آهن مهام » دانشنامه میلگرد » دسته بندی های انواع خاموت
دسته بندی های انواع خاموت

دسته بندی های انواع خاموت

فهرست مطالب

    اصلی ترین کاربرد میلگردها در فرآیند ساختمان سازی، تولید شبکه های آرماتوری به منظور مسلح سازی بتن در فونداسیون، ستون و سقف ها در سازه های بتنی می باشد. شاخه های طولی و مقاطع عرضی این شبکه ها با توجه به، وزن سازه، نوع مواد بتنی و نقشه های طراحی شده انتخاب می شوند. خاموت که با نام آرماتور عرضی نیز شناخته می شود، انواع مختلفی داشته که از نظر شکل ظاهری، نوع کاربری و استانداردهای مورد توجه در نصب با یکدیگر متفاوت می باشند. استاندارد A2 و برخی از سایزهای کوچکتر در میلگردهای استاندارد A3 برای ساخت خاموت در انواع مختلف بسیار مناسب هستند. در این میان کاربرد میلگرد 8 آجدار A3 و قیمت میلگرد 12 آجدار A3 غالبا برای ساخت آرماتورهای عرضی بیشتر می باشد. یکی از ویژگی هایی که در بین انواع استاندارد میلگرد متفاوت است، میزان کربن و نتیجتا انعطاف موجود در ساختار این محصولات است. به دلیل مقدار انعطاف بیشتر در میلگردهای استاندارد A2 نسبت به دیگر نمونه های میلگرد ساختمانی، این میلگردها بیشتر برای ساخت خاموت مورد استفاده قرار میگیرند. در انتخاب و خرید میلگرد با هدف ساخت خاموت و یا خرید خاموت به صورت مستقیم، توجه به دسته بندی ها و میلگردهایی که برای ساخت هر نوع استفاده می شود، حائز اهمیت می باشد. در ادامه این مطلب به بیان برخی دسته بندی ها در انواع خاموت خواهیم پرداخت.

    انواع خاموت

    خاموت ها در دسته های معمولی، سنتی، مارپیچ، سولار و ربات، تقسیم بندی می شوند. خاموت های سنتی و معمولی به دو روش خمکاری با دستگاه و یا دست تولید می گردند، اما برای تولید خاموت های مارپیچ، سولار و ربات، تنها از دستگاه های خمکاری استفاده می شود. گفتنی است میلگردهایی که در نوع کلاف و حلقه ای تولید و دسته بندی می شوند، گزینه های مناسبی برای تولید خاموت مارپیچ هستند. خاموت ها در دسته بندی دیگری با توجه به میزان زاویه خمش، به دو نوع ساده و مهندسی تقسیم بندی شده اند. در خاموت های ساده اندازه درجه خمکاری بر روی میلگرد 90 درجه می باشد، اما میزان زاویه های خمش در انواع خاموت مهندسی 90، 135 و 45 درجه است. دسته بندی دیگری که در نمونه های گوناگون خاموت تعریف شده، با توجه به روش های استفاده از خاموت در انواع سازه (ساختمان، پل و …) شکل گرفته. با در نظر داشتن این فاکتور، انواع خاموت به دو صورت تنگ باز و تنگ بسته مورد کاربردی واقع می شوند. خاموت های تنگ باز، در سه نوع تک شاخه (قلاب) دو شاخه (رکابی) و چند شاخه وجود دارند. انواع ذکر شده در مقدار مقاومتی که به فونداسیون می دهند، متفاوت بوده و میزان فشاری که بر روی مقاطع مختلف سازه وارد می شوند، تعیین کننده نوع خاموت مورد استفاده در آنجا است. خاموت های تنگ بسته، به منظور مقاومت در برابر نیروی برشی و پیچشی مورد کاربرد قرار می گیرند.

    خرید خاموت و میلگرد

    نکات متعددی هستند که برای استفاده از انواع خاموت در استانداردهای تعیین شده برای این مقاطع مورد توجه قرار گرفته اند. فواصل آرماتورهای عرضی و یا همان خاموت ها در شبکه های آرماتوری، اتصالاتی که برای بستن مقاطع طولی و عرضی مورد استفاده قرار می گیرند، میزان دمای محیطی که خاموت ها در آنجا تولید می شوند و همچنین، انجام این کار در دمای معمولی (بالاتر از 5 درجه و پایین تر از 40 درجه سانتی گراد) از جمله نکاتی هستند که برای ساخت و استفاده خاموت ها می بایست مورد توجه قرار داد. مجموعه آهن مهام، یکی از مراکز باسابقه و معتبر در زمینه عرضه میلگرد و دیگر محصولات صنایع فولاد با انواع و سایزهای مختلف در سراسر کشور می باشد. همکاران ما در بخش فروش، از زبده ترین مهندسان مشاور در زمینه انتخاب، مقایسه محصولات تولید شده تحت برندهای گوناگون و استفاده های بهینه از این تولیدات می باشند. هموطنان عزیز در صورت نیاز به قیمت میلگرد، خرید خاموت و دیگر مقاطع فولادی، می توانند از طریق تماس با همکاران کارشناس ما از قیمت روز میلگرد و قیمت خاموت در بازارهای آهن آلات سراسر کشور اطلاع یافته و جهت سفارش و خرید محصولات و خدمات مختلف در این بازارها اقدام نمایند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده − دو =