیرد.

    از وسایل ضروری و مورد نیاز برای ساخت پروفیل در و پنجره، می توان به دستگاه برش CNC، دستگاه جوش چهار سر پروفیل، CNC تمیز کن گوشه ها، جوش تک سر پروفیل UPVC، دستگاه انتقال فریم اسپیسر و دستگاه نصب شیشه یا یراق آلات اشاره کرد. استفاده از ورق روغنی برای تولید این نوع پروفیل، بسیار مناسب تر است؛ زیرا از مقاومت کششی بالایی برخوردار است.

    انواع پروفیل در و پنجره

    ستون، لنگه و چارچوب از مهم ترین اجزاء در و پنجره محسوب می شود. از طرفی، پروفیل های در و پنجره در انواع مختلفی تولید می شود که برای هر کدام از این اجزاء به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین انواع پروفیل در و پنجره ی رایج در بازار عبارت است از:
    پروفیل لنگه: این نوع پروفیل برای باز و بسته شدن پنجره به کار می رود.
    پروفیل لنگه دری: این پروفیل از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و برای لنگه ی درها و یا پنجره های بزرگ بسیار مناسب است.
    پروفیل لنگه پنجره های کشویی: این محصول برای ساخت در و پنجره های کشویی کاربرد دارد.
    پروفیل فریم میانی: برای ساخت ستون میانی پنجره و درهای بیرونی ساختمان بسیار اهمیت دارد.
    پروفیل زهوار: این نوع پروفیل به عنوان پروفیل نگه دارنده ی شیشه ها ی دو جداره یا تک جداره ی در و پنجره شناخته می شود.
    پروفیل پانل: برای قسمت های پاخور در یا پنجره های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
    پروفیل اتصال قاب به قاب: این پروفیل به عنوان یک نگه دارنده ی مرکزی برای ردیف کردن چندین پنجره در کنار هم کاربرد دارد.

    مزایای پروفیل در و پنجره

    از مهم ترین مزایا و ویژگی های پروفیل در و پنجره می توان به عایق های حرارتی و الکتریسیته، عایق صدا و کاهش آلودگی های صوتی، عایق مناسب و عالی در مقابل گرد و غبار، عدم نیاز به رنگ کاری مجدد و همچنین مقاوم بودن در برابر اشتعال را اشاره کرد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − 5 =