آهن مهام » مطالب آموزشی » راه های مقابله با خوردگی لوله فولادی
راه های مقابله با خوردگی لوله فولادی

راه های مقابله با خوردگی لوله فولادی

فهرست مطالب

    در مقاله های قبل گفتیم که لوله های فولادی، لوله هایی استوانه ای تو خالی هستند که جهت انتقال سیالاتی مانند گاز و مایعات در صنایع مختلف از جمله صنعت آب و فاضلاب و صنعت نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.علاوه بر این لوله های فولادی با توجه به محیط و شرایطی که به کار می روند ممکن است بر اثر عواملی مانند رطوبت، ضربه و تغییرات شیمیایی، دچار خوردگی هایی شوند که همین امر تاثیر زیادی بر کارایی لوله دارد و باعث کاهش سرعت جریان کار و در نتیجه کاهش ماندگاری آن خواهد شد.
    همچنین از جمله مشکلات دیگری که ممکن است بر اثر خوردگی لوله های فولادی به وجود بیایند، میتوان به مواردی از قبیل نازک شدن دیواره لوله، کاهش سرعت جریان و ضریب تحمل فشار، شناور شدن قطعات فرسوده و بالا رفتن سرعت پمپ و صرف هزینه های گران نیز اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم راه هایی را جهت پیشگیری از خوردگی لوله و راه های مقابله با آن را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.برای اطلاع از قیمت لوله اسپیرال ، قیمت لوله جدارچاه و قیمت لوله گازی بر روی نام محصول کلیک کنید.

    علت ایجاد خوردگی لوله های فولادی

    یکی از دلایل اصلی خوردگی لوله های فولادی، رطوبت است. لوله های فولادی در مناطقی مانند مناطق شمالی که رطوبت بالایی دارند، در مدت زمان کمی دچار اکسید و خوردگی می شوند. بنابراین تولید کنندگان با استفاده از پوشش های مختلف برای حل این مشکل اقدام می کنند.
    یکی دیگر از دلایل خوردگی لوله های فولادی، خوردگی میکروبی است، به این معنی که لوله های فولادی بر اثر فعالیت های میکروارگانیسم، از درون و بیرون دچار خوردگی می شوند.

    راه های مقابله خوردگی لوله های فولادی

    همانطور که گفتیم، لوله های فولادی ممکن است در مدت زمانی دچار خوردگی شوند، بنابراین با استفاده از از روش ها و پوشش های حفاظتی خاصی از این مشکل جلوگیری می کنند. از جمله این راه ها میتوان به مواردی از قبیل روش های زیر اشاره کرد.

    – پوشش پلی اتیلن
    – پوشش آلکید
    – پوشش ضد زنگ
    – پوشش اپوکسی
    – پوشش پلی اورتان
    – ثابت نگه داشتن ساختار لوله
    – کنترل آب و رطوبت
    – تمیز نگه داشتن لوله های فولادی
    – ایجاد فاصله فلز با فلز
    – پوشش دهی تمامی نقاط لوله

    لوله فولادی

    پوشش پلی اتیلن

    این روش یکی از قدیمی ترین راه های مقابله با خوردگی لوله های فولادی می باشد که آن ها را در تیوپ های پلی اتیلن بعنوان روکش قرار می دهند و با ایجاد لایه ای از پلی اتیلن قیری مانند بر روی لوله ها، آنها را در برابر خوردگی محافظت میکنند.
    یکی از مشکلات این روش این است که با گذشت زمان جدا کردن پوشش از سطح لوله دشوار می شود که موجب شده کاربرد آن به مرور زمان منسوخ شود.

    پوشش آلکید

    در این روش، مواد با استفاده از غلطک و یا اسپری به صورت یکنواخت بر روی سطح لوله های فولادی قرار می گیرند و با ایجاد پوششی براق، سطوح داخلی و خارجی لوله را پوشش می دهد. این پوشش در مقایسه با پوشش اپوکسی، دوام و مقاومت کمتری دارد و به مدت 3 الی 5 سال لوله های فولادی را در برابر خوردگی محافظت می کنند.

    پوشش اپوکسی

    این نوع پوشش همانند پوشش آلکید، مواد را با استفاده از غلطک و یا برس بر روی سطح لوله های فولادی اسپری می کنند. این نوع از پوشش ها در مقایسه با پوشش آلکید، دوام و مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند و برعکس پوشش های آلکید، رنگ و براقیت در آنها چندان مورد توجه نمی باشد.

    پوشش ضد زنگ

    میدانیم که اکثر لوله های فولادی در زیر خاک مدفون هستند. از همین رو احتمال زنگ زدن آنها نیز بالا می باشد. بنابراین در این روش با استفاده از رنگ های ضد زنگ، لوله ها را پوشش داده و آنها را با وارد کردن کمترین آسیب در برابر خوردگی محافظت می کنند.

    پوشش پلی اورتان

    این نوع از پوشش دهی، یکی از بهترین و ماندگار ترین پوشش های لوله های فولادی می باشد که با ایجاد روکشی لعاب دار، لوله ها را بیش از ده سال در برابر ساییدگی، خوردگی و پوسیدگی محافظت می کنند. علاوه بر این، این روش، در کاهش هزینه های تولید و نگهداری نیز نقش به سزایی دارند.

    ثابت نگه داشتن ساختار لوله

    گاهی اوقات ممکن است برا اثر عواملی مانند تکان شدید و وارد شدن ضربه، مواد خوردنده وارد لوله شده و خوردگی داخلی را ایجاد کند. از همین رو با استفاده از تسمه و پیچ هایی U مانند، لوله های فولادی را در جای خود محکم و ثابت می کنند تا میزان خوردگی را تا حد ممکن کاهش دهند.

    کنترل آب و رطوبت

    گفتیم که رطوبت یکی از عوامل اصلی خوردگی لوله های فولادی می باشد. از همین رو لازم است آن ها را از رطوبت و آب دور نگه داریم.علاوه بر این، برای محافظت از خوردگی لوله ای انتقال آب که ممکن است بر اثر رطوبت به وجود بیایند، دمای آب درون لوله را متعادل نگه میدارند و میزان اکسیژن موجود در آن را نیز کنترل می کنند.

    تمیز نگه داشتن لوله های فولادی

    قارچ ها و باکتری ها یکی از عوامل خوردگی لوله های فولادی هستند که در صورت مجاورت با آنها موجب خوردگی نیز می شوند که به آن خوردگی میکروبی و باکتریایی می گویند. بنابراین میتوان با تمیز نگه داشتن لوله های فولادی، آنها را در برابر میکروب ها، باکتری ها و در نتیجه خوردگی محافظت کرد.

    ایجاد فاصله فلز با فلز

    زمانی که دو فلز با جنس متفاوت در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند، به علت ربایش الکترون از یکدیگر، یکی از آن ها دچار خوردگی می شود. از همین رو با استفاده از محافظ های کاتدی و یا پد های ضد سایش، بین دو فلز فاصله ایجاد کرده و انهارا در برابر خوردگی و ساییدگی نیز محافظت می کنند.

    پوشش دهی تمامی نقاط لوله

    گاهی ممکن است خوردگی سایر اجزای لوله مانند پیچ و مهره ها یا پوشش دهی نامناسب، موجب خوردگی لوله شود. از همین رو لازم است با پوشش دهی و گالوانیزه کردن تمامی قسمت های لوله از جمله پیچ و مهره ها، تا حد ممکن آن را در برابر خوردگی نیز محافظت کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × پنج =