آهن مهام » دانشنامه میلگرد » روش های تست میلگرد
روش های تست میلگرد

روش های تست میلگرد

فهرست مطالب

    میلگرد ها از جمله محصولاتی هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی داشته و در یکپارچه سازی سازه و جلوگیری از ترک خوردن بتن در اثر انقباضات، تاثیر به سزایی نیز دارد. از همین رو لازم است قبل از استفاده تست شود و خواص آلیاژهای ویژه موجود در آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در این مقاله ما قصد داریم روش هایی را که به کمک آن میتوان انواع میلگرد ها را مورد بررسی و آزمایش قرار داده تا از این طریق بتوان نوع و کیفیت هر یک را از یکدیگر تشخیص داد را به شما معرفی کنیم.

    روش های تست میلگرد

    گفتیم که میلگرد  در ماندگاری بالا و استحکام سازه تاثیر زیادی دارد و لازم است قبل از به کارگیری تست شده و یکسری آزمایشاتی را بر روی آن انجام داد. به طور کلی به پنج روش میتوان انواع میلگرد ها را مورد بررسی و آزمایش قرار داد که در ادامه مطلب به طور مفصل تر به بررسی هر یک از روش ها نیز می پردازیم.
    – تست خمش میلگرد
    – تست کشش میلگرد
    – تست ضربه میلگرد
    – تست سختی برینل
    – تست تنش میلگرد

    تست میلگرد

    تست خمش میلگرد

    این روش آزمایش، مقاومت میلگرد را در برابر ترک و شکستگی مورد بررسی قرار می دهند. به این صورت که میلگرد را به اندازه ی 90 درجه خم کرده، سپس آن را تا دمای 100 درجه ی سانتیگراد گرم نگه میدارند. زمانی که میلگرد بعد از گرم شدن به دمای محیط رسید، اگر دچار ترک یا شکستگی نشد، قابل استفاده خواهد بود.

     

    تست کشش میلگرد

    به طور کلی، مبنای آزمایش کشش میلگرد تولیدی با توجه به استاندارد ASTM است. از آنجایی که میلگرد های تقویتی، تاثیر بسزایی در بهبود مقاومت کششی سازه بنتی دارد، بررسی و آزمایش این قبیل استاندارد های تولیدی که ویژگی های مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی میلگرد را مورد تایید قرار می دهد، لازم و ضروری است. علاوه بر این، روش تست کشش میلگرد تقریبا ساده است و جهت بررسی ویژگی های مکانیکی و استاتیکی میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در عین حال از دستگاه های پیچیده ای استفاده می شود که نیازمند تجربه و مهارت کافی در این زمینه نیز می باشد.

    تست ضربه میلگرد

    تست ضربه میلگرد معمولا جهت بررسی میزان انرژی جذب شده در میلگرد، در طول شکست و تعیین میزان ماندگاری و مقاوم بودن آن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، با کمک این تست میتوان بررسی کرد که میلگرد در دماهای مختلف تا چه اندازه ای شکننده یا چکش خوار است.

    تست سختی برینل

    برینل به معنای نوعی فرو رفتگی سطح سفت و سخت می باشد که بصورت دائمی بر روی سطوح ایجاد می شود. تست برینل نوعی تست استاندارد سختی فولاد است که در بسیاری از کشورها جهت تعیین سختی و مقاومت قطعات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این تست با استفاده از یک توپ بزرگ و سنگین، به فولاد فشار وارد می کنند تا میزان مقاومت آن بررسی شود.

    تست تنش میلگرد

    تست تنش، معمولا درمورد استحکام الکتریسیته و مقاومت کششی میلگرد انجام می شود. به این صورت که یک میلگرد فولادی که سطح مقطع آن از پیش تعیین شده را با استفاده از نیروی در حال افزایش کشیده تا فولاد تغییر شکل دهد و بشکند. نکته قابل توجه در این آزمایش این است که از آنجایی که میلگردها معمولا جهت افزایش مقاومت بتن مورد استفاده قرار می گیرند لازم است هر دو مورد (میلگرد و بتن)، بررسی و تایید شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 12 =