آهن مهام » دانشنامه تیرآهن » تیرآهن نرمال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
تیر آهن نرمال

تیرآهن نرمال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    در مقاله های قبل در مورد تیرآهن و کاربرد آن آشنا شدیم و دانستیم که تیر آهن نوعی پروفیل با سطح مقطعی H  می باشد که از دو بخش جان (مقاوم در برابر نیرو های برشی) و بال (مقاوم در برابر گشتاور های خمشی) تشکیل شده و معمولا در صنعت ساختمان سازی و پروژه های عمرانی، قادر به تحمل و انتقال نیرو و تنش های وارد بر سازه است. یکی از انواع تیر آهن های 12 متری، تیر آهن نرمال با متراژ مختلف می باشد که بصورت فابریک تولید و روانه بازار می شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با این محصول و ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

    تیر آهن نرمال چیست؟

    تیرآهن های نرمال یا معمولی، یکی از انواع تیر آهن هایی با سایز کمتر از 12 متر و با سطح مقطعی  L مانند هستند که در سایز های مختلفی، با توجه به نیاز مشتریان تولید می شوند. همچینین این محصول همانند سایر انواع تیر آهن ها با هدف افزایش دوام و استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرد و بصورت استاندارد در سایز 12 متری، از پرکاربر ترین مقاطع فولادی در حوزه صنعت ساختمان سازی است.

    ویژگی های تیر آهن نرمال

    تیر آهن های معمولی و نرمال، با توجه به روند تولید و کاربردی که دارند، دارای یکسری مشخصات و مزایایی از قبیل موارد زیر می باشند.
    – استفاده از متریال خوب و با کیفیت در تولید این نوع محصول
    – مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی و نوسانات جوی
    – ماندگاری بالا در برابر عوامل محیطی مختلف
    – قابلیت برش در سایز و اندازه های گوناگون

    تیر آهن نرمال

    روش های برش تیر آهن نرمال

    علاوه بر موارد ذکر شده، تیر آهن نرمال این قابلیت را دارا می باشد که در سایز و انداره های مختلفی برش داده شده و در ستون ها و مکان های مختلف سازه مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، تیر آهن نرمال و معمولی به دو روش اره نواری و اره آتشی برش داده می شود که در قسمت های بعدی به طور مفصل تری به بررسی هر یک از آنها نیز می پردازیم.

     

    روش اره نواری

    یکی از روش های برش تیرآهن های نرمال، برش به روش اره نواری می باشد. برش تیر آهن به روش اره نواری، زمانی کاربرد دارد که قطر تیرآهن بیشتر و سنگین تر باشد. در این صورت از دستگاه های اره نواری جهت برش استفاده می کنند که با استفاده از اره های دوار، برش های باریک تری رو ایجاد کرده و از پرت شدن قطعات ریز آهن به اطراف جلوگیری می کند.

    روش اره آتشی

    یکی دیگر از روش های برش تیرآهن نرمال، برش با استفاده از دستگاه اره دیسکی آتشی است. کار با این دستگاه نیازمند نیروی با تجربه ای است که مهارت کافی در این زمینه را داشته باشند. علاوه بر این، یکی از کارایی های این دستگاه این است که میتواند تیرآهن را در زاویه های مختلفی برش داده و زمانی که تیغه حین کار شکسته شود، دستگاه بصورت خودکار خاموش خواهد شد. به همین دلیل دارای ایمنی بالایی نیز می باشد.

    کارخانجات تولید تیر اهن نرمال

    تیرآهن های نرمال و معمولی، یکی از پرکاربرد ترین انواع تیر آهن می باشد که توسط کارخانجاتی تولید و روانه بازار می شوند. از جمله کارخانجات مهمی که در تولید این محصول فعالیت می کنند عبارتند از:
    – کارخانه آریان فولاد
    – کارخانه صنعت بناب
    – کارخانه تیرآهن ذوب آهن
    – شرکت فولاد ناب تبریز
    – کارخانه فولاد البرز ایرانیان
    – کارخانه جهان فولاد غرب
    قیمت تیرآهن ظفر بناب

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − 1 =