آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » بررسی ویژگی های نبشی
بررسی ویژگی های نبشی

بررسی ویژگی های نبشی

فهرست مطالب

    نبشی ها، پروفیل های پرکاربردی هستند که از طریق دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. در صنعت ساختمان سازی، یکی از اساسی ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند که به شکل تنها و یا مرکب مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل این امر، می تواند داشتن دو ضلع عمود برهم در سازه ها باشد. اصطلاح نبشی برگرفته از کلمه نبش است و این کلمه به معنای کنج و گوشه می باشد. با توجه به اهمیت گسترده این محصول در صنایع مختلف، در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی نبشی، ویژگی و کاربرد آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    نبشی چیست؟

    نبشی ها در سازه های فلزی بسیار کاربرد دارند. این محصول بر اساس طرح های  مهندسی، به شکل شاخه یا نبشی لقمه استفاده می شوند. نبشی لقمه از سری نبشی هایی هستند که در سازه های مربوط به آسانسورها، استفاده بسیار زیادی دارند. وظیفه ی اصلی نبشی، اتصال دو قسمت فلزی به یکدیگر است. در واقع می توان گفت که نبشی برای اتصال صفحات به ستون ها و پل ها به ستون ها به کار می روند. 

    روش های تولید نبشی ها

    علاوه بر اینکه، ممکن است نبشی ها از لحاظ ظاهر با یکدیگر متفاوت باشند، از نظر نحوه ی تولید هم تفاوت هایی دارند و به دو روش پرسی و فابریک تقسیم می شوند. در ادامه، مختصری به شرح هر یک از آن ها می پردازیم.

    نبشی پرسی

    نبشی پرسی به روش نورد سرد و با پرس کردن ورق های فولادی تولید می شوند. برای این محصول از ورق هایی با طول 6 تا 12 متر استفاده می شود که از وسط عرض خم می شوند و قابلیت شکل پذیری دارند. تعیین شکل نهایی محصول به وسیله دستگاهی به نام رول فرمینگ انجام می شود. این دستگاه با سرعت بالایی که دارد می تواند تعداد زیادی از این نوع نبشی ها را در مدت زمان کوتاهی تولید کند.

    نبشی فابریک

    نبشی فابریک از شمش فولادی و بلوم طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند. شمش های فولادی را برای ذوب کردن وارد کوره های حرارتی کرده و طی مراحلی با عبور از غلتک هایی، مقطع آن ها کاهش یافته و در اندازه های مختلفی تولید می شوند. این نوع نبشی ها پس از تولید شدن، مستقیم قابل استفاده می باشند و نیاز نیست که بر روی آن ها عملیات دیگری انجام شود. قیمت شمش می تواند در قیمت نهایی در زمان خرید این نوع نبشی مؤثر باشد.

    ویژگی نبشی ها

    همان طور که گفته شد، نبشی ها در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. از طرف دیگر، استفاده از آن ها مزایای زیادی را نیز به همراه دارد. این محصول از ستون و تیرهای به کار رفته در سازه ها محافظت می کند و باعث شده که استحکام و پایداری بیشتری داشته باشند. همچنین لبه ها و گوشه های سازه را تقویت می کند تا فرم کلی ساختمان حفظ شود و منجر به ایمن سازی سازه در برابر رطوبت و ساییدگی شود. از نبشی ها می توان در جاهایی که فعالیت های مختلف صنعتی از جمله جوشکاری انجام می شود و همچنین برای حمل و نقل اجسام سنگین از یک نقطه به نقطه دیگر، استفاده کرد.

    کاربرد نبشی

    نبشی ها، از مهم ترین مقاطع فولادی هستند که در سازه ها به منظور ایجاد پشت بند در فاصله بین ستون استفاده می شوند تا هنگام وقوع زلزله، نیروی جانبی وارد شده به ستون را مهار کنند. این محصول برای ساخت چهارچوب های مختلف، مهره های مرتفع، خرپا، درپوش ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از نبشی برای جلوگیری از ریزش دیواره های سفالی بسیار اهمیت دارد. از دیگر کاربردهای مهم نبشی می توان به ساخت قاب های فلزی در تجهیزات صنعتی و ماشین آلات اشاره کرد. در سقف های کرمیت برای بال فوقانی تیرچه نبشی، تسمه یا ناودانی نیز استفاده می شوند. همچنین، در سازه های انتقال نیرو کاربرد فراوانی دارند.

    قیمت نبشی 

    قیمت نبشی با توجه به کاربرد گسترده این پروفیل ها در ساخت و ساز، برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، اهمیت خاصی دارد و برای صرفه جویی در هزینه های مصرفی پروژه باید اطلاعات کافی در مورد مشخصات محصول و قیمت آن داشته باشند. یکی از پرکاربردترین انواع نبشی ها، نبشی 6 است که در حوزه های مختلف صنعتی و ساختمانی مانند ساخت لوله و تجهیزات در نیروگاه ها و پتروشیمی، ساخت ستون های سبک در اسکلت های فولادی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. از پارامترهای مهم و تأثیرگذار در قیمت نبشی 6 می توان به وزن محصول، نوسانات نرخ ارز، کارخانه تولید کننده، میزان عرضه و تقاضا، جریانات سیاسی و اقتصادی، هزینه حمل و نقل و غیره اشاره کرد. هموطنان عزیز در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید و سفارش محصولات فولادی، می توانند با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 + هشت =