آهن مهام » جدول وزنی آهن آلات » جدول وزن ورق روغنی
جدول وزن ورق روغنی

جدول وزن ورق روغنی

فهرست مطالب

    یکی از محصولات بسیار مهمی که در برخی از کارخانجات صنایع فولاد تولید می شوند، ورق های فولادی هستند. این محصولات به عنوان مواد اولیه پایه در ساخت بسیاری از تولیدات دیگر صنعت فولاد و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. لوله سازی، تولید پروفیل های فولادی و ساخت تیرورق از جمله کاربردهای مختلف ورق های فولادی در خود صنعت فولاد هستند. این محصولات در صنایع گوناگون دیگری همچون خودروسازی، تولید لوازم خانگی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و … مورد کاربرد می باشند. ورق روغنی دسته از انواع این تولیدات است که به دلیل استفاده از فرایند نورد سرد در تولید آن، به نام ورق سرد نیز در این صنعت شناخته می شود. به صورت کلی، قیمت ورق روغنی در وزن های مشابه به دلیل پرداخت های بیشتری که بر روی سطح آن انجام می گیرد، از قیمت ورق سیاه در انواع گوناگون بیشتر می باشد. نام روغنی به دلیل انجام فرآیند روغن کاری بر روی این مقاطع پیش از عملیات آنیل در این تولیدات استفاده شده است. شاخص های وزنی بر تعیین قیمت ورق، بسیار تاثیر گذار هستند. وزن این محصولات در بازار بسته به برند تولید کننده آنها متفاوت می باشد. در ادامه این مطلب به بیان دسته بندی ها و ضرورت استفاده از جدول وزنی در خرید ورق از جمله ورق روغنی خواهیم پرداخت.

    ویژگی های وزنی ورق روغنی

    محاسبه میزان وزن در بسیاری از محصولات صنایع فولاد اهمیت بسیار زیادی در زمان خرید آنها دارد. علاوه بر این مهندسان ساختمان و سازه های فولادی، به منظور دستیابی به وزن نهایی پروژه خود نیاز به محاسبه وزن مقاطع استفاده شده در ساخت اسکلت و سازه دارند. انجمن استاندارد ملی کشور آلمان، مجموعه ای را به نام جدول اشتال برای استفاده به عنوان استانداردهای وزنی و سایزی در انواع مقاطع فولادی معرفی کرده است. استفاده از فرمول ها و استانداردهای وارد شده در این جدول، کار را در انجام محاسبات وزنی بسیار راحت کرده است. جدول وزن ورق روغنی قسمتی از مجموعه جداول اشتال می باشد. طول، عرض، میزان ضخامت و همچنین چگالی مواد اولیه آلیاژی، مواردی هستند که در انجام این محاسبات برای ورق ها، مورد توجه قرار می گیرند. البته نوع استاندارد آلیاژی که در طول فرایند تولید این مقاطع مورد استفاده قرار گرفته در تعیین میزان چگالی این محصول تاثیر دارد، اما مقدار چگالی ورق روغنی در این مجموعه 7.86 گرم بر سانتی متر مکعب و یا 7860 کیلوگرم بر متر مکعب و با احتساب تقریبی اعداد به دست آمده تا دو رقم اعشار در نظر گرفته شده است. هر یک از فاکتورهای بیان شده در این جدول دارای علامت اختصاری خاصی هستند. حرف M بیانگر میزان جرم ورق روغنی بر حسب کیلوگرم، V نشان دهنده مقدار حجم آن که بر حسب متر مربع و حرف P همان چگالی فولاد است که بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب در این جدول نمایش داده می شوند. به منظور محاسبه میزان وزن ورق روغنی، کافی است مقدار چگالی و حجم این مقاطع را داشته باشیم در هم ضرب کنیم (M= p x V)

    جدول اشتال ورق را در واقع می توان به عنوان یک راهنما برای مقایسه محصولاتی که در بازار هستند و بررسی میزان استانداردهای رعایت شده در تولید آنها به صورت ظاهری مورد استفاده قرار داد. در هنگام خرید ورق روغنی و همچنین انواع مقاطع فولادی دیگر برای تعیین وزن و قیمت ورق، قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و محصولات دیگر صنایع فولاد، می توان از جدول وزنی مربوط به هر کدام از آنها استفاده کرد. فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، مجتمع فولاد گلستان، مجموعه هفت الماس و فولاد غرب را می توان به عنوان برترین تولیدکنندگان انواع ورق از جمله ورق های روغنی برشمرد. مجموعه آهن مهام با سابقه فعالیت چند دهه ای در زمینه عرضه محصولات صنایع فولاد در سراسر کشور، یکی از مراجع معتبر در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه انتخاب و بکارگیری بهینه از انواع تولیدات فولادی می باشد. هموطنان عزیز می توانند به وسیله تماس با همکاران متخصص ما در وب سایت آهن مهام از قیمت روز ورق، قیمت روز تیرآهن، میلگرد و … اطلاع یابند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − سیزده =