آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » بررسی تفاوت های فنی و کاربردی نبشی و سپری
بررسی تفاوت های فنی و کاربردی نبشی و سپری

بررسی تفاوت های فنی و کاربردی نبشی و سپری

فهرست مطالب

    برای تولید یک اسکلت فولادی، نبشی و سپری در انواع مختلف بسیار پرکاربرد هستند. در تولید بسیاری از وسایلی که در اطراف خود مشاهده می کنید، مانند مبلمان، میز، صندلی درب و پنجره، از نمونه های مختلف نبشی و سپری استفاده شده است. روش های بکارگیری شده در ساخت این دو نوع پروفیل فولادی بسیار شبیه به یکدیگر می باشد، ولی با این حال تفاوت های عمده ای در بین این دو محصول به لحاظ مشخصات فیزیکی، فنی و نوع کاربری وجود دارد. این محصولات به طور کلی در دو نوع فابریک و پرسی تولید می شوند. ورق سرد و گرم در استانداردهای مختلف را می توان به عنوان مواد اولیه مورد استفاده در تولید نبشی و سپری در نوع پرسی معرفی نمود، به همین جهت قیمت نبشی پرسی و سپری پرسی، به میزان بسیار زیادی متاثر از قیمت ورق می باشد. در ساخت این مقاطع در نوع فابریک، از شمش های فولادی استفاده می شود. وجود برخی از تفاوت ها در ساختار نبشی و سپری، موجب تفاوت هایی در تولید این مقاطع به روش پرسی می شود. برای ساخت نبشی پرسی از عملیات خمکاری استفاده می شود ولی برای تولید سپری های پرسی از جوشکاری استفاده می شود. در ادامه این مطلب به بیان برخی از تفاوت های فنی دیگر در بین انواع نبشی و سپری خواهیم پرداخت.

    تفاوت از نظر مشخصات فنی و مکانیکی

    ساختاری که انواع نبشی و سپری از آن برخوردار هستند، موجب تفاوت های زیادی در بین آنها از نظر ویژگی های فنی و فیزیکی می شود. نبشی ها در نمای عرضی ساختاری شبیه به L دارند و سپری ها در این زاویه به حرف T شبیه هستند. این مشخصات ساختاری موجب شده اند تا سپری ها در نمونه ها و شرایط مشابه، مقاومت بیشتری نسبت به انواع نبشی از خود نشان دهند. به عبارت دیگر در مقایسه میزان سختی و نتایج تست مقاومت فشاری، سپری ها از انواع نبشی، سپری ها میانگین های بیشتر و قابل قبول تری به نسبت نبشی ها دارند. یکی دیگر از ویژگی های متفاوت فنی در میان این دو نوع پروفیل فولادی، میزان خمش و انعطاف در آنها می باشد. در این رابطه باید گفت نبشی ها در دسته های گوناگون، به نسبت انواع سپری از میزان قابلیت انعطاف و خم پذیری بیشتری برخوردار هستند. در نتایج آزمایشات مختلفی که از نمونه های گوناگون در مقاطع فولادی از جمله نبشی و سپری گرفته می شود، مانند تنش سیلان یا جاری، مقاومت تسلیم که به آن تنش گسیختگی نیز گفته می شود، در شرایط برابر، انواع سپری از میانگین های بالاتری برخوردار هستند.

    تفاوت در بکارگیری

    وجود تنوع بسیار زیادی که در بین انواع نبشی به نسبت سپری مشاهده میشود، حاکی از کاربری های متعددی در این نوع مقاطع می باشد. با توجه به این نکته می توان گفت میزان کاربردهای انواع نبشی در ساختمان سازی و صنایع مختلف بیشتر از نمونه های گوناگون در سپری است. سپری ها به دلیل ساختار دو طرفه ای که دارند، به عنوان مقاطع میانی مورد کاربرد واقع می شوند، این در حالی است که برای استفاده از نبشی ها نیاز به زاویه های کنج و نبش است. در صورتی که برای مقطعی از سازه نیاز به اتصالات مقاوم تر باشد، در بین این دو نوع پروفیل، سپری ها به میزان بیشتری جوابگوی این نیاز هستند. جالب است بدانید در صورت استفاده از نبشی ها در کنار یکدیگر به شکلی که جداره خارجی آنها در کنار هم قرار گیرند، می توان ساختار سپری را ایجاد کرد. یکی از تفاوت هایی که در کاربردهای نبشی و سپری وجود دارد، این است که از انواع نبشی به صورت دوبل در سازه های فولادی استفاده می شود، ولی این امکان برای سپری ها به دلیل ساختار خاصی که دارند وجود ندارد. به دلیل مقاومت بیشتری که در انواع سپری وجود دارد، میتوان از آنها در تقویت بتن آرمه در سازه های سنگین استفاده نمود. یکی دیگر از کاربردهایی که برای انواع سپری ها تعریف شده است به دلیل کمک کردن فلنج و پایه سپری به مقاومت لنگر فروبرنده، کاهش عمق ستون ها می باشد.

    خرید نبشی و سپری

    فولاد ناب تبریز، کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد سازان سپاهان، فولاد شکفته مشهد، فولاد کوهپایه و فایکو را می توان به عنوان برترین تولید کنندگان نبشی و سپری در انواع گوناگون برشمرد. هموطنان عزیز در صورت نیاز به خرید نبشی و پرسی می توانند به وسیله تماس با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام از قیمت روز نبشی و دیگر انواع قطعات فولادی، روند سفارش و خرید این تولیدات اطلاع یابند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 5 =