آهن مهام » مطالب آموزشی » تیرورق و کاربردهای آن
تیرورق و کاربردهای آن

تیرورق و کاربردهای آن

فهرست مطالب

    گاهی اوقات در تولید سازه های فولادی و اجرای برخی از طرح های صنعتی، استفاده از تیرآهن امکان پذیری نمی باشد؛ و یا گاهی پیش می آید، که تیرآهن مورد نیاز در طرح یک ساختمان یا سازه در دسترس نباشد. در این شرایط مهندسان سازه از تیرورق استفاده می کنند. تیرورق ها، مقاطعی هستند که در شرایط عنوان شده با استفاده از انواع ورق فولادی ساخته می شوند. تیرورق ها را می توان به عنوان تیرآهن های سفارشی، که در ابعاد و اندازه های دلخواه تولید می شوند، معرفی نمود. این دسته از شاخه های فولادی، متشکل از سه بخش به نام های بال یا فلنج (flanges plate)، جان (web plate) و استیفنر یا سخت کننده که به نام بلبرینگ طولی و میانی نیز شناخته می شود، می باشند. قیمت ورق سیاه در انواع گوناگون خصوصا، قیمت ورق CK60 و قیمت ورق A283، که به میزان بسیار بیشتری در ساخت انواع تیرورق استفاده می شوند، در هزینه های تولید این مقاطع تاثیرگذار می باشد. تیرورق نوعی از شاخه های فولادی است که کاربرد آن را می توان در تولید سازه های شهری مانند پل ها، نماهای مختلف و … مشاهده نمود. استفاده در پروژه های صنعتی صنایع گوناگون مانند، نفت، گاز، پتروشیمی و … نمونه های مختلف از کاربری تیرورق در صنعت هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شناخت بهتری از این مقاطع دست یافته و به بیان ویژگی و کاربردهای متعدد آن بپردازیم.

    کاربردهای تیرورق

    یکی از فرایندهای لازم در ساخت سازه های فولادی، محاسبه وزن مقاطع بکارگیری شده در آنها و همچنین محاسبه وزن کلی سازه می باشد. برای این کار مهندسان سازه ها، از جدول وزن ورق و جدول وزن تیرآهن استفاده می کنند. این دسته از شاخه های فولادی بسیار بزرگتر از تیرآهن ها بوده و در سازه ها و اسکلت های فولادی، به منظور ایجاد تحمل بیشتر در برابر وزن بارهای وارده، غالبا به عنوان شاخه های افقی مورد استفاده قرار می گیرند. تیرورق های استفاده شده در سازه، وظیفه دارند نیروهای دینامیکی، متغیر و اصطلاحا نا منظمی که بر بدنه وارد می شوند را دریافت کرده و این ارتعاشات را خنثی سازی کنند. بالا بردن میزان ظرفیت ساختاری و جلوگیری از خرابی های ناشی از نیروی کمانش و همچنین ایجاد مقاومت برشی بیشتر در سازه و اسکلت از جمله وظایف متعدد تیرورق ها هستند که می توان به آنها اشاره نمود. یکی دیگر از نقش هایی که انواع تیرورق در سازه ها بر عهده دارند، انتقال نیروهای دفعی و یکباره به ستون هایی است که بر روی آنها قرار گرفته اند. لیست قیمت ورق سرد را نیز در اینجا ببینید.

    خرید ورق فولادی

    در بازارهای ایران، تنوع بسیار زیادی در بین نمونه های مختلف ورق وجود دارد. تولیدات شرکت های چینی، روسی، آلمانی، لهستانی و کره ای، انواع ورداتی این محصولات هستند که در بازارهای کشور ما یافت می شوند. مراکز صنعتی مختلفی در صنایع فولاد ایران به ساخت و عرضه انواع ورق های فولادی اشتغال دارند. تولیدات این شرکت ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بخشی از ظرفیت تولید آنها در بازارهای مختلف جهانی عرضه می شوند. از برترین تولید کنندگان ورق فولادی می توان به نام شرکت هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و مجتمع فولاد گلستان اشاره کرد. هموطنان عزیز در صورت نیاز به خرید ورق فولادی می توانند به وسیله تماس با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام از قیمت روز ورق، نحوه سفارش و خرید این مقاطع اطلاع یابند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت + چهارده =