آهن مهام » دانشنامه ورق » بررسی استانداردهای ورق روغنی
بررسی استانداردهای ورق روغنی

بررسی استانداردهای ورق روغنی

فهرست مطالب

    ورق های فولادی در واقع یک صفحه مسطح فلزی با ابعاد و ضخامت های مشخص هستند، که کاربردهای متعددی در بسیاری از صنایع و ساخت و ساز دارند. این تولیدات در دسته بندی های مختلفی طبقه بندی می گردند. در ساخت این مقاطع از فرایندهای نورد به صورت گرم و سرد استفاده می شود. نورد گرم، نام عملیاتی است که با حرارتی نزدیک به دمای پخت کامل فولاد، یعنی 1000 تا 1200 درجه سانتی گراد، بر روی همه محصولات صنعت فولاد اجرا می شود. بخشی از محصولاتی که در طی فرایند نورد گرم به دست می آیند، برای اضافه کردن برخی از قابلیت های دیگر در فولاد، به واحدهای نورد سرد منتقل می شوند.

    پس تا اینجا دریافتیم که نورد سرد در ادامه همان فرایند نورد گرم بر روی بعضی از مقاطع انجام می گیرد. ورق های روغنی یکی از دسته های اصلی ورق فولادی هستند که فرایند نورد سرد در ساخت آنها نیز بکارگیری شده و به همین جهت در صنعت فولاد به نام ورق سرد نیز شناخته می شود. یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت ورق روغنی نسبت به قیمت ورق سیاه در نمونه های مختلف، وجود همین واحد نورد سرد در طول فرایند تولید آنها می باشد. استانداردهای آلیاژی استفاده شده در ساخت ورق روغنی و ورق سیاه، هر دو در تولید ورق های گالوانیزه هم کاربرد دارند و قیمت ورق گالوانیزه نیز متاثر از قیمت هر دوی آنها می باشد. بیان برخی از ویژگی ها و استانداردهای قابل استفاده در تولید ورق روغنی، موضوعی است که در ادامه این مطلب به ارائه برخی توضیحات در رابطه با آن خواهیم پرداخت.

    ویژگی های ورق روغنی

    ورق روغنی با استفاده از عملیات نورد سرد بر روی محصولات تولید شده به وسیله فرایند نورد گرم تولید می شود. به صورت کلی می توان نورد سرد را فرایندی در طول نورد گرم دانست که با هدف افزودن برخی ویژگی ها بر روی این تولیدات انجام می گیرد. در طول این فرایند، میزان ضخامتی که در ورق های سیاه است کاهش یافته و برخی خواص مکانیکی مانند میزان مقاومت کششی و خصوصیات ظاهری در آنها مثل کیفیت سطحی، تقویت می شود. گالوانیزاسیون، اضافه کردن پوشش های آلیاژی و غیرآلیاژی، اسید شویی و برخی فعالیت های دیگر در واحدهای مختلف نورد سرد بر روی مقاطع انجام می گیرد.

    یکی از بهترین گزینه هایی که برای استفاده در پروژه هایی که نیاز به دقت بسیار بالا در برش و قابلیت هایی مانند خم پذیری در فولاد دارند، ورق های روغنی هستند. JIS G3141، BS EN 10130 و ASTM A1008، نمونه های مختلفی از مجموعه استانداردهای مورد استفاده در تولید انواع ورق روغنی می باشند. این محصولات در دسته بندی های گوناگون به صورت رول و شیت به بازار عرضه می شوند. منظور از ورق روغنی فابریک، نمونه هایی هستند که به صورت سفارشی در ابعاد و اندازه های خاصی برش خورده و در بازار عرضه می گرند. میزان ضخامت های تعریف شده در ورق فولادی بین 1 تا 80 میلیمتر متغیر می باشد. گفتنی است ورق های روغنی با ضخامت های پایین تر در این دامنه تولید می شوند. گروه های آلیاژی مورد استفاده در تولید ورق های روغنی در سه دسته معمولی(ST12)، نیمه کششی (ST13) و فوق کششی (ST14)، طبقه بندی می شوند.

    خرید ورق روغنی

    ساختمان سازی، کشتی سازی، خودروسازی، تولید مخازن و تانک های مورد استفاده در حمل و نقل نفت، گاز و میعانات و … کاربردهای مختلفی هستند که برای انواع مختلف از ورق های روغنی تعریف شده اند. از ویژگی های این نوع ورق در همه انواع می توان به انعطاف بالا، مقاومت کششی مناسب، جوش پذیری و خم پذیری اشاره نمود. بهتر است در صورتی که با استانداردها و ویژگی های موجود در نمونه های مختلف این محصول آشنایی ندارید، برای انتخاب و خرید ورق روغنی با کارشناسان این فن مشورت نمایید. همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام، از زبده ترین مهندسان مشاور در زمینه انتخاب و بکارگیری بهینه انواع محصولات صنایع فولاد می باشند. هموطنان عزیز در صورت نیاز، میتوانند به وسیله شماره های درج شده در بخش ارتباطات وب سایت به منظور اطلاع از قیمت ورق آهنی و دیگر محصولات و خدمات قابل ارائه در این کارخانجات با ما تماس بگیرند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 5 =