آهن مهام » مطالب آموزشی » بررسی پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی
بررسی پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی

بررسی پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی

فهرست مطالب

    کاربرد عمده ی شیرآلات، استفاده از آنها جهت کنترل و انتقال جریان مایع یا گاز می باشد که میتوانند در داخل و خارج از خانه مورد استفاده قرار بگیرند. شیرآلات صنعتی، یکی از متداول ترین انواع شیرآلات می باشند که کاربرد فراوانی در صنعت دارد و در مواردی همچون سکوهای نفتی و گازی، تصفیه خانه ها و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه ی مطلب، قصد داریم به بررسی بیشتر این نوع از محصولات، ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند نیز بپردازیم. پس با آهن مهام همراه باشید.

     

    اجزای تشکیل دهنده شیر صنعتی

    به طور کلی، شیر های صنعتی، متشکل از چند بخش می باشد که عبارتند از:
    بدنه: این قسمت شامل، بدنه سوپاپ یا پوشش بیرونی شیر می باشد که سایر اجزای شیر درون آن قرار دارد.
    بونت: پس از بدنه، بیشترین فشار بر روی بونت است. این قسمت بعنوان پوشاننده سطح بدنه است.
    تریم: تریم، شامل اجزای داخلی شیر، اعم از دیسک، ساقه و نشیمنگاه است که با توجه به آن، تمام حرکات پایه ای تا کنترل جریان انجام می شود.
    نشیمنگاه: این قسمت، شامل بخشی از بدنه ی داخلی شیر می باشد و زمانی که شیر بسته است، مجرابند در آن قرار می گیرد.
    مجرابند: مجرابند یا دیسک، یکی از اجزای شیر صنعتی می باشد که جهت مسدود کردن و تنظیم جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد.
    ساقه: ساقه،اغلب جهت کنترل موقعیت دیسک و اجرای حرکت های لازم مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    انواع شیرهای صنعتی

    شیرهای صنعتی، دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام یکسری ویژگی ها و کاربرد هایی نیز دارند که در ادامه ی مطلب، به توضیح بیشتر هر یک از آنها می پردازیم.
    – شیر پروانه ای
    – شیر دروازه ای
    – شیر صافی
    – شیر توپی

    شیرپروانه ای

    یکی از انواع شیر های صنعتی، شیر پروانه ای است. این نوع از شیرها، دارای صفحه ای تخت و همراه با یک دیسک مقعر می باشند که در مرکز شیر قرار دارد. علاوه بر این، این محصولات، به دلیل اینکه کنترل کمی بر سرعت جریان سیالات دارد، حجم بیشتری از مواد را در لوله جریان می دهند، از همین رو در برخی صنایع که در تاسیساتشان از لوله هایی با قطر زیاد استفاده می کنند و یا امکان مسدود کردن جریان به گونه ای دیگر است، کاربرد فراوانی نیز دارد.

    شیر دروازه ای

    از دیگر انواع شیر های صنعتی، شیر دروازه ای است. این محصولات، دارای حرکت دیسک خطی می باشد که در مقایسه با سایر انواع شیرهای صنعتی ، ارزان تر است. علاوه بر این، طراحی ساده این نوع از شیرها موجب شده که امکان کنترل دقیق جریانات وجود نداشته باشد، از همین رو اغلب در صنایع آب و نیرو، جهت فاضلاب و مایعات خنثی و همچنین گاز هایی که در 200- الی 700 درجه سانتیگراد با حداکثر فشار 16 بار متغیرند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

    شیر صافی

    یکی دیگر از انواع شیرهای صنعتی، شیر صافی می باشد که با متصل شدن به خطوط لوله، هر نوع زنگ زدگی، رسوب، جوش فلز و غیره را از جریانات فیلتر و جداسازی کرده و موجب دوام بالاتر قطعات می شود. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های این نوع از شیرها این است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی دارد و به راحتی نصب می شود. از همین رو در صنایع مختلفی از جمله صنعت آب و فاضلاب، صنایع پتروشیمی، تاسیسات ساختمانی، کارخانجات و غیره نیز کاربرد فراوانی دارد.

    بررسی پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی

    شیر توپی

    شیر توپی، یکی دیگر از انواع شیرهای صنعتی می باشد که با عنوان شیرهای یک چهارم نیز شناخته می شوند، زیرا با چرخش 90 درجه، سوپاپ از موقعیت کاملا باز به کاملا بسته تغییر می یابد. علاوه بر این، این نوع از شیرها، توپ کروی مانند در ساختار داخلی خود دارند که وظیفه ی کنترل جریانات شیر را برعهده دارد و در مقایسه با شیرهای دروازه ای نیز دارای ابعاد کوچکتر و سبک تر نیز می باشند. از کاربرد های عمده این محصولات میتوان به کابرد آنها در صنایعی مانند صنعت لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، شومینه و غیره نیز اشاره کرد.

    کاربرد شیرآلات صنعتی

    علاوه بر مورد ذکر شده، شیرآلات صنعتی، با توجه به ساختار و ویژگی هایی، در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، صنعت آب و فاضلاب و غیره نیز کاربرد فراوانی دارند. همچنین از مهم ترین موارد مصرف این محصولات عبارتند از:
    – شروع جریان سیالات
    – توقف جریان سیالات
    – افزایش جریان
    – کاهش جریان
    – کنترل فشار و جهت جریان
    و…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست + 9 =