آهن مهام » مطالب آموزشی » تفاوت میان فولاد ضد زنگ 304 و 316
تفاوت میان فولاد ضد زنگ 304 و 316

تفاوت میان فولاد ضد زنگ 304 و 316

فهرست مطالب

    فولاد آستینیتی، از جمله فولاد های ضد زنگ مقاوم و پرکاربرد هستند که از عناصری مانند کروم، نیکل، و کربن تشکیل شده اند و دارای خواص مکانیکی برتری نیز می باشند. علاوه بر این، از دیگر ویژگی های این نوع از فولاد میتوان به جوشکاری و شکل پذیری بالای آنها اشاره کرد که در گرید های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. درجات 304 و 316 فولاد های ضد زنگ آستنیتی، از جمله گرید های پرکاربرد و برتر این نوع از فولاد های ضد زنگ هستند که در ادامه ی مطلب، به طور مفصل به بررسی آنها، ویژگی ها و کاربردشان می پردازیم؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله، همراه ما در آهن مهام باشید.

     

    فولاد ضد زنگ 304

    از جمله متداول ترین نوع فولاد های ضد زنگ آستنیتی، فولاد درجه 304 می باشد که از 18 الی 20 درصد کروم و 8 الی 10.5 درصد نیز نیکل تشکیل شده است. از دیگر عناصر آلیاژی به کار رفته در این فولاد میتوان به عناصری از قبیل سیلیکون، کربن و منگنز و آهن اشاره کرد که دارای ویژگی هایی مانند شکل دهی بالا، جوشکاری مناسب، قابلیت کشش و مقاومت بالا در برابر دمای زیاد و دمای کم نیز می باشد.

    کاربرد فولاد ضد زنگ 304

    علاوه بر موارد ذکر شده، فولاد های ضد زنگ گرید 304، با توجه به روند تولید و ویژگی های مقاومتی، کاربرد فراوانی در صنایع دارند که از جمله عبارتند از:
    – ساخت تجهیزات تجاری
    – قابلیت استفاده در لوله کشی ها
    – کاربرد در تولید مبدل های حرارتی
    – ساخت لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین های ظرفشویی

     

    فولاد ضد زنگ 316

    فولاد ضد زنگ گرید 316، همانند فولاد ضد زنگ گرید 304، از عناصری مانند کروم و نیکل با مقادیر بالا و همچنین از سایر ترکیباتی همچون سیلیکون، کربن، منگنز و آهن تشکیل شده است. تفاوت اصلی میان این نوع از فولاد ها با فولاد گرید 304، معمولا ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آنهاست که گرید 316 دارای 2 الی 3 درصد از عنصر مولیبدن را داراست، در صورتی که گرید 304، مقدار کمی از این عنصر را دارد.

    کاربرد فولاد ضد زنگ 316

    فولاد ضد زنگ 316، با توجه به ترکیبات شیمیایی ویژه و ویژگی هایی، در صنایع مختلف به خصوص مصارف دریایی کاربرد فراوانی دارد. از مهم ترین کاربرد این گرید عبارتند از:
    – ساخت وسایل پزشکی
    – تولید تجهیزات پالایشگاهی
    – کاربرد در صنایع غذایی
    – کاربرد در تولید تجهیزات شیمیایی و ذخیره سازی
    – کاربرد فراوان در محیط هایی آبی به ویژه در حضور کلرایدها

    فولاد ضد زنگ گرید 304 یا 316؟

    فولاد ضد زنگ گرید 304 و 316، بنا به دلایلی که پیشتر توضیح دادیم، دارای یکسری تفاوت هایی می باشند که در ادامه ی مطلب به بررسی بیشتر آن می پردازیم.
    شکل پذیری: همانطور که گفته شد، فولاد گرید 316 به دلیل دارای بودن مقادیر بالای ترکیب مولیبدن، اثرات معکوسی بر شکل پذیری دارد.
    نفوذ آب: در مصارف دریایی و ساخت تجهیزاتی که در زیر آب نصب می شوند، فولادهای ضد زنگ 316، به علت دارای بودن ترکیبات ویژه، گزینه مناسب تری در این خصوص می باشد.
    مقاومت و سخت پذیری: فولاد ضد زنگ گرید 316، نسبت به گرید 304، دارای مقاومت و سختی بالاتری می باشد؛ از همین رو در برخی مصارف مناسب تر است.
    هزینه: و در آخر نیز، فولاد های ضد زنگ گرید 304، نسبت به نوه 316، ارزان تر و مقرون به صرفه است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × یک =