آهن مهام » دانشنامه ورق » تعیین کیفیت ورق فولادی
تعیین کیفیت ورق فولادی

تعیین کیفیت ورق فولادی

فهرست مطالب

    یکی از مهمترین محصولاتی که توسط برخی از کارخانجات صنایع فولاد کشور تولید و در بازارهای آهن عرضه می شود، ورق فولادی در انواع گوناگون است. سطوح مختلف کیفیتی در نمونه های مشابهی که در بازار یافت می شوند، به دلیل استفاده از استانداردهای مختلف در طول فرایند ساخت آنها می باشد. همانطور که میدانید، گروه های آلیاژی که برای ساخت قطعات فولادی مورد استفاده قرار می گیرند، دامنه بسیار وسیعی داشته و این مطلب نیز موجب ایجاد دسته بندی های مختلفی در محصولات عرضه شده در این بازار می شود. قیمت ورق سیاه که یکی از اصلی ترین شاخه های موجود در طبقه بندی ورق فولادی است، در وزن های مشابه پایین تر از نمونه های تولید شده با استفاده از عملیات نورد سرد است. یکی از دلایلی که موجب افزایش قیمت ورق روغنی و دیگر انواع فولاد سرد می شود، پرداخت های مختلفی است که به منظور افزودن برخی قابلیت ها در این محصولات در واحدهای متعدد نورد سرد انجام می گیرند.

    میزان ضخامت، کیفیت سطحی و مقاومت آلیاژهای بکارگیری شده در تولید ورق از جمله موارد قابل توجه دیگری هستند که بر قیمت ورق آهنی در انواع گوناگون موثر است. در ادامه این مطلب به بیان مواردی که در جهت اطلاع از میزان کیفیت انواع ورق فولادی در کارخانجات تولید کننده این محصولات مورد توجه قرار می گیرد، خواهیم پرداخت.

    فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت ورق

    گروهی از مهمترین ویژگی ها برای اطلاع از میزان کیفیت ورق، خواص مکانیکی آن است. بسیاری از این موارد در گواهینامه های کنترل کیفیت این محصولات به صورت واضح درج شده اند. پارامترهای مختلفی در این رابطه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. میزان درجه حرارت کلاف پیچی و آخرین پاس نورد، درجه حرارت پیش گرم در استفاده از تختال ها، استانداردهای آلیاژی و ترکیبات شیمایی موثر در آنها و مقدار کاهش ضخامت در پاس آخر نورد، موارد موثری در میزان میانگین های مورد آزمایش در این مقاطع هستند. فرایندهای مختلف، از جمله نورد گرم و سرد، پرس کاری، فرم دهی، جوشکاری، کوئنچ و پرداخت های مختلف سطحی، در تولید انواع مختلف مقاطع فولادی مورد استفاده هستند. هدف اصلی در بسیاری از واحدهای کنترل کیفی محصولات، بالا بردن میانگین های به دست آمده در پارامترهای مورد آزمایش و همچنین مطابقت مشخصات محصول تولید شده با استانداردهای تعیین شده می باشد.

    پیشگیری، بازرسی و مدارا، مراحل مختلف در کنترل کیفیت مقاطع فولادی از جمله ورق ها می باشد. در مرحله پیشگیری اشتباهات اثبات شده در طول آزمایشات مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آنها از وقوع خطاهای محتمل در طول فرایند تولید جلوگیری می شود. بازرسی تغییرات اعمال شده و فاکتورهای رعایت شده در مرحله دوم انجام می گیرد و نهایتا محصول در مرحله مدارا، مطابق با خواص و ویژگی های مورد نظر تولید می شود.

    خرید ورق فولادی

    همانطور که بیان شد، نتیجه بسیاری از تست های انجام گرفته بر روی محصولات فولادی، از جمله ورق ها، درون گواهینامه های کنترل کیفی محصول درج شده. درخواست برگه کنترل کیفی از فروشنده و بررسی کامل آن یکی از موارد مهم در زمان خرید ورق فولادی می باشد. هموطنان محترم در صورت تصمیم به خرید این محصولات در انواع گوناگون، می توانند به وسیله تماس با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام از قیمت روز ورق، روند سفارش و خرید این محصولات اطلاع یابند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × دو =