آهن مهام » مطالب آموزشی » تفاوت های تیرآهن و تیرورق
تفاوت های تیرآهن و تیرورق

تفاوت های تیرآهن و تیرورق

فهرست مطالب

    شاید در بسیاری موارد از کنار سازه های فولادی بزرگ و کوچک رد شده اید و تفاوتی در بین تیرهای شاخه ای استفاده شده در ساخت آنها احساس نکرده باشید. در ساخت بسیاری از سازه های شهری علاوه بر تیرآهن از تیرورق نیز استفاده می شود و آنها را میتوان در موارد متعددی در سطح شهر مشاهده نمود. اگر با حوزه بازار آهن آلات آشنایی داشته باشید، باید بدانید قیمت تیرآهن بسیار به صرفه تر از تیرورق است، ولی از آنجایی که در اجرای برخی از نقشه ها و طرح های مهندسی نمی توان از انواع تیرآهن استفاده کرد، ناچار به استفاده از تیرورق خواهیم بود. البته باید توجه داشت که استفاده از تیرورق در بعضی از پروژه ها موجب صرفه جویی در خرید تیرآهن و مصرف آن می باشد. وظایف تعریف شده برای انواع تیرورق در سازه ها و اسکلت های فولادی، تقریبا مشابه با وظایف تعیین شده برای تیرآهن ها می باشند. ساخت اندازه های مختلف تیرورق، بدون هیچ گونه محدودیتی در طرح و اندازه، یکی از نکات بسیار مثبت در استفاده از آنها می باشد.

    به همین جهت مهندسان و طراحان سازه و ساختمان، در برخی از موارد که استفاده از تیرآهن برایشان مقدور نباشد، از تیرورق برای این کار استفاده می کنند. قیمت ورق سیاه به دلیل استفاده در ساخت انواع تیرورق، یکی از مواردی است که بر هزینه های استفاده از این مقاطع تاثیر گذار می باشد. به دست آوردن شناخت بهتری از تیرورق و بررسی تفاوت هایی که با تیرآهن دارند، اهدافی هستند که در ادامه این محتوا به دنبال آن خواهیم بود.

    تفاوت های تیرآهن و تیرورق

    همانطور که اشاره شد عمده تفاوت تیرآهن و تیرورق در سایز آنها است. تیرآهن ها در استانداردهای گوناگون، معمولا در سایزهایی بین 8 تا 38 سانتیمتر تولید می شوند، ولی تیرورق ها را می توانیم در ابعاد و اندازه های گوناگون سفارش داده و تولید نماییم. هزینه های استفاده از تیرآهن های بزرگ مانند قیمت تیرآهن 30 که یکی از سایزهای سنگین در این محصولات است، در مقایسه با هزینه تولید تیرورق بسیار کمتر است. به همین جهت در بسیاری از موارد، زمانی از تیرورق استفاده می شود که سایز تیرآهن مورد نیاز سازه در بازار وجود نداشته باشد و یا بکارگیری تیرورق، هزینه ای کمتر و یا برابر با استفاده از تیرآهن در بر داشته باشد. نصب تیرآهن و اتصالاتی که برای انواع آن استفاده میشود، به دلیل وجود استانداردهای مختلف در این زمینه، به نسبت استفاده از انواع تیرورق، بسیار تسهیل شده تر می باشد. عموما تیرآهن از تیرورق سنگین تر بوده و حمل آن به هزینه و انرژی بیشتری نیاز دارد.

    یکی از تفاوت های دیگر در بین انواع تیرآهن با تیرورق، روش بکارگیری شده در تولید آنها است. تیرآهن ها با استفاده از فرایند نورد گرم و به شکل یکپارچه تولید می شوند، ولی در ساخت تیرورق ها از عملیات برش، جوشکاری و اتصالات پیچ و پرچ استفاده می شود. همه انواع تیرآهن در استانداردهای مختلف دارای دو بال و یک جان هستند. این در حالی است که تیرورق ها علاوه بر بال و جان دارای بخش دیگری به نام استیفنر و یا سخت کننده نیز هستند. تیرهای آهنی کاربردهای متعددی در بسیاری از پروژه هایی ساختمانی و صنعتی دارند، در صورتی که تیرورق ها عموما به عنوان مقاطع افقی و به منظور افزایش تحمل بار بیشتر در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    خرید تیرآهن و ورق

    در ساخت سازه های معمولی، سبک و برخی از ساختمان های سنگین، خرید تیرآهن به نسبت خرید ورق (به منظور تولید تیرورق) به صرفه تر است. اما در ساخت سازه های فوق سنگین و برج ها، غالبا از انواع تیرورق به جای تیرآهن استفاده می شود. تیرآهن و ورق فولادی در انواع گوناگون، محصولاتی هستند که در بازارهای ایران با انواع داخلی و وارداتی یافت می شوند. محصولات کشورهای آلمان، لهستان، کره، چین و روسیه، نمونه های مختلف از مقاطع فولادی وارداتی هستند که در بازارهای کشورمان نیز عرضه می گردند. از بین تولید کنندگان برتر تیرآهن در ایران، شرکت های ذوب آهن اصفهان، فولاد البرز ایرانیان، مجتمع فولاد بناب و مجتمع فولاد خراسان رضوی را می توان نام برد. شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، کاویان و مجتمع فولاد گلستان نیز مجموعه های صنعتی هستند، که در دهه های گذشته به تولید انواع ورق فولادی پرداخته اند.

    هموطنان عزیز می توانند، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت روز تیرآهن، قیمت ورق آهنی و … و همچنین به منظور کسب مشاوره در انتخاب و بکارگیری بهینه این محصولات با همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 − دو =