آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » تیرآهن دوبل و کاربردهای آن
تیرآهن دوبل و کاربردهای آن

تیرآهن دوبل و کاربردهای آن

فهرست مطالب

    در ساخت سازه ها و اسکلت های فولادی، ستون ها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند. ستون های یک سازه فولادی با استفاده از انواع تیرآهن سنگین ساخته می شوند. این ستون ها در برخی از شرایط و بنا بر دلایل گوناگون، با بکارگیری دو قطعه تیرآهن در کنار یکدیگر ساخته می شوند.

    به تیرهایی که به صورت دوتایی در کنار یکدیگر در بکارگیری می شوند، تیرآهن دوبل گفته می شود. این تیرهای سنگین به وسیله بست و پلیت به یکدیگر متصل شده و مقاومت بسیار زیادی را به سازه می بخشند. ساختمان ها و سازه های بلند و همچنین ساختمان هایی که به دلایل گوناگون، بار سنگینی را متحمل می شوند، مانند پارکینگ های طبقاتی، نمونه هایی هستند که در ساخت آنها از تیرآهن دوبل به صورت رایج استفاده می شود.

    در ساخت تیرآهن دوبل با توجه به وزن و ابعاد سازه از استاندارد و سایزهای مختلف تیرآهن استفاده میشود. تیرآهن های تولید شده با استانداردهای IPE و IPB گزینه های بسیار مناسبی برای بکارگیری در ساخت تیرآهن دوبل هستند. البته مناسب بودن قیمت تیرآهن زنبوری به نسبت قیمت تیرآهن IPE و IPB در سایزهای مشابه، یکی از دلایل استفاده از محصولات تولید شده با این استاندارد برای اجرای آنها به صورت دوبل می باشد.

    اما گفتنی است استفاده از این مقاطع به صورت دوبل مخالف دستورالعمل های تعریف شده در استاندارد این محصول می باشد. در ادامه این مطلب به شناخت بهتر تیرآهن دوبل و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

    ویژگی های تیرآهن دوبل

    یکی از ویژگی های بارز در تیرآهن های دوبل، مقاومت بسیار بالای آنها در برابر فشار و وزن های بسیار بالا می باشد. با بکارگیری آنها میزان استحکام سازه افزایش پیدا کرده و بخش های متصل به تیرآهن دوبل توانایی تحمل وزن بیشتری را پیدا خواهند کرد. اتصالات استفاده شده در این تیرآهن با استفاده از ورق فولادی تقویت شده و بکارگیری این ورق ها در اتصال تیرآهن دوبل به افزایش میزان مقاومت کششی در آن کمک می کند.

    نصب این دسته از انواع تیرآهن راحت بوده و علاوه بر کاهش هزینه ها در پروژه به سرعت انجام آن نیز کمک می کند. ستون ها از اصلی ترین بخش های سازه و اسکلت های فلزی هستند، که در انتخاب مقاطع مورد استفاده برای ساخت آنها می بایست نکات مختلفی را در قیمت تیرآهن رعایت کرد. البته با توجه به میزان تاثیر مشخصه های وزنی بر قیمت تیرآهن، در بین دو استانداردی که برای ساخت تیرآهن دوبل معرفی کردیم، تفاوت چندانی در قیمت وجود ندارد، مگر در نمونه های وارداتی.

    کاربردهای تیرآهن دوبل

    برای ساخت پروژه های مختلف عمرانی و ساختمانی در بسیاری از موارد از تیرآهن دوبل استفاده می شود. انبوه سازی ها، ساختمان های بلند و برج ها، نمونه های مختلفی از سازه هستند که از تیرآهن دوبل در آنها به عنوان ستون استفاده شده است. وجود فشارهای وزنی و … در این سازه ها خصوصا بر طبقات پایین تر، یکی از دلایل استفاد از این مقاطع در آنها می باشد. در برخی از موارد، به دلیل در دسترس نبودن قوطی و یا تیرآهن بال پهن عریض از تیرآهن دوبل استفاده میشود. در طراحی سازه های فولادی و … مباحثی مانند کمانش و سطح مقطع مطرح می شود. در برخی از سازه های فولادی با هدف افزایش سطح مقطع ستون ها از تیرآهن های دوبل استفاده می شود.

    خرید تیرآهن

    همانطوری که بیان شد، در خرید مقاطع مورد استفاده در ساخت ستون ها، باید دقت بسیار زیادی به خرج داد. کیفیت و میزان مقاومت بسیاری از دیگر بخش های مختلف سازه ها، به میزان استحکام ستون ها بستگی دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید تیرآهن محتویات برگه های کنترل کیفی را به صورت کامل بررسی نموده و از مطابقت محصول انتخاب شده با نوع کاربری مد نظرتان اطمینان حاصل نمایید. هموطنان عزیز، می توانند جهت کسب مشورت از همکاران ما در زمینه انتخاب، سفارش و خرید انواع تیرآهن با استانداردهای گوناگون و همچنین اطلاع از قیمت روز تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی با کارشناسان ما در وب سایت آهن مهام تماس حاصل نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار + 8 =