آهن مهام » دانشنامه میلگرد » راه های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی
راه های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

راه های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

فهرست مطالب

    آیا تاکنون کالایی را خریداری کرده اید که تقلبی باشد؟ از چه راه هایی به تقلبی بودن آن پی بردید؟ آیا در مورد میلگرد ها هم راه هایی را جهت تشخیص دادن تقلبی یا اصل بودن آن میشناسید؟ امروزه قطعات فولادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارند. یکی از این محصولات پرکاربرد، میلگرد ها هستند. میلگرد ها، از جمله محصولاتی می باشند که ممکن است توسط افراد سودجو بصورت تقلبی وارد بازار شوند و بعنوان میلگردهای اصل به فروش برسند. البته نگران نباشید، زیرا راه های مختلف و ساده ای وجود دارد که به کمک آن به راحتی میتوان میلگرد های تقلبی را از میلگرد های استاندارد تشخیص داد که در ادامه ی مطلب به طور مفصل شرح می دهیم. پس با ما همراه باشید.

     

    روش های تشخیص میلگرد استاندارد

    خرید میلگرد های تقلبی، به دلیل غیر استاندارد بودن، میتواند باعث بروز ضرر های مالی و جانی شود، به همین دلیل لازم است قبل از خرید این نوع از محصولات، از استاندارد بودن آن نیز اطمینان حاصل کنیم. میلگرد ها، هنگام خرید، دارای یکسری ویژگی ها و مشخصه هایی هستند که وجه تمایز آنها از میلگرد های تقلبی خواهد بود که این ویژگی ها عبارتند از:
    – پلاک شناسایی
    – علام اختصاری
    – رنگ میلگرد
    – وزن میلگرد
    – برگ آنالیز میلگرد

     

    پلاک شناسایی

    یکی از آسان ترین روش تست میلگرد و تشخیص تقلبی بودن آن، وجود پلاک هایی می باشد که بصورت برچسب بر روی میلگرد نصب می شود. این پلاک ها، بیانگرد هویت میلگرد است که شامل ویژگی هایی از قبیل وزن بندل، تاریخ تولید، گرید، نوع استاندارد و غیره بوده که بر روی آن درج شده است.

    علائم اختصاری

    یکی دیگر از راه های تشخیص میلگرد های تقلبی از میلگرد های اصل، توجه به یکسری علام اختصاری مانند SA، CU، CT، JU و T می باشد که توسط کارخانجات تولید کننده بصورت برجسته بر روی محصولات حک می شود. در صورتی که این علائم بصورت دستی یا با سنبه بر روی محصول حک شود، بیانگر این می باشد که آن محصول تقلبی بوده و استاندارد نیست.

    علائم اختصاری

    رنگ میلگرد

    به طور کلی، میلگرد استاندارد، اغلب به رنگ تیره یا مشکی هستند. اما گاهی اوقات ممکن است میلگرد در شرایط مرطوب قرار گرفته و زرد شود که در این حالت، اصطلاحا به آن، زنگار نیز می گویند. در صورتی که زنگار در مدت زمان کوتاهی به وجود آمده باشد و به درون پروفیل نفوذ نکند، تغییری در کیفیت آن ایجاد نمی کند.

    رنگ میلگرد

    وزن میلگرد

    یکی از بهترین روش ها، جهت تشخیص میلگرد های تقلبی از میلگرد های اصل، توجه به وزن میلگرد است که توسط کارخانجات و با توجه به جدول اشتال، همگی محصولات در یک وزن مشخص تولید و روانه بازار می شوند. جدول اشتال، دفترچه ای است که شامل اطلاعاتی از قوانین و مقررات تولید محصولات فولادی از قبیل مواد اولیه، نوع اتصال، وزن و غیره نیز می باشد که شرکت های تولید کننده ساخت و ساز های فولادی، مطابق با آن محصولات خود را تولید و عرضه می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، میلگرد های تقلبی در مقایسه با میلگرد های استاندارد ، دارای اختلاف وزنی زیادی می باشند و سبک تر هستند، در حالی که هرچقدر وزن میلگرد بیشتر باشد، کیفیت بهتری خواهد داشت.

    برگ آنالیز

    یکی از مهم ترین روش های تشخیص میلگرد های اصل از میلگرد های تقلبی، برگه آنالیز است. برگه آنالیز، در واقع برگه تاییدیه آزمایشگاهی می باشد که درآن اطلاعات میلگرد، شامل درصد ترکیبات به کار رفته، طول، وزن دقیق آن و غیره نیز درج شده و هر محصول استانداردی لازم است این برگه را همراه خود داشته باشد، در غیر اینصورت تقلبی بوده و اصل نیست.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست − یک =