آهن مهام » دانشنامه نبشی و ناودانی » سپری چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟
سپری

سپری چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

    سپری قطعاتی پروفیلی T مانند، به ضخامت 0.9 الی 2.5 میلی متر و طول 6 الی 12 متر در اندازه های مختلف هستند که دارای دیواره و لبه های هم اندازه همراه با نمره های مختلف بر حسب واحد میلی متر می باشند. .بعنوان مثال اگر اندازه لبه و دیواره 100میلی متر باشد، نمره آن 10 می شود که اصطلاحا سپری نمره 10 نامیده می شود. علاوه بر این، سپری ها دارای دو مدل لبه تیز و لبه گرد هستند. لبه تیز سپری در اندازه های 20 الی 40 میلی متر و لبه گرد آن در 30 الی 140 میلی متر می باشد که جهت مصارفی از جمله اتصال پل، ستون، خرپاها، ساخت درب و پنجره و… تولید و روانه بازار می شود.برای اطلاع از قیمت سپری و قیمت شمش فولادی بر روی نام محصول کلیک کنید.

    نحوه تولید سپری

    به طور کلی، سپری به دو روش نورد گرم ( روش فابریک ) و نورد سر ( روش پرسی ) تولید می شوند که در ادامه مطلب به توضیح مختصر هر یک از فرایند های تولید می پردازیم:
    روش نورد گرم ( فابریک ): در این روش، شمش های فولادی بعد از حرارت دیدن، درون غلتک های نورد تحت فشار و کشش قرار می گیرند و به این صورت طول آن ها بیشتر و ضخامتشان کاهش می یابد. در مرحله آخر نیز، در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز مشتری برش داده می شود. نکته قابل توجه این است که سپری هایی که با این روش تولید می شوند، متداول تر، با کیفیت تر و دارای مقاومت بالاتری نیز می باشد.
    روش نورد سرد ( پرسی ): روش نورد سرد، نسبت به روش نورد گرم دارای هزینه بالاتر و مقاومت کمتری است. در این روش، مقطع شمش های فولادی که ضخامتشان طی فرایند نورد گرم کاهش یافته، از وسط به دو نیم شده که هر قسمت از آن، یک سپری می شود.

     

    انواع سپری

    سپری ها قطعاتی از جنس آلومینیوم، آهن، مس، برنج و استیل می باشند که با توجه به ویزگی های ظاهری که دارند، در دو نوع آلومینیومی و آهنی تقسیم می شوند.

    سپری آهنی

    سپری آهنی، از جمله سپری هایی می باشد که دارای دو نوع نوردی و فابریک است. سپری آهنی فابریک، از جمله پروفیل های T مانند هستند که دارای عرض ( جان ) و ضخامت ( طول ) نیز می باشد ، اما سپری آهنی نوردی، پروفیل های هندسی مانند هستند که نسبت به سپری های آهنی فابریکی، سبک تر، دارای مقاومت کمتر و در نتیجه درسایز و ابعاد مختلف نیز می باشند.
    سپری های آهنی، علاوه بر سپری های نوردی و فابریکی، دارای انواع دیگری مانند سپری با اضلاع متساوی، سپری بدون اضلاع متساوی و سپری با عرض زیاد نیز می باشند.

    سپری آلومینیومی

    سپری آلومینیومی، که به دلیل شباهت زیادی که به T دارد، به پروفیل تی آلومینیوم نیز معروف است. سپری آلومینیوم، یکی از پرکاربرد ترین قطعات آلومینیومی می باشد که اغلب جهت سقف های کاذب، روکاری و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، به دلیل استحکام در معماری مدرن نیز کاربرد فراوانی نیز دارد.

    سپری آلومینیومی

    کاربرد سپری

    با توجه به مواردی که ذکر شد، سپری ها با توجه به جنس و نوع کاربردی که دارند توسط کارخانجات تولید می شوند. علاوه بر این، سپری ها در صنایعی مانند صنعت ساختمان سازی و در مصارفی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

    زیر سازه های ساختمانی
    ساخت سقف های کاذب باربر
    صنعت سد سازی
    سقف های نورگذر و سقف های شیشه ای مانند پاسیو ها
    ساخت انواع درب و پنجره
    اسکلت گلخانه
    ساخت ستون و خرپا
    اتصال پل ها و ستون ها به یکدیگر
    نماکاری خشک، مانند ایستگاه مترو
    مهارکننده در ساختمان ها
    کلاف بندی دیوار های بنایی
    گاردریل ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 + هجده =