آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » تفاوت نبشی و سپری چیست؟
تفاوت نبشی و سپری چیست؟

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

فهرست مطالب

    همه مقاطع فولادی با توجه به نیازهایی که در طرح های مختلف وجود دارند، مورد استفاده مهندسان و صنعتگران در ساختمان سازی و صنایع مختلف قرار میگیرند. نبشی و سپری گروه های مختلفی از این تولیدات هستند، که با وجود شباهت های زیادی که در روش ها و مواد اولیه بکارگیری شده در تولید دارند، دارای تفاوت هایی در مشخصات ظاهری، نوع کاربری و شاخص های فیزیکی و فنی نیز هستند. یکی از شباهت هایی که این دو گروه از انواع پروفیل ها را در دسته بندی انجام شده بر روی محصولات صنایع فولاد در کنار یکدیگر قرار می دهد، روش های مورد استفاده در تولید آنها می باشد. این مقاطع در انواع فابریک و پرسی تولید می شوند.

    نبشی و سپری در نوع پرسی، با استفاده از ورق های فولادی تولید می شوند. به همین دلیل قیمت ورق در انواع گوناگون مانند ورق سیاه و روغنی بر روی قیمت سپری و نبشی پرسی تاثیرگذار است. استانداردهای آلیاژی، میزان ضخامت بال و جان و همچنین قابلیت های مختلفی مانند برخورداری از روکش های آلیاژی و غیر آلیاژی در نمونه های پرسی، نکات قابل توجهی در خرید نبشی و سپری هستند، که در طول فرایند ورق های فولادی مورد دقت و توجه قرار گرفته اند. به همین جهت در استانداردهای تولید نبشی، سپری و ناودانی به روش پرسی، به این پارامترها اشاره ای نشده است. در تولید این محصولات در انواع فابریک، شمش های فولادی به عنوان مواد اولیه در خطوط تولید استفاده می شوند. بسیاری از قطعات فولادی در صنعت فولاد سازی به گروه های سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند.

    این دسته بندی برای نبشی و سپری ها نیز صادق می باشد. تا اینجا به شباهت هایی که در بین این دو محصول وجود داشت پرداختیم. تفاوت های موجود در بین نبشی و سپری با توجه به فاکتورهایی مانند شاخص های ظاهری، محتوایی است که در ادامه این مطلب به توضیح آن خواهیم پرداخت.

    نبشی چیست؟

    نبشی، یکی از مهم ترین سازه ساختمانی می باشد که دارای دو ضلع عمود بر هم هستند و بطور استاندارد دارای سایز 3 الی 10 و در ابعاد 6 متری نیز می باشند. همچنین نبشی هایی از جنس گالوانیزه وجود دارند که با روی پوشش داده شده و از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می کنند. علاوه بر این، نبشی ها دارای انواع مختلفی از جمله نبشی پرسی، نبشی فابریک، نبشی بال مساوی، نبشی بال نامساوی، نبشی ضد زنگ، نبشی گالوانیزه، نبشی اسپیرال، نبشی تاشو پی وی سی و نبشی پلاستیکی نیز می باشند که هر یک ویژگی ها و کاربرد هایی در صنعت دارند.

    کاربرد نبشی

    نبشی ها یکی از مهم ترین قطعات فولادی هستند که بصورت تکی و یا ترکیبی در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند و در مصارفی همچون اتصال پل و ستون به یکدیگر، اتصال تیرآهن و بیم باربر به یکدیگر، ساخت سقف کرمیت و خرپا، مهار دیوار های سفالی، کاربرد در ماشین آلات صنعتی و سازه های LSF و بادبند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    سپری چیست؟

    سپری، قطعات پروفیلی شبیه T، به ضخامت 0.9 الی 2.5 میلی متر و طول 6 الی 12 متر می باشد که دارای دیواره و لبه هایی هم اندازه همراه با نمره های مختلف بر حسب میلی متر است. همچنین سپری ها، قطعاتی از جنس آلومینیوم، آهن، مس، برنج و استیل هستند که در روند تولید، پس از قرار گرفتن درکوره های حرارتی و رسیدن به دمای مناسب، با عبور از نورد میانی و نورد پایانی، در دو نوع لبه تیز و لبه گرد تولید شده و روانه بازار می شوند.

    کاربرد سپری

    سپری ها به طور کلی دارای دو نوع آهنی و آلومینیومی هستند که با توجه به یکسری ویژگی ها، کاربرد گسترده ای در صنایع دارند و در انواع اتصالات و مصارفی همچون زیر سازه های ساختمانی، صنعت سدسازی، ساخت ستون و خرپا، گاردریل، مهارکننده در ساختمان ها، سقف های نورگذر، اسکلت گلخانه، کلاف بندی دیوار های بنایی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    تفاوت نبشی و سپری

    نبشی و سپری، با توجه به ویژگی های ظاهری و کاربردی که دارند، دارای یکسری تفاوت ها از نظر ظاهری، فنی و کاربردی نیز می باشند که در ادامه مطلب به طور مفصل آن را شرح می دهیم.

    تفاوت نبشی و سپری از نظر مشخصات ظاهری

    یکی از تفاوت های نبشی و سپری، در شکل ظاهری آنهاست. نبشی ها قطعاتی شبیه L و متشکل از دو بال مساوی و نامساوی عمود بر هم هستند. در حالی که سپری ها، قطعاتی شبیه T هستند که دارای یک تیغه متصل به صفحه و در دو مدل لبه گرد و لبه تیز می باشند.

    تفاوت نبشی و سپری از نظر کاربرد

    یکی از تفاوت های نبشی و سپری در نوع کاربردشان است، به این صورت که نبشی ها می توانند بصورت دوبل به کار برده شوند و بیشتر در گوشه ها و زاویه ها و اتصالات عمود برهم مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که سپری این قابلیت را نداشته و اغلب در قسمت میانی کاربرد دارند. علاوه بر این، سپری نسبت به نبشی، سخت تر بوده و خمش پذیری پایین تری نیز دارد و در مواردی که نیاز به اتصالی قوی باشد، از این سازه ها استفاده می کنند.

    شباهت نبشی و سپری

    نبشی و سپری از جمله قطعاتی هستند که علاوه بر تفاوت ها، دارای یکسری شباهت هایی نیز می باشند. در روند تولید نبشی و سپری، هر دو به روش های پرسی و فابریک تولید می شوند و در اتصالات سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، به قطعات خرد شده هم در نبشی و هم در سپری، لقمه نیز می گویند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + 2 =