آهن مهام » مطالب آموزشی » علائم نشست ساختمان و راه های پیشگیری از آن
علائم نشست ساختمان و راه های پیشگیری از آن

علائم نشست ساختمان و راه های پیشگیری از آن

فهرست مطالب

    آیا تا به حال با پدیده نشست روبرو شده اید؟ نشست ساختمان چیست و چه نشانه هایی دارد؟ چه راه هایی را جهت پیشگیری از آن میدانید؟ معمولا ساختمان ها، درصورتی که فونداسیون اجرایی مطلوبی نداشته باشند، بعد از مدت زمان کوتاهی دچار نشست می شوند. نشست ساختمان، از جمله پدیده های مخرب در ساخت و ساز می باشد که در آن، خاک به دلیل نیروی بیش از حدی که بر اثر وزن سازه به آن وارد می شود، به سمت پایین حرکت می کند. این نیرو و تنش موجب می شود تا حجم خاک تغییر کرده و در نتیجه منجر به نشست ساختمان شود. در ادامه ی مطلب، به بررسی بیشتر این پدیده و راه های پیشگیری از آن نیز می پردازیم. پس با آهن مهام و اطلاعات از قیمت ورق همراه باشید.

     

    انواع نشست ساختمان

    در مورد پدیده نشست ساختمان، لازم است به این نکته نیز توجه کرد که این پدیده به یک صورت رخ نمی دهد و با توجه به شرایط زمانی و مکانی، دارای انواع مختلفی از قبیل موارد زیر نیز می باشد که عبارتند از:
    – نشست یکنواخت
    – نشست دیفرانسیلی

    نشست یکنواخت

    نشست یکنواخت، یکی از انواع نشست ساختمانی می باشد که در آن زیر بنای ساختمان در یک نقطه و با سرعت یکسان، به سمت پایین فرو می رود. علاوه بر این، در این نوع نشست، ترک خوردگی ناچیز بوده یا اصلا ایجاد نمی شود و در صورتی که میزان نشست زیاد باشد، ممکن است موجب شکستن لوله های آب یا گاز شود.

    نشست دیفرانسیلی

    در این نوع نشست، که با نام نشست نامتقارن نیز شناخته می شود، خاک موجود در زیر ساختمان، بصورت غیر یکنواخت حرکت می کنند و برخلاف نشست یکنواخت، اغلب ترک هایی را در دیوارها، سقف و ستون ساختمان نیز ایجاد می کند.

    علائم نشست ساختمان

    نشست ساختمان، دارای یکسری علائم و نشانه هایی می باشد که ممکن است دلایل مختلفی از جمله: ضعیف بودن خاک، زهکشی ضعیف، تغییرات در جدول آب زیرزمینی، نشت لوله های ساختمان و غیره، داشته باشد. از همین رو، لازم است با شناخت این علائم، تمام جوانب کار بررسی شده و از بروز خسارت های بیشتر نیز جلوگیری کرد. این علائم عبارتند از:
    – ایجاد ترک در داخل ساختمان
    – ایجاد ترک در بیرون ساختمان
    – افتادگی درب و پنجره ها

    علائم نشست ساختمان

    ایجاد ترک در داخل ساختمان

    زمانی که داخل ساختمان، در نقاطی مانند کنار پنجره، گوشه دیوار و همچنین دیواره های زیرزمین، ترک هایی را بصورت عمودی و افقی مشاهده کردید، بیانگر این است که ساختمان در معرض نشست می باشد، زیرا بیشترین تنش و نیروی ساختمان، در این نقاط است.

    ایجاد ترک در بیرون ساختمان

    گاهی ممکن است در قسمت بیرونی و بدنه ی ساختمان، ترک هایی ایجاد شود. این ترک ها، ممکن است بیانگر این باشد که ساختمان در معرض نشست قرار دارد که این نشست، معمولا از نوع نشست های نامتقارن بوده و لازم است در پیشگیری و برطرف کردن آن نیز اقدام کرد.

    افتادگی درب و پنجره ها

    یکی دیگر از علائم نشست ساختمان، افتادگی درب و پنجره ها می باشد. زمانی که درب و پنجره های ساختمان به سختی باز شوند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها، نشست ساختمان است که لازم است آن را جدی بگیرید.

    راه های پیشگیری از نشست ساختمان

    برای اینکه شاهد پدیده مخرب نشست ساختمان نباشیم، لازم است فرایند ساختمان سازی با رعایت یکسری اصول و استاندارد هایی انجام شود و به نکاتی از جمله موارد زیر نیز توجه کرد که عبارتند:
    – مقاوم سازی پی و افزایش مقاومت در برابر نیروی وارده
    – در نظر گرفتن دستک و پایه در زیر فونداسیون
    – ایجاد پیوستگی میان دیواره ها و ستون های سازه
    – افزایش تعداد ستون و استفاده از ستون های مارپیچ در ساختمان
    – سبک سازی ساختمان

    از صفحه قیمت ورق رنگی و قیمت ورق کاویان نیز بازدید کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 − 1 =