آهن مهام » مطالب آموزشی » توری مرغی و نقش آن در صنعت ساخت و ساز
توری مرغی و نقش آن در صنعت ساخت و ساز

توری مرغی و نقش آن در صنعت ساخت و ساز

فهرست مطالب

    توری مرغی نوعی دیگر از تورهای مفتولی هستند که از مفتول گالوانیزه سرد و گرم ساخته می شود. این نوع محصول دارای ضخامت های متفاوت با سایز چشمه های گوناگون است و معروف ترین سایز چشمه ی آن 3.4 اینچ می باشد. از مهم ترین کاربردهای توری مرغی می توان به حصارکشی برای لانه ی حیوانات و مراقبت از گیاهان اشاره کرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی توری مرغی، مزایا و کاربردهای آن بپردازیم. پس با ما در دانشنامه آهن مهام همراه باشید.

    توری مرغی چیست؟

    به نازک ترین توری های مفتولی که دارای بافتی بسیار منظم و دقیق باشد، توری مرغی گفته می شود. سوراخ های این نوع محصول به شکل شش ضلعی منظم است و به آن ها چشمه می گویند. مفتول با ضخامتی بین 0.4 تا 0.7 میلی متر برای تولید آن به کار می رود. ساخت توری مرغی به وسیله ی مفتول گالوانیزه گرم و سرد صورت می گیرد. اکثر توری های تولید شده در ایران از نوع فلز گالوانیزه گرم و در خارج از ایران از نوع فلز گالوانیزه سرد هستند و به طور کلی، از کشور چین تهیه می شوند.

    مزایای استفاده از توری مرغی

    مهم ترین مزایای توری مرغی عبارت است از:
    – به دلیل داشتن وزن سبک، حمل آسانی دارد.
    – این نوع محصول، قیمت بسیار مناسبی دارد.
    – در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است.

    نحوه تولید توری مرغی

    فرآیند تولید توری مرغی به دو صورت خودکار و دستی انجام می شود. در ادامه به بررسی هر دو روش می پردازیم.
    روش خودکار: در این روش، با قرار دادن مفتول در دستگاه، روکش دهی آن انجام می شود. مرحله ی بعد، مفتول روکش دار به بخش حصار بافی وارد می شود، سپس با پیچ خوردن مفتول ها، قالب لوزی شکلی که به آن چشمه گفته می شود، شکل می گیرد و در پایان کار، محکم کردن ابتدا و انتهای توری توسط سیم پیچ اتوماتیک انجام می شود.
    روش دستی: در این روش از هیچ دستگاهی استفاده نمی شود و نحوه ی تولید آن توسط دو شخص صورت می گیرد. در ابتدا برای شکل دادن سیم مفتول گالوانیزه، آن را دور قالب می پیچد، سپس دو سر حصار به وسیله ی فرد دیگر با پیچ گوشتی بافته می شود و در آخر، توری مرغی به صورت رول، آماده می شود.

    کاربردهای توری مرغی

    همان طور که گفته شد، رایج ترین کاربرد توری مرغی، حصارکشی برای لانه ی حیوانات کوچک و همچنین مراقبت از گیاهان است. این محصول دارای بافت شبکه ای است و به همین دلیل قدرت و دوام بسیاری دارد. اگر قسمتی از توری مرغی، خراب و یا پاره شود، تأثیری بر قسمت های دیگر نمی گذارد و استحکام خود را حفظ می کند. در ادامه می خواهیم کاربردهای متنوع توری مرغی را شرح دهیم.

    استفاده از توری مرغی در ساخت و ساز

    این نوع محصول در ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد. مهم ترین کاربردهای آن در این زمینه، عبارت است از:
    – زیرسازی هایی که به وسیله ی کاشی و گچ کاری انجام می شود.
    – به عنوان پوشش برای ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد.
    – برای عایق بودن و ایزوله شدن سقف، به عنوان محافظ و ثابت کننده پشم شیشه به کار می رود.

    توری مرغی

    استفاده از توری مرغی در سقف

    استفاده از پشم شیشه برای ایجاد عایق های صوتی، حرارتی و برودتی در سقف های شیروانی یا سوله ها مناسب تر است. از توری مرغی گالوانیزه برای محکم کردن پشم شیشه به سقف استفاده می شود؛ زیرا در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و همچنین دوام بالایی دارد.

    استفاده از توری مرغی در گچ کاری و دور ستون ها

    استفاده از این نوع محصول در گچ کاری موجب می شود که از ترک خوردن گچ جلوگیری کند. همچنین برای محافظت و مقاوم سازی ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    استفاده از توری مرغی برای زیرسازی کاشی

    توری مرغی در آماده کردن زیرسازی، برای نصب کاشی مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا استحکام و یکنواخت شدن ملات را بیشتر می کند.

    استفاده از توری مرغی در ایزوگام

    به طور مستقیم، نمی توان کاشی و یا سرامیک را بر روی ایزوگام نصب کرد و باید قبل از نصب کاشی یا سرامیک، روی ایزوگام را با یک لایه سیمان پوشش داد. نصاب از توری های پلیمری و یا توری مرغی، برای افزایش میزان چسبندگی و یکنواختی سیمان استفاده می کند؛ به دلیل این که عایق روی ایزوگام یا سیمان، بادوام باشد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × سه =