آهن مهام » دانشنامه ورق » تفاوت بین ورق سرد و ورق گرم
تفاوت بین ورق سرد و ورق گرم

تفاوت بین ورق سرد و ورق گرم

فهرست مطالب

    گفتیم که ورق های فولادی به طور کلی، به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و عرضه می شوند. نورد، فرایندی است که طی آن قطعات فولادی با عبور از یک یا چند غلطک تغییر شکل داده و به قطعات مختلفی مانند تیرآهن، نبشی، ورق و غیره در می آیند. علاوه بر این، ورق سرد و ورق گرم نیز، از جمله محصولات فولادی می باشند که طی فرایند نورد گرم و سرد تولید شده و دارای یکسری تفاوت ها و شباهت هایی نیز می باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با این محصولات و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند، آشنا کنیم، از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

    ورق گرم چیست؟

    به ورق هایی که معمولا از طریق فرایند نورد گرم تولید می شوند، ورق گرم یا ورق سیاه می گویند. در تولید این محصولات، ورق های فولادی با دمایی بالاتر از دمای تبلور (1200 سانتیگراد یا 926 درجه سیلسیوس) از میان دو یا چند غلطک عبور داده شده و به سایز و ابعاد مختلفی نیز در می آیند. در مزحله ی بعد، پس از اینکه ورق ها به طور کامل سرد شدند، اعمال دیگری مانند اسید شویی یا سمباده زنی نیز بر روی آنها انجام می شود. قیمت ورق سیاه که یکی از ورق های گرم به حساب می آید، جزء ارزان ترین نوع ورق های گرم بازار است.

    مزایا و معایب ورق گرم

    ورق گرم، مانند هر محصول فولادی دیگری، دارای یکسری مزایا و معایبی می باشد. از جمله مهم ترین مزیت های این نوع از محصولات میتوان به مواردی از قبیل انعطاف پذیری بالا،  جوشکاری مناسب و قابلیت تولید قطعاتی با ابعاد بزرگ تر نیز اشاره کرد که جهت ساخت ریل قطار، تیرآهن و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات، علاوه بر مزایا، یکسری معایبی نیز دارد، و آن این است که، ورق های گرم، دارای سطحی ناصاف هستند، به همین دلیل کیفیتشان نسبت به ورق های سرد پایین تر است.

    کاربرد ورق گرم

    از جمله مهم ترین کاربرد های ورق گرم عبارتند از:
    – قابلیت استفاده در ساخت قطعات فولادی در ساختمان سازی
    – ساخت سوله و ریل قطار
    – کاربرد در صنایعی مانند صنعت کشاورزی، خودروسازی و مخزن سازی

    کاربرد ورق گرم

    ورق سرد چیست؟

    ورق سرد، معمولا به ورق های فلزی گفته می شوند که طی فرایند نورد سرد و در دمایی بسیار پایین (تا 200 درجه سانتیگراد) تولید می شوند. علاوه بر این، این محصولات دارای سایز و ابعاد مختلفی می باشند که سایز استاندارد آن، معمولا در ضخامت 0.3 الی 3 میلی متر و عرض 100 الی 125 سانتی متر است که نسبت به ورق های گرم کیفیت بهتری دارند.

    مزایا و معایب ورق سرد

    ورق های سرد، با توجه به روند تولیدی خاص، دارای یکسری مزایا و معایبی هستند. از جمله مهم ترین مزایای این نوع ورق، میتوان به مواردی از قبیل دارای تنوع بالا در رنگ و اندازه، مقاومت بالا در برابر فشار و قابلیت تولید قطعات فولادی با کیفیت و… نیز اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، ورق سرد، معایبی نیز دارند و آن این است که این نوع از ورق ها به دلیل برش کاری سختی که دارند، معمولا فرایند ساختشان دشوار بوده و دارای قیمت بالایی نیز می باشد.

    کاربرد ورق سرد

    از جمله مهم ترین موارد مصرف ورق های فلزی سرد عبارتند از:
    – ساخت انواع قفسه
    – ساخت انواع قطعات ساختمانی
    – قابلیت استفاده در ساخت پنل غیرقابل انعطاف
    – قابلیت استفاده در صنعت خودروسازی
    – کاربرد در ساخت لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و یخچال

    کاربرد ورق سرد

    تفاوت ورق گرم و سرد

    ورق های فلزی که از طریف نورد سرد و گرم تولید می شوند، براساس روند تولید، ویژگی ها و کاربردشان، یکسری تفاوت هایی با یکدیگر دارند. با توجه به روند تولید، گفتیم که ورق های گرم، معمولا با فرایند نورد گرم و در دمای بالا تولید می شوند، در حالی که ورق های سرد، معمولا با فرایند نورد سرد که دما بالا نیست، تولید خواهند شد.
    تفاوت دیگر ورق های سرد و گرم، در ویژگی ها و ابعاد هر یک از آنهاست. ورق های سرد، در مقایسه با ورق های گرم دارای سایز و ابعاد دقیق تری بوده و از سطحی صاف و صیقلی تری نیز برخوردار است. علاوه بر این، ورق های نورد گرم در مقایسه با ورق های سرد، انعطاف پذیری بیشتری داشته و به راحتی شکل می گیرند.
    از دیگر تفاوت های ورق سرد و ورق گرم، تفاوت در کاربرد هر یک از آنها در صنایع می باشد.ورق های سرد، به دلیل ضخامت کمی که دارند، معمولا در تولید محصولات ظریف مانند مفتول و تسمه مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که ورق های گرم، بیشتر جهت تولید محصولات بزرگ مانند ریل یا واگن قطار کاربرد دارند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × پنج =