آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » تفاوت بین تیرآهن IPE، IPB و INP
تفاوت بین تیرآهن IPE، IPB و INP

تفاوت بین تیرآهن IPE، IPB و INP

فهرست مطالب

    تیرآهن یکی از مهم ترین مقاطعی است که در ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. تیرآهن ها، اشکال مختلفی دارند. قبل از خرید تیرآهن لازم است که، در مورد تیرآهن و خصوصیات آن، اطلاعات کاملی داشته باشید تا برحسب نیازتان، بهترین نوع تیرآهن را انتخاب کنید. تیرآهن IPE، INP و IPB رایج ترین انواع تیرآهن ها به شمار می روند. تولید تیرآهن ها به دو شکل I و H صورت می گیرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع تیرآهن و تفاوت تیرآهن ها بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    انواع تیرآهن

    تیرآهن IPE: ظاهر این تیرآهن به حرف انگلیسی I شباهت دارد و تولید آن طبق استاندارد اروپایی صورت می گیرد. این محصول دارای ضخامت بال های ابتدایی و انتهایی یکسان است و همچنین ضخامت بال و جان تیرآهن در تمام طول آن ثابت است و به همین دلیل نسبت به تیرآهن های دیگر، محبوبیت بیشتری دارد. این تیرآهن در صنعت ساختمان سازی، ستون و همچنین ساخت خرپا مورد استفاده قرار می گیرد.
    تیرآهن INP: شکل ظاهری این تیرآهن به حرف انگلیسی I شباهت دارد و تولید آن طبق استاندارد روسیه و چین صورت می گیرد. ضخامت بال های محصول، با دور شدن از جان تیرآهن کم می شود. این مقطع در ساختمان سازی، سد سازی، برج سازی، اسکله سازی و همچنین پل سازی بسیار کاربرد دارد. قیمت تیرآهن INP نسبت به تیرآهن IPE، کم تر است؛ زیرا از تحمل بار کم تری برخوردار است.
    تیرآهن IPB : شکل ظاهری این تیرآهن به حرف انگلیسی H شباهت دارد و نسبت به تیرآهن IPE بال های پهن تری دارد. تقریباً ارتفاع تیرآهن IPB بین 100 تا 1000 میلی متر می باشد. تولید این محصول در سه نوع سبک، متوسط و هاش صورت می گیرد. فولادهای به کار رفته در تولید این تیرآهن شامل St44، St52 و St37 است. این مقطع در ساخت ستون های ساختمان بسیار کاربرد دارد؛ زیرا از مقاومت بالایی برخوردار است.

     

    تیرآهن IPE

    کاربردهای انواع تیرآهن

    همان طور که گفته شد، تیرآهن یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی به شمار می رود که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. مهم ترین کاربردهای تیرآهن عبارت است از:
    – کاربرد برای ساخت سازه های مرتفع
    – دارای نصب آسان و سریع
    – کاربرد به عنوان ستون و به صورت دوبل در سازه های کوچک
    – ارتقا دادن آن پس از تمام شدن ساختمان
    – اشغال کم تر فضا نسبت به بتن
    – توانایی اتصال چندین قطعه به هم

    قیمت انواع تیرآهن

    تعیین قیمت تیرآهن های موجود در بازار بر اساس قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت های جهانی فولاد و همچنین قیمت سنگ آهن صورت می گیرد. فروش این مقاطع فولادی به دو صورت کیلویی و شاخه ای انجام می گردد. معمولاً تیرآهن در کارخانه به صورت بندیل و با وزن تقریبی 5 تن تولید می شود و بنگاه های فروش آن ها را به شکل شاخه ای به فروش می رسانند.

    تفاوت استاندارد دو تیرآهن IPE و INP

    تفاوت استاندارد دو تیرآهن IPE و INP

    تیرآهن هایی که به کشور وارد می شود، طبق دو استاندارد IPE و INP است.
    شکل ظاهری تیرآهن IPE به حرف انگلیسی I شباهت دارد و تیرآهن IPB شبیه به حرف انگلیسی H است و از استحکام بالایی برخوردار است.
    تیرآهن هایی که طبق استاندارد IPB تولید می شوند، دارای بال های پهن و عریض می باشد.
    تیرآهن IPB نسبت به تیرآهن های دیگر، دارای طول بال های عریض می باشد و در سه شکل هاش متوسط، هاش سنگین و همچنین تکی استفاده می شود.
    محصولات وارداتی کشورهای لهستان، آلمان، کره و اسپانیا طبق استاندارد IPE و محصول کشورهای چین و روسیه مطابق با دو استاندارد IPE و INP است. هنگام خرید تیرآهن، فقط به اسم کشور تولید کننده اکتفا نکنید؛ زیرا امکان دارد در تهیه محصول اشتباهی رخ دهد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 + یک =